Gå til innhold

Wii kan stikke av med seieren


Straffa

Anbefalte innlegg

Var det ikkje slik at Nintendo ville gå i nul pr.solgte konsoll i starten ? Om det er BS veit eg jo ikkje, men meiner ihvertfall å ha lest dette ein plass. ;)

7373825[/snapback]

 

De tjener nok godt over 1000kr per maskin. Bare Sony og MS som er dumme nok til å selge med tap. Er en grunn til at Nintendo tjener langt mer penger enn de andre på dette.

7373843[/snapback]

Siden MS og Sony selger med tap, er Wii dyr. Det er konkuransen som avgjør om en konsoll er dyr eller ikke.

 

Det skulle ikke forundre meg om de tjente 1000 kr per konsoll, du har sikkert rett der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De tjener nok godt over 1000kr per maskin. Bare Sony og MS som er dumme nok til å selge med tap. Er en grunn til at Nintendo tjener langt mer penger enn de andre på dette.

7373843[/snapback]

Dumme? Har du peiling på hva du snakker om? Sony solgte PS2 med stort tap i begynnelsen også, og går uansett i pluss.. MS solgte 360 med tap i begynnelsen, men nå selger de den med klar profitt (om vi ser bort fra faste kostnader så klart). Samme kommer til å skje med PS3 og sony. De variable kostnadene det koster å produsere de dyre komponentene, spesielt blu-ray kommer til å synke ganske drastisk fremover.

 

edit: Jeg hadde aldri kjøpt en PS3 om jeg måtte betalt mer enn det det koster å produsere den.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Eh, Nintendo rapporterte nettopp ett overskudd på 800 millioner dollar eller hva det var og dette midt oppe i lanseringen av en ny konsoll! Alle andre taper milliarder hver gang de gjør det samme.

 

Mente du årsoverskuddet til Nintendo på 800 millioner dollar eller 2-ukes overskuddet til Microsoft på 800 millioner dollar?

 

Sorry, kunne bare ikke dy meg :D

7374419[/snapback]

 

Var det MS overskuddet for Xbox ? Å nei...

7374516[/snapback]

 

Nå er det en gang slik at penger er penger uansett hvor de kommer fra. Du ønskedrømmer deg en situasjon hvor Nintendo skal rule alene i en monoplisert spillverden bare fordi det er Nintendo.

 

Microsoft har så langt investert ca. 3.8 milliarder dollar i sitt Xbox-program, og regner med overskudd fra regnskapsåret 2008. Så langt har Microsoft levert langt bedre salg enn de aller fleste forventet, og de har i stor grad bidratt til å revitalisere konsollmarkedet i form av innovasjon. Innovasjon og konkurranse er til det gode for oss som er mer opptatt av de gode enkeltspillene enn å dyrke en plattform kun for plattformens skyld.

 

Det går faktisk an å leke seg med det nye Zelda-spillet det ene øyeblikket og deretter blåse livskiten ut av stygge monstere i Gears of War. Når konsoller blir religion mister man overblikket og samtidig muligheten til å velge det beste fra øverste hylle.

Lenke til kommentar

"Så lenge selskapet ikke tjener penger på produktet så er det greit å kjøpe det"? :ermm:

 

Siden MS og Sony selger med tap, er Wii dyr. Det er konkuransen som avgjør om en konsoll er dyr eller ikke.

 

Det skulle ikke forundre meg om de tjente 1000 kr per konsoll, du har sikkert rett der.

7374440[/snapback]

 

Ja der har du svaret på allt, lykke til videre med den.

Lenke til kommentar
Dumme? Har du peiling på hva du snakker om? Sony solgte PS2 med stort tap i begynnelsen også, og går uansett i pluss.. MS solgte 360 med tap i begynnelsen, men nå selger de den med klar profitt (om vi ser bort fra faste kostnader så klart). Samme kommer til å skje med PS3 og sony. De variable kostnadene det koster å produsere de dyre komponentene, spesielt blu-ray kommer til å synke ganske drastisk fremover.

 

edit: Jeg hadde aldri kjøpt en PS3 om jeg måtte betalt mer enn det det koster å produsere den.

7374589[/snapback]

Såklart er dem ikke dumme. Å selge med tap fører til at prisen blir mer forbrukervennlig. Sony og MS måtte selge i tap for å selge konsollene sine, de håpet å tjene på salget av programvare.

 

Og Sony tjente vel ikke på selve PS2 før kanskje 2005 eller noe. Husker ikke helt nå men. Uansett var ikke profitten på annet enn på spillsiden fram til det året. Noe som er ganske sterkt.

 

Såklart vil komponentene gå ned i pris. Bedre produksjonsmetoder vil også hjelpe med å få prisen ned. Nintendo gjorde dette med Gamecube, da den første tiden ble solgt med tap fra Nintendos side.

 

Nå er det en gang slik at penger er penger uansett hvor de kommer fra. Du ønskedrømmer deg en situasjon hvor Nintendo skal rule alene i en monoplisert spillverden bare fordi det er Nintendo.

 

Microsoft har så langt investert ca. 3.8 milliarder dollar i sitt Xbox-program, og regner med overskudd fra regnskapsåret 2008. Så langt har Microsoft levert langt bedre salg enn de aller fleste forventet, og de har i stor grad bidratt til å revitalisere konsollmarkedet i form av innovasjon. Innovasjon og konkurranse er til det gode for oss som er mer opptatt av de gode enkeltspillene enn å dyrke en plattform kun for plattformens skyld.

 

Det går faktisk an å leke seg med det nye Zelda-spillet det ene øyeblikket og deretter blåse livskiten ut av stygge monstere i Gears of War. Når konsoller blir religion mister man overblikket og samtidig muligheten til å velge det beste fra øverste hylle.

7374668[/snapback]

Nå tror jeg ikke poenget var det heller. Poenget var vel muligens at MS tjener penger fra andre divisjoner enn spilldivisjonen. Nintendo har ikke andre divisjoner, derfor må dem helst tjene på konsollen også. Sony er også en stor pengemaskin, men tjener bare penger på spilldivisjonen for tiden. Mulig dette er litt endret nå, siden dem har sparket mange tusen ansatte verden over. Uansett vil PS3 øke tapet for Sony med veldig mange milliarder dollar.

 

Selv om markedsandel er hva folk ser på som "seieren", noe som Sony har. Så er det faktisk Nintendo som har seiret hver gang med tanke på profitt.

Lenke til kommentar
Det går faktisk an å leke seg med det nye Zelda-spillet det ene øyeblikket og deretter blåse livskiten ut av stygge monstere i Gears of War. Når konsoller blir religion mister man overblikket og samtidig muligheten til å velge det beste fra øverste hylle.

7374668[/snapback]

Åh, det der var utruleg bra skrevet. Eg må verkeleg støtta meg bak det utsagnet der. Utruleg bra Heales, eg kunne ikkje sagt det betre sjølv!
Lenke til kommentar
Det går faktisk an å leke seg med det nye Zelda-spillet det ene øyeblikket og deretter blåse livskiten ut av stygge monstere i Gears of War. Når konsoller blir religion mister man overblikket og samtidig muligheten til å velge det beste fra øverste hylle.

7374668[/snapback]

eg kunne ikkje sagt det betre sjølv!

7374854[/snapback]

helt sant!

 

Edit: ops, kan misforstås :p Helt rett ar Heales, og jeg kunne heller ikke sagt det bedre.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Hvor i all verden er det du har det tallet fra?

 

Minst 1000 kr per konsoll?

 

Er du helt på jordet? Nintendo har aldri solgt en konsoll til 1000 kr profitt. I det hele tatt, det å ha 1000 kr profitt til en konsoll som har anbefalt pris 2500 kr er ett regnestykke som ikke går opp i det hele tatt. Vil forundre meg stort om de tjener noe mer enn toppen ett par hundre kroner per konsoll.

7373947[/snapback]

 

Eh, Nintendo rapporterte nettopp ett overskudd på 800 millioner dollar eller hva det var og dette midt oppe i lanseringen av en ny konsoll! Alle andre taper milliarder hver gang de gjør det samme.

7374319[/snapback]

Nintendo tjener på spill, på DS, og sikkert ett par øre på GC. Hvor mye de har tjent på Wii vet nok ikke de engang. De tallene kommer først mye senere.

 

DS'en, som Nintendo tjener rått på, har likevel ligget veldig nærmt produksjonskostnaden hele tiden. Rett før ett priskutt ligger prisen selvfølgelig ett stykke over, men når prisen kuttes så kutter de den til nærmt produksjonspris. Så vidt jeg vet er vel DS og GC de eneste konsollene Nintendo noensinne har solgt til tap, selvom det bare var snakk om tap i svært korte perioder. Da GC ble kuttet ned til 1000 kr, hadde Nintendo bittelitt over 1000 kroner i utgifter på den. Innen en måned eller noe så jevnet det seg ut.

 

Det å tjene 1000 kroner per konsoll er så godt som umulig. Ikke bare skal konsollen produseres, men det er også en distrubitør som skal ha penger, en butikk som skal ha penger, og skatt for elektronikksalg. Når man da også vet at en del hardwarekomponenter i Wii er svært dyre, som flashminnet(Som visstnok skal holde seg stabilt langt lenger en vanlig flashminne), disc-sloten, samt bare det å utvikle ett system som ikke bruker mer strøm enn en minilyspære i hvilemodus, og de for første gang må ha ett team ansatt til å oppdatere OSet, da er det faktisk umulig at de tjener 1000 kr per konsoll.

 

Hvis du vil se hvorfor Nintendo tjener så mye penger, se på spillene. Nintendo lager spill som blir produsert relativt billig(Med unntak av Zelda og slikt), og de greier å selge relativt mye av dem. Dette gjør at de kan ha mye mer stabil inntjening enn f.eks EA, som lager relativt dyre spill, men til gjengjeld også selger latterlig mye av noen av dem.

Lenke til kommentar
Det går faktisk an å leke seg med det nye Zelda-spillet det ene øyeblikket og deretter blåse livskiten ut av stygge monstere i Gears of War. Når konsoller blir religion mister man overblikket og samtidig muligheten til å velge det beste fra øverste hylle.

7374668[/snapback]

Jeg prøvde akkurat det du snakker om med Halo2 Xbox og Wind Waker på GC, men det var veldig knotete å holde begge kontrollene på en gang. :(

Lenke til kommentar
Nintendo tjener på spill, på DS, og sikkert ett par øre på GC. Hvor mye de har tjent på Wii vet nok ikke de engang. De tallene kommer først mye senere.

 

DS'en, som Nintendo tjener rått på, har likevel ligget veldig nærmt produksjonskostnaden hele tiden. Rett før ett priskutt ligger prisen selvfølgelig ett stykke over, men når prisen kuttes så kutter de den til nærmt produksjonspris. Så vidt jeg vet er vel DS og GC de eneste konsollene Nintendo noensinne har solgt til tap, selvom det bare var snakk om tap i svært korte perioder. Da GC ble kuttet ned til 1000 kr, hadde Nintendo bittelitt over 1000 kroner i utgifter på den. Innen en måned eller noe så jevnet det seg ut.

 

DS selges vel ikke med tap? Den er jo ganske dyr. Sunn fornuft tilsier vel at GC selges med tap, da den er å få kjøpt til 599 kr flere steder.

 

Så vidt jeg vet, er GC det eneste billige Nintendo har laget.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar
DS selges vel ikke med tap? Den er jo ganske dyr. Sunn fornuft tilsier vel at GC selges med tap, da den er å få kjøpt til 599 kr flere steder.

 

Så vidt jeg vet, er GC det eneste billige Nintendo har laget.

7375416[/snapback]

DS har visst blitt solgt til veldig små tap i visse perioder i livet sitt. Generelt så har de tjent på den. Er ikke sikker på hvor jeg har dette fra, men har i alle fall hørt det fra noe jeg husker som sikre kilder(Edge?).

 

GC selges nok ikke med tap lenger. Så vidt jeg vet har ikke Nintendo kuttet sin anbefalte pris siden de kuttet den til rundt 1000 kr, og hvis butikker selger den til 599 kr så sier dette noe om hvor mye en butikk og distributør tjener på konsollsalg, siden de sjelden ville solgt den til mindre penger enn de skal betale leverandøren for den.

Lenke til kommentar
DS selges vel ikke med tap? Den er jo ganske dyr. Sunn fornuft tilsier vel at GC selges med tap, da den er å få kjøpt til 599 kr flere steder.

 

Så vidt jeg vet, er GC det eneste billige Nintendo har laget.

7375416[/snapback]

Angående DS så er jeg ikke sikker på hvordan Nintendo gjør med produksjonen. Men Nintendo skyver sjeldent en konsoll ut på markedet uten at de tjener på den.

 

GC kostet nøyaktig like mye som Wii når den ble lansert, så da er vel begge billig da...

Lenke til kommentar
Nintendo tjener på spill, på DS, og sikkert ett par øre på GC. Hvor mye de har tjent på Wii vet nok ikke de engang. De tallene kommer først mye senere.

 

DS'en, som Nintendo tjener rått på, har likevel ligget veldig nærmt produksjonskostnaden hele tiden. Rett før ett priskutt ligger prisen selvfølgelig ett stykke over, men når prisen kuttes så kutter de den til nærmt produksjonspris. Så vidt jeg vet er vel DS og GC de eneste konsollene Nintendo noensinne har solgt til tap, selvom det bare var snakk om tap i svært korte perioder. Da GC ble kuttet ned til 1000 kr, hadde Nintendo bittelitt over 1000 kroner i utgifter på den. Innen en måned eller noe så jevnet det seg ut.

 

Det å tjene 1000 kroner per konsoll er så godt som umulig. Ikke bare skal konsollen produseres, men det er også en distrubitør som skal ha penger, en butikk som skal ha penger, og skatt for elektronikksalg. Når man da også vet at en del hardwarekomponenter i Wii er svært dyre, som flashminnet(Som visstnok skal holde seg stabilt langt lenger en vanlig flashminne), disc-sloten, samt bare det å utvikle ett system som ikke bruker mer strøm enn en minilyspære i hvilemodus, og de for første gang må ha ett team ansatt til å oppdatere OSet, da er det faktisk umulig at de tjener 1000 kr per konsoll.

 

Hvis du vil se hvorfor Nintendo tjener så mye penger, se på spillene. Nintendo lager spill som blir produsert relativt billig(Med unntak av Zelda og slikt), og de greier å selge relativt mye av dem. Dette gjør at de kan ha mye mer stabil inntjening enn f.eks EA, som lager relativt dyre spill, men til gjengjeld også selger latterlig mye av noen av dem.

7375382[/snapback]

I diskusjoner om pris på konsollene på dette forumet har det utelukkende vært snakk om de variable kostnadene som man betaler for selve maskinen. Altså bare produksjonen. Det er veldig godt mulig at det koster såpass lite for nintendo å produsere, men nå tjener de jo inn penger de har brukt på utvikling, markedsføring osv. ganske fort. Det blir jo ikke korrekt å regne bare produksjonspengene, gange opp med antall solgte konsoller og si at nå har Nintendo tjent så mye på Wii. Men sånn regner folk her.
Lenke til kommentar
I diskusjoner om pris på konsollene på dette forumet har det utelukkende vært snakk om de variable kostnadene som man betaler for selve maskinen. Altså bare produksjonen. Det er veldig godt mulig at det koster såpass lite for nintendo å produsere, men nå tjener de jo inn penger de har brukt på utvikling, markedsføring osv. ganske fort. Det blir jo ikke korrekt å regne bare produksjonspengene, gange opp med antall solgte konsoller og si at nå har Nintendo tjent så mye på Wii. Men sånn regner folk her.

7375561[/snapback]

Ja, men det der er feil.

 

Man opererer med to tall. De ene er hvor mye det koster å produsere en konsoll, det andre er hvor mye de tjener eller taper på konsollen. Når man regner ut hvor mye en konsoll koster å produsere, så trenger man ikke bry seg med noe annet enn hardwarekostnadene. Men når man regner ut hvor mye en produsent tjener eller taper på konsollen, så er alltid alle utgifter med. Når man sa at "Microsoft tapte XXX penger per Xbox solgt" i forrige generasjon, så var alle utgiftene med. Samme med beregningene for Ps2 og GC. Og dermed må man også regne med de samme elementene når man regner ut hvor mye ett selskap tjener på salg av en konsoll.

 

Selvom ikke folk har vært helt klar over hvilke tall de har sitert, skal man ikke begynne å sitere feil nummere bare fordi folk har misforstått. Det riktige nummeret for hvor mye de taper\tjener per konsoll er, og vil alltid være, iberegnet alle kostnader.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Dumme? Har du peiling på hva du snakker om? Sony solgte PS2 med stort tap i begynnelsen også, og går uansett i pluss.. MS solgte 360 med tap i begynnelsen, men nå selger de den med klar profitt (om vi ser bort fra faste kostnader så klart). Samme kommer til å skje med PS3 og sony. De variable kostnadene det koster å produsere de dyre komponentene, spesielt blu-ray kommer til å synke ganske drastisk fremover.

 

At du besvarer et slikt utsagn, forutsetter at du har troverdige kilder i din besvarelse. Har du peiling på hva du snakker om? Hvordan vet du at sony kommer til å gå i pluss med sin ps3?. Godt mulig at det skjer, men en har fortsatt intet grunnlag for å konkludere med noe.

 

GC hadde up-to-date HW da den ble lansert. De siste årene har den også vært mye billigere enn PS2 og Xbox, til tross for at den er sterk nok til å holde følge.

 

Tja dette blir vel mer en subjektiv definisjonssak. At du mener Wii ikke har up-to-date hw er din subjektive mening, er ikke alle som er av den oppfatning :) For å snu litt på det, kan en si at Ps3 og 360 ikke har up-to-date kontrollere. Det er selvfølgelig bare min subjektive mening :)

Lenke til kommentar
GC kostet nøyaktig like mye som Wii når den ble lansert, så da er vel begge billig da...

7375529[/snapback]

 

GC hadde up-to-date HW da den ble lansert. De siste årene har den også vært mye billigere enn PS2 og Xbox, til tross for at den er sterk nok til å holde følge.

7376076[/snapback]

Wii har up-to-date hardware. Motionkontrollene er de mest avanserte noensinne sluppet på markedet. Flashminnet er etter sigende av ypperste kvalitet. Den bruker mindre strøm enn noen av de andre konsollene. Den er den første konsoll som alltid kan stå på. Den er den første konsoll som alltid er på internett. Den har innebygget Wi-Fi. Den har innebygget trådløs teknologi. Minne, CPU, og GPU er alle 90mm teknologi. Den er den eneste av de nye konsollene som har perfekt bakoverkompatibilitet. Den kan lese SDkort. Den er visstnok den første selvmatende diskdrive som kan ta forskjellige diskformater. Det er absolutt ingenting utdatert i Wii. Den lager så godt som ingen lyd(Akkurat som Ps3, men helt forskjellig fra Xbox360).

 

Er den like kraftig som konkurrentene? Nei. Men den har 100% up-to-date hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...