Gå til innhold

Ekstrautstyr for NV-GS75?

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter å ha hatt Panasonic NV-GS75 for en stund har jeg bestemt meg for å kjøpe noe ekstra utstyr, men jeg vet ikke helt fra hvor og om det passer.

Det første jeg vil ha er en ekstern microfon. Etter å ha sett meg rundt fant jeg denne: Stereo Zoom Mic VW-VMS2. Passer den til kameraet mitt? Og hvor kan jeg få tak i den? Har lett overalt men finner ikke en eneste norsk (nett)butikk med den. Noen som vet hvor jeg kan få tak i den (billig)?

Andre spørsmålet mitt er: Finnes det noen vidvinkel lenser til rimelig pris for GS75? Hvis det finnes i det hele tatt. Tar imot alle annbefalninger. Selvfølgelig er jeg ute etter minst mulig pris, men bare rams opp priser dere vet selv om det er på 20 000 kr.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få kjøpt forsatslinser, som ein skrur på frampå kamera. Kameraet ditt har i følge denne sida ein filterdiameter på 37mm, og dermed vil alle forsatslinser med den diameteren passe. Det Digitale Mørkerom har nokon, og om utanladshandel er aktuelt, vil du finne fleire på B&H.

Når det gjeld mikrofon, so har eg ikkje peiling på om den du nemner passer, men om du har mikrofoninngang (vanleg minijack) har du mange mogelegheiter. Røde Videomic vert ofte anbefalt.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Så alle forsatslinser med 37mm burde passe på kameraet mitt? Også forstod jeg ikke hva forskjellen var på dem. Hva er dette med "Magnification: 0,7x" osv? Hva er forskjellen på 0,7x og 0,43x for eksempel. Jeg er litt ny på dette. Og hva er en telephoto lense? Fant også noe som het Fisheye, men jeg tror jeg vet hva det er.

Fant dette settet: http://ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=2727

Kan dette være noe bra? Vet ikke selv fordi som sagt vet jeg ikke forskjellen på de forskjellige magnificationene.

Kameraet mitt hadde en minijack åpning hvor det stod "REMOTE/MIC" så jeg antar jeg kan koble hvilken som helst mikrofon på den? Er den plassen hvor mikrofonen settes det samme på alle kameraer? Vil ikke bli overrasket at mikrofonen ikke har plass på kameraet.

Jeg er mest ute etter sånne "gun" mikrofoner som sikter. På DDMR fant jeg disse: http://ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=2556 og http://ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=2667. Kan noen av disse passe på kameraet mitt? Jeg er ikke sikker om den sistnevte mikrofonen er en "gun" mikrofon eller ikke.

Jeg fant den mikrofonen nevt i første post på denne siden: http://www.panasonic.no/servlet/PB/menu/11..._l13/index.html

På forhånd takk. Beklager mange spørsmål.

Endret av Ernie2k
Lenke til kommentar

0,7x,, 0,5x 0,43x osb. refererer til zoom-forholdet linsa vil gje. Ei 0,5x-linse vil gje ei minste brennvidde som er halvparten av kva kamera har frå før. Tilsvarande vil ei telelinse med 2,0x zoom gje ei brennvidde som er dobbelt so stor. Mindre brennvidde gjev større vidvinkel.

Alle med 37mm filterdiameter burde passe ja (forresten, sjekk på kamera at det faktisk er 37mm, det vil stå rundt linsa ein stad).

Det fyrste settet du linker til var veldig billig. Det kan godt vere at dei er relativt gode (har ikkje noko erfaring med dei sjølv), men det er ofte slik at ein får det ein betaler for med optikk.

Eg har endå mindre greie på mikrofonar enn forsatslinser, men når det gjeld den du nemnte i fyrste post so tek eg det for gitt at den passer, då den er nemnt av Panasonic som mogeleg tilbehør til kameraet ditt.

Dei to andre du linkar til veit eg ingenting om, so eg kan ikkje seie noko meir enn kva eg allereie har sagt; at Røde Videomic ofte vert anbefalt. Søk i forumet so finn du sikkert nokon trådar der den vert nemnt.

Lenke til kommentar

Unnskyld for dobbelpost, men jeg kommer med en nytt spørsmål.

Hvor kan jeg skaffe et undervannshus for kameraet mitt? Enten det er fra panasonic eller at det er en universal. Finner ingen som er for videokameraer.

På forhånd takk.

EDIT: Fant vist noen på Pixmania. Fant dessuten også Panasonic sin mikrofon der.

Takk.

Endret av Ernie2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...