Jon-d Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Har en AMD A64 3200+ (Winchester) som jeg i bios har klokket til 210x10 . Når jeg kommer meg inn i windows er imidlertid frekvensen oppgitt (av diverse programmer) til å være 194x10. Dette er rart nok i seg selv. Enda rarere er det at dette ikke skjer hver gang jeg booter. Noen ganger blir hastigheten 2.1GHz som jeg vil (den er stabli når den kjører på begge hastighetene). Problemet oppstår i Vista og XP. Hovedkort: Gigabyte GA K8N SLi Noen tips til hva som kan forårsake dette? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 vet ikke hva som kan være galt, men jeg hadde noe lignende problem med min gamle 3200+ winchester jeg og. HVis FSB stod på 200 i bios så viste det 202 i windows! merkelig. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 vet ikke hva som kan være galt, men jeg hadde noe lignende problem med min gamle 3200+ winchester jeg og. HVis FSB stod på 200 i bios så viste det 202 i windows! merkelig. 7361487[/snapback] En del hovedkort produsenter har laget noen hovedkort (dah) som automatisk setter fsb til 201,202 altså ett par mhz over 200 uansett om du lar det stå 200. Er nok en trend det ettersom det jo gir mer poeng i benchmarks etc etc... Det at div.programmer oppgir som emnestarter sier 194x 10, vel hvilke div.programmer er dette her? Er det ett program som Cpu-Z ? Og står minnet ditt på 200? Trenger mer informasjon her ellers blir det bare spekulering. Må vite hvor mye minne du har, antall minne brikker, minne divider, timings for minne, hovedkort produsent, modell, etc etc... Høres ut som du har en divider som det heter så fint, som er litt på trynet.. Har du nyeste oppdaterte bios? Sikkert greit å se om det finnes en oppdatering for ditt hovedkort. Men vent NÅ litt... Du har ikke CoolNQuiet aktivert eller? eller noen slik løsning? Det ville vært en naturlig forklaring... Sorry, er litt dagen derpå i dag =) Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 (endret) Skal forsøke å svare på alt... Ja, program som f.eks CPU-Z.. Minnet (2 x 512 TwinMOS m/winbond) kjører 2/2 så det kjører 210 eller 194 (x2) avhengig av hva maskinen bestemmer seg for. Minnet spinner på 2,5 3-3-8, helt etter spec... Hovedkort nevnte jeg i hovedpost. BIOS er up-to-date CoolNQuiet..? Kanskje det er aktivert? Finner jeg det i BIOS? Kan det evt hete noe annet? Kan ikke huske å ha sett det... Endret 26. november 2006 av Jon-d Lenke til kommentar
Brian Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Skal forsøke å svare på alt... Ja, program som f.eks CPU-Z.. Minnet (2 x 512 TwinMOS m/winbond) kjører 2/2 så det kjører 210 eller 194 (x2) avhengig av hva maskinen bestemmer seg for. Minnet spinner på 2,5 3-3-8, helt etter spec... Hovedkort nevnte jeg i hovedpost. BIOS er up-to-date CoolNQuiet..? Kanskje det er aktivert? Finner jeg det i BIOS? Kan det evt hete noe annet? Kan ikke huske å ha sett det... 7362647[/snapback] ja du finner det som oftest under innstillinger av fsb og det der. Sjekk rundtomkring så finner du det. Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Skal forsøke å svare på alt... Ja, program som f.eks CPU-Z.. Minnet (2 x 512 TwinMOS m/winbond) kjører 2/2 så det kjører 210 eller 194 (x2) avhengig av hva maskinen bestemmer seg for. Minnet spinner på 2,5 3-3-8, helt etter spec... Hovedkort nevnte jeg i hovedpost. BIOS er up-to-date CoolNQuiet..? Kanskje det er aktivert? Finner jeg det i BIOS? Kan det evt hete noe annet? Kan ikke huske å ha sett det... 7362647[/snapback] ja du finner det som oftest under innstillinger av fsb og det der. Sjekk rundtomkring så finner du det. 7363030[/snapback] Beklager assa, men jeg er ikke kar om å finne noe som heter Cool'n'quiet i biosen, hverken under menyen hvor jeg setter HTT, multiplyer og volt eller andre menyer... ...og jeg har lett. Har også lagt inn oppdatert AMD CPU driver, men ingen forandring her. Tviler på at jeg merker noen forskjell, men dette irriterer meg! Vil finne ut av det Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Problemet vedvarer, men irritasjonen er for det meste borte ettersom jeg fant ut at jeg bare kunne stille CPU til å kjøre på ønsket hastighet fra windows med "EasyTune5" som følger med HK... cool'n'quiet har jeg fortsatt ikke sett noe til Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Altså... Hvis du har CoolNQuiet Aktivert, DVS PÅSLÅTT i OS (dvs windows?) og i bios, det må være på i bios for å være aktivt i os, så skal du se at CPU MHZ hastighet FORANDRER seg når du starter f.eks ett program. I det hele tatt gjør noe som at cpu må jobbe... Så det du gjør er jo å starte cpu-z.. vente til det har startet og sørge for at du har vinduet oppe.. Så starter du ett program f.eks winamp, og ser om det forandrer seg. Typisk er det at det tar 0.5til 2sekunder for at cpu går til full effekt.. Jeg er nesten helt sikker på at dette er problemet altså.. Det er iallefall tilfelle HOS MEG tidligere ganger at FSB har faktisk vært nede i 194, noe over 190 da jeg hadde coolnquiet aktivert... HOS MEG så var det nede i noe rundt 190, fordi på det hovedkortet så var det mulig å stille FSB - NED - til 190 som minste.. Valgene jeg hadde for FSB var da 190,200, også 201til og med 450 eller 400. Det var ingenting i mellom 190 til 200. Det har jeg heller aldri sett eller hørt om... La oss være realistiske, hvor mange ønsker å sette fsb til 190 når man i de siste år har kunnet garantert kjøre fsb på 200 fordi det er standarden. Da må du tilbake til Socket A kort hvor 166 var normalt og 200 var litt ekstra bra, og 220fsb var dritfett liksom. DU KAN DEAKTIVE COOLNQUIET, i windows, hvis du har avslått power savings, dvs satt de til av eller max performance eller noe slikt. Forsåvidt tror jeg ikke coolnquiet fungerer med mindre du har installert AMD driveren da.. Jeg husker ikke helt akkurat nå.. Endret 28. november 2006 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Jon-d Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Tror ikke det er CnQ som er problemet, for prosessorhastigheten er den samme uansett load. Starter den opp på 1.94GHz blir den der, og starter den opp på 2.1GHz blir den der (frem til neste gang jeg booter, da er det like spennende igjen...) Samma kan det egentlig være, når den starter opp på 1.94 er jeg bare et par trykk unna ønsket hastighet ved hjelp av EasyTune5 (hvor jeg kan stille prosessorhastighet fra windows) Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Om du er komfortabel med den løsningen der, så lager du jo bare en snarvei til start menyen eller legger det inn i registeret under alle bruker eller kun din bruker konto. ClockGen kan du starte slik at den kjører de innstillinger du har lagret i en ini fil... f.eks: Filnavnet er ClockGen-InsanePerformance.ini og innhold i fila er: [CG-NVNF4] VID=1.450 FID=10.0 FSB=255 PCIE=100 og på snarveiens kommando linje skal det stå CG-NVNF4.exe -file=ClockGen-InsanePerformance.ini F.eksempel =) Dette er fra gamle clockgen da, men funker fint som fan. Tror det skal være slik for nye clockgen og, og den er beregnet på alle slags chipset tror jeg. Jaja, du finner ut av det. Håper dette var til nyttig informasjon =) Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Om du er komfortabel med den løsningen der, så lager du jo bare en snarvei til start menyen eller legger det inn i registeret under alle bruker eller kun din bruker konto. ClockGen kan du starte slik at den kjører de innstillinger du har lagret i en ini fil... f.eks: Filnavnet er ClockGen-InsanePerformance.ini og innhold i fila er: [CG-NVNF4] VID=1.450 FID=10.0 FSB=255 PCIE=100 og på snarveiens kommando linje skal det stå CG-NVNF4.exe -file=ClockGen-InsanePerformance.ini F.eksempel =) Dette er fra gamle clockgen da, men funker fint som fan. Tror det skal være slik for nye clockgen og, og den er beregnet på alle slags chipset tror jeg. Jaja, du finner ut av det. Håper dette var til nyttig informasjon =) 7374391[/snapback] hos clockgen huker du bare av inne på innstillinger at den skal starte opp med den gitte frekvensen. Mye enklere enn å lage den ini. fila. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Skal si det går framover gitt =) Ja jeg regnet vel egentlig med at de hadde forbedret funksjonen i den nye clockgen. Men nå står det nå her for evig og alltid =) Forsåvidt er jeg ikke tilhenger av slik automatikk, hva lærer man da..jaja. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Skal si det går framover gitt =)Ja jeg regnet vel egentlig med at de hadde forbedret funksjonen i den nye clockgen. Men nå står det nå her for evig og alltid =) Forsåvidt er jeg ikke tilhenger av slik automatikk, hva lærer man da..jaja. 7374652[/snapback] jeg bruker det. Men det er bare fordi pc'n vil ikke boote hvis jeg klokker i bios merkelig nok. Endret 28. november 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Noen problemer med minnet da mest sannsynlig. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Noen problemer med minnet da mest sannsynlig. 7378911[/snapback] kan det være fordi jeg har 4 brikker i pc'n? På fsb over 230 nekter den å starte samme pokker. Har vært slik med alle cpuer jeg har hatt. Endret 28. november 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå