Gå til innhold

Hvor nødvendig er det med objektiv?

Anbefalte innlegg

Dumt spm ja, og kanskje som å banne i kirka, men jeg spør likevel.

Skal kjøpe kamera, men syns det blir litt dyrt når man skal kjøpe objektiv. Vil helst bare kjøpe kamerahuset i første omgang. Kan man klare seg uten objektiv? I så fall, hva er de store fordelene med å ha objektiv?

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, ikke slemt. Litt bryskt kanskje ;)

Jeg tenkte jo å lære da, og skal kjøpe meg et Nikon D50 kamera. Litt av poenget er å ikke legge altfor store summer i det i første omgang.

Kjøper fra Netshop, og ser at de har en pakke med følgende objektiv: AF-S DX 18-55mm. Vil dette duge, eller finnes det andre i samme prisklasse jeg heller burde ta? (kostet 1150 på netshop)

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere.

Du MÅ ha objektiv på kamerahuset ditt.

Og hvis du synes det er for dyrt å legge til 500 kroner så velg heller et kompakt kamera sier nå jeg. (Forskjellen på hus og Kit er vel ca 500.- for standard kit)

Det høres ut som om du vil kun vil bruke et objektiv hele tiden.

Og enste måten du kan leve med det er å enten kjøpe et f.eks 18-200 objektiv eller bruke kompaktkamera. Selv om ingen av delene er å anbefale. :)

Andreas

Endret av andreash
Lenke til kommentar

Standardobjektivene blir som regel ikke brukt noe særlig av de som kjøper speilrefleks og andre objektiver. Du kan bruke det til "vanlige" bilder, dvs lite egnet innendørs, kan ikke ta vidvinkel ute, kan ikke ta 1:1 makro, og lite egnet som telezoom også. Har du planer om å ta en spesiell type bilder i starten, f.eks. vidvinkelbilder, sportsfotografi, mye innendørs, fuglefoto eller hva det måtte være; kjøp et spesielt objektiv. Hvis du ikke har noen spesielle interesser ennå, kjøp det billige standardobjektivet til du finner ut hva du liker å ta bilder av. Og vil du bare ha et kamera med flere manuelle innstilninger enn et kompaktkamera, mulighet for å ta mange fortløpende bilder, og raskere respons er jo valget klart speilrefleks.

Noen gjør den feilen at de har tenkt å bruke speilrefleks med kitobjektiv på tur, men så kjenner de noen med kompaktkamera også er det like greit å bruke det i stedet.

Rådet mitt er da kjøp kit-linse om du vil ha en billig linse, også ekspandere etterpå. Kjøp uten kit-linse om du er klar på hvordan bildene dine skal taes, eller om du har mye penger og ønsker et bedre objektiv enn kit-objetivet. Kjøp kompaktkamera/ultrazoom om du ikke trenger å drasse på et så tungt oppsett.

Lenke til kommentar
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo....aspx?plid=7058

der har du det du trenger

7361244[/snapback]

Ja, jeg så også denne, men da er man opp 1300 fra kamerahuset alene, og det var snakk om billigere objektiver enn det.

Har ikke noe spesielt jeg skal bruke det til i begynnelsen. Blir litt alt-mulig fotografering tenker jeg.

Endret av AndreasI
Lenke til kommentar
Den store fordelen med å ha objektiv er at du kan ta bilder. Den store bakdelen med å ikke ha objektiv er at du ikke kan ta bilder.

7361272[/snapback]

Syntes vel bare det var rart at man fikk kjøpt kameraer man ikke kan ta bilder med.

Endret av AndreasI
Lenke til kommentar
Den store fordelen med å ha objektiv er at du kan ta bilder. Den store bakdelen med å ikke ha objektiv er at du ikke kan ta bilder.
Syntes vel bare det var rart at man fikk kjøpt kameraer man ikke kan ta bilder med.
Hvorfor det, jeg har en bunke objektiver med vesentlig bedre optisk kvalitet enn det til 500,- og jeg ønsker selvfølgelig ikke å kjøpe det når jeg har objektiver fra før av.

Uten sammenligning, så kan man fint kjøpe en videospiller som man ikke kan ta opp med. Men man trenger også en kassett og gjerne ett antennesignal.

Lenke til kommentar

7361272[/snapback]

7361286[/snapback]

Jo, men det skyldes at:

- mange har allerede objektiver liggende, som de har brukt på et tidligere speilreflekskamera - analogt eller digitalt (da trenger man jo ikke nødvendigvis et nytt objektiv, og vil ihvertfall ikke betale ekstra for det)

- ikke alle har lyst på det samme objektivet, siden de har forskjellige bruksområder

Når du kjøper telemarksski trenger du også en telemarksbinding, men vanligvis sitter ikke bindingen fast på skia i utgangspunktet. Årsaken er at det finnes flere typer bindinger, og at folk ønsker ulike bindinger (valgt bl.a. ut fra hvilke sko de bruker). Og noen vil kanskje ønske å sette på en slalåm- eller randonnee-binding i stedet...

Lenke til kommentar

Har bestillt kameraet med linsen som var nevnt ovenfor. Om noen har kraftige invendinger mot dette objektivet, så er det fint om dere sier fra. Om ikke satser jeg på at dette holder for umiddelbare behov. Ble tilsammen 6000 med minnebrikke og frakt. Litt mer enn jeg håpet på, men det skyldes nok urealistiske forventninger fra min side.

Takk for hjelpen.

Andreas

Lenke til kommentar

18-55 objektivet er faktisk helt brukbart (og til en billig penge), selv om mange missliker det. Jeg har hatt D50 i 4 måneder, og bruker det objektivet enda. Min erfaring er at det kan bli skarpe og fine bilder mellom 18-35mm, og over det så er det litt varierende.

Hvem vet, kanskje du synes bildene blir knall uansett? Lykke til ihvertfall, D50 er et fantastisk kamera!

Lenke til kommentar

kjøp kameraet med kit objektiv ! er ikke vits å kjøpe noe kjempe dyrt objektiv i starten. Jeg kjøpte meg et Canon EOS 350D med kit objektiv, tar mange bilder både macro bilder og landskaps fotografi, har tilogmed fått mye skryt av bildene. Så kjøp det med kit objektiv og se senere hviken bilder du tar mest av og kjøp et nytt og dyrer objektiv da.

Lenke til kommentar

Helt enig med Evil-Duck her. Kjøp standardpakken og begynn å ta bilder.

Etterhvert som du lærer mer om kameraet og fotografering generelt finner du sikkert ut om du trenger andre objektiver eller annet utstyr til kameraet.

Man kan ta flotte bilder med standardoptikken og, men jo mer man lærer jo større blir suget etter mer utstyr. Det er problemet med speilrefleks ;)

Lenke til kommentar

Din kverulering er helt unødvendig da pinhole-fotografering GARANTERT ikke er det trådstarter er ute etter å bruke kameraet til. Det eneste du bidrar med nå er enda et uttrykk vi må forklare til stakkaren hvishan først blir nyskjerrig på hva du prater om. Og pinhole-fotografering kan vi trygt kalle en litt mer eksotisk som man må være spesielt interessert i, iallefall så lenge man er nybegynner innen foto, for å ha noe glede av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...