Gå til innhold

Wii kan stikke av med seieren


Straffa

Anbefalte innlegg

Vil Wii stikke av som kongen av konsoll krigen i de neste årene?

De fleste på forumet her vil kanskje nekte, men tenk litt etter

 

-Prisen

-Liten og tøff

-Enkel å bruke

-Appelerer til store som små

-Wii kontrolleren

-Nintendo spillene

 

Mens X360 og PS3 sloss om å ha high def, grafikk og stappe inn så mye data de klarer på en plate, så går Nintendo helt andre veier

 

Se for dere når alle 3 konsollene er i butikken, og når Ola Norman skal kjøpe en konsoll

 

5.500 for PS3

3000 for en X360

2000 for en Wii

 

Nå prøver jeg å være så nøytral som mulig, og jeg innser at Nintendo tenker helt andre veier. I stedet for å sloss om den beste grafikken, prøver de å nå forbrukerene på en helt annen måte.

Jeg har hatt mange håndkonsoller, de fleste har blitt solgt eller gitt bort. DS'n min er i bruk daglig, og den blir nok ikke solgt med det første.

Selv om DS har dårligere grafikk enn PSP, så gir den meg noe annet som ingen andre har klart. Gameplayet og touch er så forbanna bra at jeg koser meg alltid med DS'n. Salgstallene over hele verden sier litt. DS er best på håndkonsoll markedet.

 

Samme kan skje med Wii. Nintendo kan derfor stikke av med seieren og være tilbake der de skal være, nemlig øverst :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvsagt selger wii mer en PS3 i amerika siden det er mer tilgjengelige konsoller. Tror det kommer til å bli veldig jevnt mellom konsollene, men etterhvert som tiden går og alle konsollene blir billigere så kommer nok ps3 eller 360 til å ende opp som vinneren.

7361803[/snapback]

 

Kan godt hende det. Men slikt jeg ser det, så ser jeg ingen annen grunn til at Wii går samme vei som DS og vil få flest salg

Lenke til kommentar

Det at Wii leder salgstallene i USA så langt skyldes utelukkende at Sony ikke har maktet å levere i nærhetene så mange konsoller til lansering. PS3 selges for rundt $1000 på Ebay, så det er ikke etterspørselen det er noe i veien med.

 

Men nei, det er ikke vanskelig å skjønne Nintendos strategi. Billig hardware med intuitiv kontroll gjør at de kan legge seg kraftig under konkurrentene på pris og appelere til folk som ellers aldri ville kjøpt spill.

 

Jeg hørte nettopp om ei jente på 26 år som for første gang siden hun hadde NES som liten skulle skaffe seg en konsoll. Det kan tyde på at strategien vil fungere. Jeg tror ikke det er spill som Zelda og Super Smash Bros. som blir de viktigste spillene for Wii, men heller spill som Wii Sports og WarioWare som virkelig viser fram konsollens nyskapende sider.

 

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at begrenset grafikk og funksjonalitet samt utradisjonell kontroll vil skremme bort en del spillere også. Konsollen vil også miste mange multiplattformtitler takket være kontrollen og svakere hardware som gjør det vanskeligere å konvertere spill. Tredjepartsstøtten er heller ikke særlig imponerende ennå. Utfra anmeldelsene så langt har ikke Wii noen gode skytespill og racere, de mest populære sjangrene på de andre konsollene, og ser heller ikke ut til å få det i det nærmeste halvåret.

 

I det hele tatt vanskelig å si hvordan det går denne generasjonen. Wii har innovasjonen og prisen på sin side. X360 har fått et forsprang på 7-8 millioner og har bygd opp et rimelig bra bibliotek. Og PS3... Vel, det er PlayStation. Merkenavnet som har vært ensbetydende med TV-spill i ti år nå.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Skjønner liksom ikke helt hvorfor noen absolutt skal stikke av med en "seier". Så lenge vi som forbrukere har flere valg å velge mellom bør vi være kjempe glade. Hva hadde skjedd om Sony fikk enevelde i verden? Tanken er ikke pen. Det vil alltid være noen som klarer seg bedre enn andre, men tviler på at utfallet av denne oppskrytte "konsollkrigen" vil ha noe særlig utslag på noen av partene.

Lenke til kommentar

mange som føler at Wiien nermer seg ja. Ser det ganske godt på forumet nå. Alltid før en konsoll blir lansert så blir det mer og mer oppmerksomhet om denne konsollen. Om det er PSP, DS eller 360.

 

Noen låvpriser produktet og andre, vel, ikke fult så mye.

 

Er Nintendo innen på noe her, Kanskje. Den vil nok bli låvprist i et år og da blir det spennende og se om Wiimote vil stå tidens tann.

 

Personlig tror jeg ikke wii går av med seieren. Den er riktig nok underdog. Men litt for underdog kanksje.

Lenke til kommentar

La meg først si at jeg selv skal ha en Wii, og jeg tror nok denne maskinen vil selge godt. Når det er sagt vil jeg gjerne kommentere en del ting rundt Wii.

 

1. Prisen er kr 2500,- og ikke kr 2000,-. For kr 2500,- får man en maskin som er klart svakere enn 360 og PS3, men med en interessant håndkontroll og en annen spillfilosofi.

 

Men Wii er jo ikke så billig som den gir inntrykk av. En av de første tingene man bør vurdere er et minnekort. Her er pris ikke annonsert, men regn med minst kr 200,-.

 

Legg så til ekstra håndkontroll som jeg mener er et must for den type spill Wii fokuserer på. En ekstra kontroll kommer på minst kr 500,- og i realiteten på kr 700-800. Til sammenligning koster en ekstra håndkontroll til 360 og PS3 ca. kr 400,-.

 

En skikkelig kabel for å kople til en TV følger heller ikke med så her går det raskt kr 400,- til.

 

Det betyr at hvis man skal spill Wii Sports med 2 spillere snakker vi om kr 2500,- + kr 700,- = kr 3200,-. Ønsker man en skikkelig kabel av type den som følger med til 360 er prisen oppe i kr 3600,-. Et minnekort bringer prisen opp i minimum kr 3800,-, og mest sannsynlig nærmere kr 4000,-. Så Wii er på ingen måte billig. Til sammenligning vil den dyreste 360-pakken koste kr 3000,- + kr 400,- for en ekstra trådløs kontroller = kr 3400,-. Med andre ord betaler man i praksis mer for en Wii, men uten HD-ytelse, uten harddisk og uten et headset.

 

Det jeg tror kan bli Wii's største problemer på litt sikt er spillutvalget, og jeg skal begrunne det.

 

For det første vil Wii falle helt gjennom på viktige kategorier som FPS- og bilspill. En kunde som står i butikken og sammenligner det Wii presterer rent grafisk vil se enormt stor forskjell på f.eks. Call of Duty 3 til Wii sammenlignet med 360 og PS3. Det samme gjelder bilspill hvor grafikken er en vesentlig del av totalopplevelsen.

 

For det andre er jeg bekymret for at det i stor grad vil være Nintendo selv som vil være flinkest til å utvikle spill som utnytter den unike kontrollen. Hvis det skjer kan vi risikere at Nintendos egne titler vil selge godt, slik de gjorde på Gamecube også, og tredjepartsspill kan bli taperen. På sikt vil dette ikke øke interessen for å utvikle Wii-titler.

 

Onlinespilling på Wii tror jeg også kan bli en blandet fornøyelse. Vi vil temmelig sikkert få et Mario-Kart spill som kan spilles online, og det tror jeg vil fungere godt. Mer krevende/omfattende onlinespill av type Battlefield, Halo, Resistance etc. tror jeg ikke vil fungere spesielt godt på Wii - nettopp fordi maskinen ikke har like avansert hardware.

 

Når dette er sagt skal jeg som sagt ha meg en Wii selv. For øyeblikket har jeg 3 gode grunner til å skaffe meg en Wii:

 

Det nye Zelda-spillet

Det kommende Mario-spillet

Nedlasting av en bråte retrotitler

Lenke til kommentar

Og en annen ting, tror alle konsollene vil være "vinnere". En vinner i mine øyner er en som skaffer seg profitt (inntekt > kostnad). Dette vil nok alle de nevneverdige spillselskapa (nintendo, sony og microsoft) gå med. Så de eneste taperene av konsollkrigen kan da være forbrukerene, spilleglede < kostnad.

Lenke til kommentar

Nintendo har alltid satset andre veier og høster fremdeles godt av det. NES, SNES, N64, GC og Wii. En rekke med konsoller som i vær rekke har introdusert et eller annet nytt for oss, enten i form av HW eller spill.

 

Sony og MS har helt andre idealer og velger mer å vise muskler fremfor hjerne. De pakker all den dyreste HWen din kan finne og selger heller med tap en liten stund for å vise musklene. Nintendo derimot pusler i bakgrunnen og tar det den finner til en rimelig pris, pakker inn i et fint omslag og satser heller på spillene og gameplayet.

 

Nintendo har lengere fartstid på markedet enn Sony og MS, vet hva de fleste vil ha og satser på det. Det har de gjort i alle sine år og det har de høstet masse for og jeg tror nok de blir å høste godt her og.

Lenke til kommentar
For det første vil Wii falle helt gjennom på viktige kategorier som FPS- og bilspill. En kunde som står i butikken og sammenligner det Wii presterer rent grafisk vil se enormt stor forskjell på f.eks. Call of Duty 3 til Wii sammenlignet med 360 og PS3. Det samme gjelder bilspill hvor grafikken er en vesentlig del av totalopplevelsen.

Ikke bare innen grafikk, men også i funksjonalitet er disse spillene utdatert sammenlignet med de andre konsollene. Call of Duty 3 har ingen multiplayer overhodet, mens X360-versjonen har fullt av multiplayermodes både offline og online. Og Excite Truck har ikke engang støtte for 4-player splitscreen. Det faktum at ingen tredjepartsspill så langt har annonsert at de vil ha online tyder på at onlinespilling fortsatt ikke er noen stor prioritet hos Nintendo.

Lenke til kommentar
Skjønner liksom ikke helt hvorfor noen absolutt skal stikke av med en "seier". Så lenge vi som forbrukere har flere valg å velge mellom bør vi være kjempe glade. Hva hadde skjedd om Sony fikk enevelde i verden? Tanken er ikke pen. Det vil alltid være noen som klarer seg bedre enn andre, men tviler på at utfallet av denne oppskrytte "konsollkrigen" vil ha noe særlig utslag på noen av partene.

7361996[/snapback]

 

word

Lenke til kommentar
Vil Wii stikke av som kongen av konsoll krigen i de neste årene?

De fleste på forumet her vil kanskje nekte, men tenk litt etter

 

-Prisen

-Liten og tøff

-Enkel å bruke

-Appelerer til store som små

-Wii kontrolleren

-Nintendo spillene

 

Mens X360 og PS3 sloss om å ha high def, grafikk og stappe inn så mye data de klarer på en plate, så går Nintendo helt andre veier

 

Se for dere når alle 3 konsollene er i butikken, og når Ola Norman skal kjøpe en konsoll

 

5.500 for PS3

3000 for en X360

2000 for en Wii

 

Nå prøver jeg å være så nøytral som mulig, og jeg innser at Nintendo tenker helt andre veier. I stedet for å sloss om den beste grafikken, prøver de å nå forbrukerene på en helt annen måte.

Jeg har hatt mange håndkonsoller, de fleste har blitt solgt eller gitt bort. DS'n min er i bruk daglig, og den blir nok ikke solgt med det første.

Selv om DS har dårligere grafikk enn PSP, så gir den meg noe annet som ingen andre har klart. Gameplayet og touch er så forbanna bra at jeg koser meg alltid med DS'n. Salgstallene over hele verden sier litt. DS er best på håndkonsoll markedet.

 

Samme kan skje med Wii. Nintendo kan derfor stikke av med seieren og være tilbake der de skal være, nemlig øverst :)

7361493[/snapback]

 

 

hadde det enda vært slike priser, men det slik det er nå så koster X360 rundt 2795 til 2995 hos elkjøp, mens Wii er ryktet til å koste 1995 ved release hos elkjøp, men den kommer nok til å gå opp i pris, og andre butikker kommer nok til å ta mere. så den réelle prisforskjellen er litt liten syns jeg.

 

i prisguiden koster en Wii fra 2395 til rundt 2600. da er det ikke store forskjellen mellom en Wii og en X360 premium.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Jeg beklager, men Nintendo vet hva folk vil ha?!

 

Sikkert derfor Sony har solgt over hundre millioner konsoller med både PS1 og PS2, mens Nintendo ikke har vært i nærheten engang :!:

7362221[/snapback]

 

Kommer ann på øyet som ser. Sony har siden PSX slitt med å lage spill som blir en umiddelbar suksess og som fremdeles blir snakket om. Det har Nintendo prestert med flere spill, som Mario og Zelda.

 

Joda, Sony har solgt godt med konsoller, ingen tvil om det. Men sony er og flink til å markedsføre sine produkter på en helt annen måte enn Nintendo. Men om du ser på antall spill som har blitt en stor suksess på konsollen så er det ytterst få som faktisk har skillet seg ut. Nintendo derimot har designet spill som appelerer til alle, noe du ser på salgstallene til spillene Nintendo selger. F.eks OoT og Majoras mask var 2 spill til Nintendo som solgte way more enn noe PSX spill, til tross for at det er flere som eier en PSX enn en N64.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...