Gå til innhold

Hvorfor overklokke maskinen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

overklokking vil gi deg høyere klokkefrekvens (Det som måles i Hz) og vil derfor gi deg høyere ytelse på din maskin uten at det koster deg noe ekstra.

Om du har god nok kjøling og ikke voltmodder for mye (øker volttilførselen slik at du kan overklokke enda mer) vil ikke levetiden på maskinen reduseres merkbart (hvis noe)

Systemet ditt blir uansett utdatert lenge før det evt skulle "dø" av overklokking..

Lenke til kommentar
overklokking vil gi deg høyere klokkefrekvens (Det som måles i Hz) og vil derfor gi deg høyere ytelse på din maskin uten at det koster deg noe ekstra.

Om du har god nok kjøling og ikke voltmodder for mye (øker volttilførselen slik at du kan overklokke enda mer) vil ikke levetiden på maskinen reduseres merkbart (hvis noe)

Systemet ditt blir uansett utdatert lenge før det evt skulle "dø" av overklokking..

7360904[/snapback]

Takk for hjelpen :) Maskinen min har nå en Amd 3500+ hvor mye kan dette klokkes med sikkerhet, uten at den tar kvelden?

Lenke til kommentar
Da skal den kunne gå langt med den rette kjølinga :) du kan vel trygt prøve å nå 2.6

7361079[/snapback]

Den rette kjølingen? kjører den med orginal viften nå, den som følgte med prosessoren. I programmet til hovedkortet står det at temperaturen på prosessoren ligger på 77 grader. Høres dette fornuftig ut, siden tallet er 77 konstant. forandrer seg ikke?

Har du noen forslag til god kjøling? har sjekket litt rundt på nettet men er ikke sikker på hva jeg bør gå for. :)

ps: finnes det noen bra programmer som måler temperaturen på prosessoren?

Lenke til kommentar
Da skal den kunne gå langt med den rette kjølinga :) du kan vel trygt prøve å nå 2.6

7361079[/snapback]

...

Den rette kjølingen? kjører den med orginal viften nå, den som følgte med prosessoren. I programmet til hovedkortet står det at temperaturen på prosessoren ligger på 77 grader. Høres dette fornuftig ut, siden tallet er 77 konstant. forandrer seg ikke?

...

7361135[/snapback]

77grader for en amd3500 90nm høres usannsynlig høyt ut med mindre du har overklokket noe GALSKAP eller har ALTFOR mye volt til cpu/systemet.

en amd3500 90m skal du lett kunne sette volt NED med 0.5-0.75, og fortsatt kunne kjøre standard hastighet på cpu, helt stabilt.

Jeg nådde 2660mhz sånn circa stabilt ved 24 timers test ved bruk av StressPrime 2004. Brukte da en annen cpu vifte, som stod på den laveste hastighet. Synes viften som følger med bråker for mye ved høye hastigheter. Da økte jeg volten opp til 1.525 tror jeg det var. Ikke mer enn 1.55 iaf, for det var det høyeste på det hovedkortet jeg hadde da.

Min cpu ble da IKKE varmere enn 55grader toppen, i ett rom som er lukket og uten ventilasjon, annet enn døren inn til rommet.

Anbefaler deg å laste ned StressPrime 2004 hvis du vil overklokke, da dette er ett godt verktøy for å finne ut om overklokken, OC, er stabil. Også godt verktøy for å se om minnet er stabilt.

Jeg synes everest ultimate er ett godt verktøy for å sjekke temperatur og se innstillinger.

Forøvrig finner du masse informasjon om det her på hardware.no's forum.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

7361079[/snapback]

...

...

7361135[/snapback]

77grader for en amd3500 90nm høres usannsynlig høyt ut med mindre du har overklokket noe GALSKAP eller har ALTFOR mye volt til cpu/systemet.

en amd3500 90m skal du lett kunne sette volt NED med 0.5-0.75.

Jeg nådde 2660mhz sånn circa stabilt ved 24 timers test ved bruk av StressPrime 2004. Brukte da en annen cpu vifte, som stod på den laveste hastighet. Synes viften som følger med bråker for mye ved høye hastigheter.

Min cpu ble da IKKE varmere enn 55grader toppen.

Anbefaler deg å laste ned StressPrime 2004 hvis du vil overklokke, da dette er ett godt verktøy for å finne ut om overklokken, OC, er stabil. Også godt verktøy for å se om minnet er stabilt.

Jeg synes everest ultimate er ett godt verktøy for å sjekke temperatur og se innstillinger.

Forøvrig finner du masse informasjon om det her på hardware.no's forum.

7361231[/snapback]

Takker :)

Lenke til kommentar

Det var kjapt =), jeg oppdaterte akkurat den posten da..

Hmm.. Jeg trykker på hurtig svar og får en feilmelding fra Apache serveren til hardware...wtf..

Du kan sette cpu vifta til å gå for full rulle ved først 50grader f.eks da, så slipper du evt. en del støy om du er litt nøye på det som jeg.

Forøvrig er det en konge prosessor, men husk at det er ikke alltid slik at man kan direkte sammenligne prosessorer, ettersom produksjons uken på den har noe å si og den type ting. Det er mulig at du har fått en cpu/prosessor ifra en dårlig batch, eller at den rett og slett holder på å daue..

Jeg bygget en maskin og selgte med min gamle 3500 90nm, og den maskinen har stått på i døgnet rundt i flere uker nå...

Den holder 30 grader ved vanlig last, altså ikke spilling. Helt fantastisk ettersom det står i ett trangt desktop kabinett, stappet med harddisker.

77 grader var forferdelig mye... Men jeg tror nok, og er forøvrig rimelig sikker på det, at det programmet du har brukt til å måle med, gjerne er noe på bærtur..

Ting du kan gjøre er 1. oppdate bios til hovedkort og 2. oppdatere drivere og 3. skaffe til veie ett anerkjent program som er viden kjent for å gi riktig informasjon om temperatur osv.

Kjappest er det kanskje om du åpner kabinettet og kjenner helt nederst ved sokkelen nærmest cpu'n om du rett og slett "brenner" deg litt..

Holder cpu kun 30-40 grader vil du IKKE "brenne" deg..

Lenke til kommentar
Hvis ikke litt støy er noe problem, hva er da den beste kjølingen? heatpipe-variant eller vifte når man skal overklokke?

7361336[/snapback]

Jeg ville valgt en løsning som tar i bruk begge deler.

Siden jeg vet nå at du har en Amd 3500+ 90nm, så er det en god del GODe løsninger du kan velge...

Det det kommer an på skjønner du, er hvor mye plass du har tilgjengelig rundt cpu.

Thermaltake , Zalman, Mist. Det er noen eksempel på produsenter av gode cpu kjøleløsninger.

Nå er det en gang slik at vi har alle forskjellige definisjoner på ting.

For meg kan litt støy, være INGENTING for deg, mens noe støy for deg er DRITHØYT for meg. HUSK det! Sånn er det bare.

Forøvrig er Heatpipes definitivt veien å gå. Men du bør ha en vifte i tillegg.

Nå er det litt dagen derpå for meg så det står helt stille inne i skallen, men kan hoste opp noen navn om ikke andre her har våkna enda...

Ingenting er så godt som kaffi for hodet..

Og røyk! =)

Lenke til kommentar
Hvis ikke litt støy er noe problem, hva er da den beste kjølingen? heatpipe-variant eller vifte når man skal overklokke?

7361336[/snapback]

Siden jeg vet nå at du har en Amd 3500+ 90nm, så er det en god del GODe løsninger du kan velge...

Det det kommer an på skjønner du, er hvor mye plass du har tilgjengelig rundt cpu.

Thermaltake , Zalman, Mist. Det er noen eksempel på produsenter av gode cpu kjøleløsninger.

For meg kan litt støy, være INGENTING for deg, mens noe støy for deg er DRITHØYT for meg. HUSK det! Sånn er det bare.

Nå er det litt dagen derpå for meg så det står helt stille inne i skallen, men kan hoste opp noen navn om ikke andre her har våkna enda...

Og røyk! =)

7361411[/snapback]

Får se litt til på nettet da, regner med det blir Heatpipes jeg ender på... Har bare 80mm vifter i kabinettet, 5stk så bråker utrolig mye :( hadde vært greit med noe som gjorde det litt mer stille, vertfall når man blir sittende på dataen et par timer.. suser godt i hode da;) Er det Heatpipes med 120mm vifte jeg bør velge isåfall? regner med at det er litt mindre støy på dem..

Lenke til kommentar

7361336[/snapback]

Og røyk! =)

7361411[/snapback]

Får se litt til på nettet da, regner med det blir Heatpipes jeg ender på... Har bare 80mm vifter i kabinettet, 5stk så bråker utrolig mye :( hadde vært greit med noe som gjorde det litt mer stille, vertfall når man blir sittende på dataen et par timer.. suser godt i hode da;) Er det Heatpipes med 120mm vifte jeg bør velge isåfall? regner med at det er litt mindre støy på dem..

7361506[/snapback]

Det er EKSTREMT viktig at du VET at du har PLASS til en ny cpu-kjøler..

F.eks jeg kjøpte en gang i tida Thermaltakes 120 og den er rett og slett akkurat 3mm for stor..

FANTASTISK irritasjonsmoment som nesten mangler sidestykke, i den kategorien.

80mm vifter bråker ikke, dårlige 80mm eller galskap effektive 80mm vifter bråker.

Det er fullt mulig å få tak i 80mm vifter som er så godt som lydløse.

Da jeg sist kjøpte nytt kabinett, gjorde jeg det meget enkelt, og aktiverte hver vifte for seg, og så sitter man da og hører på om volumet er akseptabelt og om det er noen uro momenter.. Jeg byttet ut 3 vifter og har nå en så stille pc som mulig, og alt er på vifte kontrollere..deilig...

Zalman har laget noen svært gode kjente kjølere i klassen 7500, 7700..

Selv har jeg en Zalman 9500 AM2 modell som passer for 939 også..

Det er en sak med 92mm vifte, mener jeg det er, som er svært behagelig ved minste hastighet, og også meget effektiv.

I ett avkjølt rom, dvs med vinduet åpent, har jeg holdt maskinen ved 2800mhz, altså en 400mhz OC per kjerne, ettersom jeg har 4600 x2, på 35 grader. 50 grader uten aktiv vindu kjøling =)

Jeg har brukt flere MIST cpu kjølere og kan anbefale de...

På den annen side, husk nå at du trenger EGENTLIG bare å skifte ut selve viften du har på din originale cpu kjøler, så får du tak i en stille 80mm vifte, så vil det hjelpe voldsomt!

Start med å gå inn i bios og sett cpu vifta til å "aktiveres" ved 50grader...

Med mindre du har virkelig dette 77grader problemet..

Hvilket program fortalte deg at den lå på 77 grader?

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

7361336[/snapback]

Og røyk! =)

7361411[/snapback]

7361506[/snapback]

Det er EKSTREMT viktig at du VET at du har PLASS til en ny cpu-kjøler..

F.eks jeg kjøpte en gang i tida Thermaltakes 120 og den er rett og slett akkurat 3mm for stor..

FANTASTISK irritasjonsmoment som nesten mangler sidestykke, i den kategorien.

80mm vifter bråker ikke, dårlige 80mm eller galskap effektive 80mm vifter bråker.

Det er fullt mulig å få tak i 80mm vifter som er så godt som lydløse.

Da jeg sist kjøpte nytt kabinett, gjorde jeg det meget enkelt, og aktiverte hver vifte for seg, og så sitter man da og hører på om volumet er akseptabelt og om det er noen uro momenter.. Jeg byttet ut 3 vifter og har nå en så stille pc som mulig, og alt er på vifte kontrollere..deilig...

Zalman har laget noen svært gode kjente kjølere i klassen 7500, 7700..

Selv har jeg en Zalman 9500 AM2 modell som passer for 939 også..

Det er en sak med 92mm vifte, mener jeg det er, som er svært behagelig ved minste hastighet, og også meget effektiv.

I ett avkjølt rom, dvs med vinduet åpent, har jeg holdt maskinen ved 2800mhz, altså en 400mhz OC per kjerne, ettersom jeg har 4600 x2, på 35 grader. 50 grader uten aktiv vindu kjøling =)

Jeg har brukt flere MIST cpu kjølere og kan anbefale de...

På den annen side, husk nå at du trenger EGENTLIG bare å skifte ut selve viften du har på din originale cpu kjøler, så får du tak i en stille 80mm vifte, så vil det hjelpe voldsomt!

Start med å gå inn i bios og sett cpu vifta til å "aktiveres" ved 50grader...

Med mindre du har virkelig dette 77grader problemet..

Hvilket program fortalte deg at den lå på 77 grader?

7361602[/snapback]

Det var et program som følgte med hovedkortet. ABITEQ... Men er nok riktig som du sier at det er nok feil i programmet, det har stått konstant på 77 og har ikke beveget seg verken opp eller ned med temperaturen. Men skal prøve med Everest Ultimate... håper bare ikke det viser 77:S

Lenke til kommentar

Det var det ja!

Har ikke brukt dette ABITEQ eller hva det nå heter, men det høres jo ut som en flopp..

Anbefaler deg å ta en titt innom rightmark.com eller var det .org jeg husker ikke, men sjekk ut rightmark memory analyzer.

Også en del andre kule verktøy der.

Masse fett om du er ny i overklokking eller i det hele tatt vil lære mer om data og ting og tang =)

Lenke til kommentar

En diode er en diode...Tja hvordan skal jeg forklare det da...

Tenk deg temp-o-meteret- du bruker for å måle om du har feber?

Bare at det er mye tynnere f.eks.

hvis du har dioden on-die, på prosessoren så er den temmelig nøyaktig, altså rundt 31 grader som du sier.

Står dioden derimot oppå cpu kjøleren, dvs populært under viften, på siden av kjøleribba, så er den nok noe mer uriktig og gjerne er da real temperaturen noe høyere...

MEEEENNN..

Jeg tviler sterkt på at dioden er feil med hele 40 grader!

Etter det du har sagt nå, tror jeg nok prosessoren din ligger på en rundt 30 grader... Som vil være helt normalt for en uoverklokket 3500 90nm.

Jeg har merket meg en del merkelige målinger med den cpu jeg også i everest, men det blir nok rettet opp, forhåpentligvis, i neste versjon.

Eventuelt kunne du brukt ett program som motherboard monitor, men jeg tror ikke de som lager det utvikler det enda...

Tror det er en eller annen ANNEN diode eller biosen din på hovedkortet kanskje, som er noe gale med.

Prosessoren din ligger på normal temp.

Lenke til kommentar

Det er av min oppfatning...

Men ta og post ett skjermbilde da om du kan! i gif eller jpeg.

Og hvilket hovedkort har du?

Du må finne deg en nyere bios for hovedkortet ditt, og få oppdatert biosen..

Hvis cpu da fortsatt står på 77grader så skal jeg heller være noe bekymret.

Men Uansett, en kompis av meg har en maskin som kjører på 80c hele døgnet, men han har ikke råd til å bytte ut cpu'n. Og han har brukt den maskina i flere år nå..

Så det er fullstendig mulig å leve med, om det VIRKELIG skulle være eller bli tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...