Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har jeg kyssesyken, eller tar bestevenninen feil?


Christian86

Anbefalte innlegg

Sliter med følgende:

 

i går var det vondt å svelge en periode på morningen pga sår hals. Dette gikk gradvis over utover dagen, og noen få ganger hostet jeg slim i mindre kvanta.

Var litt slapp på starten, men etter "middag" med min kjære så var jeg i relativ god form, bare litt trøtt.

 

I dag sliter jeg med følgende:

 

- slapp/sliten

- sår hals, hoster med jevne mellomrom, men ikke noe særlig slim. Mer tørr hoste.

- rennende nese

- fikk hodepine en kort periode, men ikke noe vedvarende

- nyser periodisk

 

jeg mistenker forkjølelse i startfasen, mens bestevenninen min antok kyssesyken. Hvem av oss har rett?

 

tok uansett ut min første egenmelding fra jobben fordi jeg har 4 eksamener som kommer snart, og jeg vil være frisk til å ta dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Press på leveren, får du vondt så kan det være det.

Jeg mener at det er unaturlig vondt.

 

Jeg trodde jeg hadde kyssesyken, men viste seg at jeg ikke hadde det. Men jeg fikk vondt når legen presset på leveren.

Men uansett, jeg får ikke vondt når jeg legger press på leveren nå.

 

Bare noe jeg merket etter egen efaring, DET er ikke noe konkret.

Lenke til kommentar
Hadde jeg gått til legen hver gang jeg hadde hatt influensa fordi jeg trodde det var kyssesyken hadde jeg vært fattig.

7378069[/snapback]

"Hver gang jeg hadde influensa" ... Influensa er heftige saker, håper ikke du har det for ofte. Tror nok bare jeg har hatt det ordentlig et par ganger, med muskelsmerter, feber rundt 40 og virkelighetsoppfatning som snytt ut av Lost Highway. Har du influensa, har du meget god grunn til å oppsøke lege.

Poenget er at mange setter likhetstegn mellom influensa og vanlig forkjølelse. Det er helt feil, og går du til lege på grunn av sistnevnte skal jeg gjerne gå med på at du kaster bort tiden.

Uansett er det ingen dum ide å ta seg en tur hvis du mistenker at du har/har hatt kyssesyke. Man bør jo ta det rolig med både det ene og det andre en god stund etterpå, og det skal ikke mer til enn et par blodprøver for å finne det ut.

Lenke til kommentar

Du har nok ikke kyssesyken hvis det er over etter bare et par dager. Vanligvis er man slapp/umotivert i noen uker før det bryter skikkelig ut og da kan man regne med en influensa lignende reaksjon med feber, kvalme, ekstrem slapphet og redusert appetitt. Jeg har kyssesyken nå (eller har hatt, bare 2 uker siden det værste var over), og fikk vite av legen min at det kan vare i alt fra 1 uke til 4-5 uker med de overnevnte symptomer.

 

For å sjekke kan du f.eks klemme på under/innsiden av kjevebeinene, klemme på levern og sjekke om det gjør vondt. Hvis du fortsatt har ubehag ville jeg dratt til legen, bare for å avkrefte/bekrefte. Jeg lå sjuk i en uke før jeg begynte å bli bedre, men så plutselig en dag våknet jeg opp med et stort, betent sår i halsen som gjorde det driit vondt å svelge, hoste etc. Da dro jeg til legen og fikk konstantert at det var kyssesyken uten å måtte ta prøver en gang :p (har tatt prøver nå da, og de viste kyssesyken).

 

Eneste jeg ikke skjønner er at jeg blir frarådet av legen å drikke fordi før jeg dro til legen, en uke etter jeg ble sjuk, så var jeg på fylla og drakk ganske mye (sprit, omtrent når sykdommen var på sitt værste), men fikk ikke noe ubehag av det...

 

Men hvis du får veldig sår hals, så kan det også være en annen ting, for 3 år siden fikk jeg noe som heter herpes B (nei, ikke en kjønnssykdom og ikke seskuelt overførbar, det er herpes A ;)). Hadde nøyaktig samme symptomer som kyssesyken, bare at den ga seg etter en drøy uke.

Lenke til kommentar
Du har nok ikke kyssesyken hvis det er over etter bare et par dager. Vanligvis er man slapp/umotivert i noen uker før det bryter skikkelig ut og da kan man regne med en influensa lignende reaksjon med feber, kvalme, ekstrem slapphet og redusert appetitt. Jeg har kyssesyken nå (eller har hatt, bare 2 uker siden det værste var over), og fikk vite av legen min at det kan vare i alt fra 1 uke til 4-5 uker med de overnevnte symptomer.

 

For å sjekke kan du f.eks klemme på under/innsiden av kjevebeinene, klemme på levern og sjekke om det gjør vondt. Hvis du fortsatt har ubehag ville jeg dratt til legen, bare for å avkrefte/bekrefte. Jeg lå sjuk i en uke før jeg begynte å bli bedre, men så plutselig en dag våknet jeg opp med et stort, betent sår i halsen som gjorde det driit vondt å svelge, hoste etc. Da dro jeg til legen og fikk konstantert at det var kyssesyken uten å måtte ta prøver en gang :p (har tatt prøver nå da, og de viste kyssesyken).

 

Eneste jeg ikke skjønner er at jeg blir frarådet av legen å drikke fordi før jeg dro til legen, en uke etter jeg ble sjuk, så var jeg på fylla og drakk ganske mye (sprit, omtrent når sykdommen var på sitt værste), men fikk ikke noe ubehag av det...

 

Men hvis du får veldig sår hals, så kan det også være en annen ting, for 3 år siden fikk jeg noe som heter herpes B (nei, ikke en kjønnssykdom og ikke seskuelt overførbar, det er herpes A ;)). Hadde nøyaktig samme symptomer som kyssesyken, bare at den ga seg etter en drøy uke.

7384976[/snapback]

 

ikke noe problemer bortsett fra snufsing i dag. Kan synge uten å hoste :)

Lenke til kommentar

Eg gikk rundt å var slapp i over 2måneder og tenkte "pokker kan ikkje den H... vetes forkjølelsen gå over så eg kan trene snart.

 

Ble lei og gikk til lege, han tok en million blod prøver og det eneste som var galt var at eg hadde kysse syken! dette var det siste eg tenkte på at eg kunne ha.

 

Så er en slapp i en lenger periode så ta en tur til legen.

 

Og en trenger ikkje ha smerter ved trykking på kroppen

Lenke til kommentar

Jeg er forkjølet konstant under hele vinteren, dette er ikke tull heller...

 

Sår hals om morgenen, går over når jeg skal på skolen

Rennende nese på skolen

Hoster på skolen

Trøtt på skolen

Nervøs på skolen grunnet prøver og framføringer

Som fører til at jeg blir enda mer syk

Hjemme er jeg sliten

Frisk om natta

 

:D

Lenke til kommentar

Hadde kyssensyken, var "syk" i 2 dager. Men siden det var hovent i halsen de 2 dagene så sjekka jeg det hos legen. Riktig nok var det kyssesyken og hadde jeg ikke sjekket det ville nok trening vært skummelt. Med tanke på mitt høye alko inntak var det også bra jeg fikk et halt års "hvile" :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...