okasin Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) Hei, jeg holder på å bygge om min htpc noe.. htpc`n støyer pga antall vifter i den, så nå har jeg kjøpt inn følgende: Thermalright XP-120 CPU-Kjøler (diger pasiv kjøler til prosessor) og Zalman Passiv Heatpipe VGA-Kjøler til mitt skjermkort (radeon 9800 pro). Men jeg har driti meg ut litt.. for etter at jeg hadde rivd og slitt lenge for å få av den støpte embalasjen rundt Zalman sin Passiv Heatpipe og lest gjennom brukerveiledningen, så står det at radeon 9800 pro MÅ ha vifte.. Jeg prøvde nå likevell uten, men den ble sinnsykt varm.. dessuten tar skjemkortet nå så stor plass at jeg ikke får plass til den store passive cpu kjøleren. Derfor lurer jeg på om det kanskje er like greit å kjøpe et pci skjermkort av grei kvalitet (uten vifte). å på den måten få plass til cpu kjøleren som er passiv. Men er den noen som kan anbefale et skjermkort ? må være vifteløst ha både dvi og vga utganger, evt 2 stk vga og det må være PCI. Feks dette: Matrox Millenium G450 32MB DDR, PCI, Dual-Head ( http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...4448X8888191360 ) 32 MB er det for lite ? Kanskje noen som har et liggende ? Bruker htpc`n kun til film (også hd matriell), altså ingen spill ! ja også musikk da, men det påvirker jo ikke skjermkortet så mye.. Håper noen har noen svar evt et skjermkort som kan passe meg. PS: glemte å si at det må være mulig å klone skjermene.. dvs likt bilde på begge utgangene.. en til prosjektor og en til monitor.. Endret 26. november 2006 av okasin Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) Når du skal se MPEG-2/4/H.264-enkodet HDTV-materiale vil jeg sterkt anbefale et skjermkort som støtter hardware-dekoding av H.264 - eller en særdeles kraftig CPU! Problemet er at slike skjermkort med hardware-dekoding av H.264 fåes kun til PCI-express og noen til AGP. Du har vel ikke mulighet til å bytte til et AGP-hovedkort? Det gir deg hvertfall langt flere, og ikke minst bedre, alternativer til HTPC-skjermkort. Endret 26. november 2006 av skag1 Lenke til kommentar
okasin Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Når du skal se MPEG-2/4/H.264-enkodet HDTV-materiale vil jeg sterkt anbefale et skjermkort som støtter hardware-dekoding av H.264 - eller en særdeles kraftig CPU! Problemet er at slike skjermkort med hardware-dekoding av H.264 fåes kun til PCI-express og noen til AGP. Du har vel ikke mulighet til å bytte til et AGP-hovedkort? Det gir deg hvertfall langt flere, og ikke minst bedre, alternativer til HTPC-skjermkort. 7362137[/snapback] Hmm tja kanskje det.. kan du ta deg tid til å anbefalle noe.. Prosessoren som står i nå er en AMD Athlon 64 3200+ 2.2GHz Socket 754 og etter som jeg kunne se så var det jammen ikke mye å velge i gitt.. Tror jeg skal snart bygge en ny en.. men da med Intel tror jeg, ja og med PCIe skjermkort.. kan jo alltids bruke den gammle htpc`n i stua Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) Å bytte til PCIe hovedkort koster heller lite på S754 platformen. Se f.eks. her: http://www.psdata.no/ps.asp?it=131069&mlevel=080100 http://www.psdata.no/ps.asp?it=131101&pdm=extspec (uten vifte!) Skjermkort som har viftefri løsning finnes det flere av til PCIe, f.eks. her: http://www.psdata.no/ps.asp?it=128999 Det finnes jo mye rart å velge i, og i mange andre nettbutikker. Men er det for mye penger å bruke på dette kanskje? PS: Det matroxkortet har jeg i maskina mi nå. Har ikke testet det til noe annet anime titting, det duger til det lette. Men jeg kan tipse om en som kanskje har et slikt skjermkort til deg brukt. Endret 26. november 2006 av AMD-King Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) Hvis du kun skal se TV , høre radio spille musikk o.l (ikke spille) er det mange som bruker Radeon 9550/9600 AGP , koster ikke stort mer enn 500,- nytt. Eller så er Radeon X1600PRO / Nvidia 7600GS ålright til litt over tusenlappen og fås i AGP. Bruker selv Radeon 9600XT/AGP med 256MB i egen stue/htpc . S754 med 2.2ghz holder i lange baner . Selv har jeg en Barton Athlon XP Mobile på 2.4ghz , 1GB ram og Nforce2. Under TV avspilling er cpu forbruk 25% , memory forbruk 20% med 1 kanal aktiv. Så jeg mener , bytte til pci-e er litt unødvendig til slik bruk . Endret 26. november 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
Intern Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Har Matrox Millenium G200 på jobben! Fy F**n for et dritt kort å ha i 2006! Kan ikke se trailere på "low" uten at filmen stopper opp i 3 sek hvert 5. sek. Jeg hadde nok anbefalt et "litt" bedre skjermkort, ja! EDIT: Leif Endret 27. november 2006 av Intern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå