Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en funka-> ble syk-> døde (svart skjerm v/boot)

Anbefalte innlegg

Kom hjem en dag og maskinen stod i blåskjerm.

Restartet den, og så at biosen hadde blitt resatt (fikk den ekle logo-skjermen). Fikk ikke maskinen til å gå lenger. Resatte BIOS, bytta batteri, prøvde den utenfor kabinettet. Fikk til å lagre endringer i BIOS, nå ble problemet derimot at jeg ikke fikk noe bilde på skjermen lenger. Viftene, hdder og alt startet opp.

Lot jeg den stå kald i et par timer fikk jeg skjermbilde og kunne boote på vanlig måte. Men hvis jeg prøvde å restarte (hotboot) forsvant bilde igjen. Koblet til en sånn bracket som viser status ved boot, denne gikk, og går fortsatt til koden som sier "booting OS" hver eneste gang.

Nå er problemet at jeg ikke får noe skjermbilde i det hele tatt, samme hvor lenge jeg lar maskinen stå. Bracketen sier fortsatt "booting OS".

Det jeg har prøvd er å ribbe maskinen til kun gfx og en brikke ram i forskjellige slots, uten noe i usb, lan eller ps2 kontaktene. Prøvd med annen PSU. Kjørte prime95 (blend) sist gang jeg var i windows uten å finne feil.

HW:

A64 X2 3800+

MSI K8N Neo4 Platinum

GeForce 7800 GT

Kingston HyperX RAM

Seasonic 430W

Burde vel teste med et annet skjermkort før jeg konkluderer med at hovedkortet er ødelagt. Noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke om jeg kan si hva som er feilen, men det kan være at den har låst seg til å vise bildet på en annen skjerm, du har to dvi utganger, kan jo alltids prøve den andre og etterpå koble en tv til en av analogutgangene på kortet.

hvis ikke dette funker vil jeg kansje prøve et annet skjermkort, eller sette dette skjermkortet i en annen maskin

Lenke til kommentar
vet ikke om jeg kan si hva som er feilen, men det kan være at den har låst seg til å vise bildet på en annen skjerm, du har to dvi utganger, kan jo alltids prøve den andre og etterpå koble en tv til en av analogutgangene på kortet.

hvis ikke dette funker vil jeg kansje prøve et annet skjermkort, eller sette dette skjermkortet i en annen maskin

7361533[/snapback]

Hmm. Jeg dualDVI, og jeg har prøvd å flytte kabelen mellom disse uten at det skjer noe som helst. Men ja, jeg burde teste med et annet skjermkort. Så at noen hadde vært plaget med dårlig kontakt mellom kort og PCI-slotten etc.. problemet er at jeg ikke kan skjønne hvorfor den bare viste bilde etter at den hadde stått kald noen timer. Det blir liksom 'kanskje' om det ene og det andre istedenfor ja eller nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...