Gå til innhold

hvordan lage glattest mulig kurver i Photoshop?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir pikslete fordi et hvert digitalt bilde er bygget opp av piksler. Et bilde som vises på en skjerm vil aldri bli "glatt som en barnerumpe" uansett hva du gjør. Du kan bruke høy oppløsning men visningsmediet (skjermen) vil allltid være begrensningen.

Det virker som om dere jobber på normalt oppløste bilder og så zoomer inn for å gjøre et eller annet. Når du zoomer inn blir pikslene tilsvarende større og kurver er "humpete".

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke kurvene til?

Hvis du helt klart ønsker glattest mulig kurver, typisk i en logo e.l., må du bruke vektorgrafikk. Det kan du såvidt jeg vet ikke gjøre i Photoshop, men det finnes en lang rekke andre programmer som brukes til slikt. F.eks. Adobe Illustrator, som er nært knyttet til Photoshop..

Hvis du kun ønsker å tegne noen glatte kurver i et vanlig bilde e.l. kan du øke oppløsningen før du tegner kurven.

Vet ikke helt om jeg forsto nøyaktig spørsmålet - men var dette svar på det dere lurte på?

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Det jeg tenkte på (veit ikke hva ilpostino tenkte på) var at når jeg bruker rounded rectangle, blir det ikke et fint, rundt hjørne, men heller relativt dårlig. Legger ved et bilde, slik at dere kan se ...

gfx_04_03.gif

Det er hjørnet av et rounded rectangle.

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

jeg hadde tenkt til å bruke det til type logo og lignende. Når jeg prøver meg blir det ganske hakkete slik som Goscinny viser.

Jeg har lagt ved et bilde i denne posten. når jeg prøver å tegne slik blir det så veldig ujevne kanter og overgangen mellom de "kurvede" figurene/tegningene og resten blir så grov på en måte.

(zoom litt inn så tror jeg dere ser hva jeg mener)

Lenke til kommentar

Hvis det er en logo du skal brke vil jeg annbefale Illustrator. Er kanskje ikke nødvendig hvis dette er ett engangstilfelle, men Illustrator er kunn vektorgrafikk og er annbefalt til logo siden du skal skalere en logo ganske heftig (vannmerke i hjørnet, stor plakat på vegg).

Lenke til kommentar
Bruker du mus? Det er dritvanskelig å få jevne vektor-aktige linjer med mus, da underlaget alltid vil være noe ujevnt.

Slike ting kan du bruke pen tool til å lage, da får du helt jevne kurver.

7366289[/snapback]

hei.

kan noen fortelle hvor mye en nybegynner bør legge i "pen tool"?

Lenke til kommentar

Ikkje at eg er nokon ekspert, men eg vil seie det kjem litt an på kva du skal bruke programmet til. Om du fyrst og framst kjem til å bruke det til å redigere fotografi vil det kanskje ikkje vere so nødvendig å kunne penn-verktøyet, men har du tenkt å drive med grafikk, og lage logoar, so bør du absolutt kunne det godt.

Lenke til kommentar

Å kunne pen tool er veldig greit, du kan klippe ut deler av bilde med det, tegne, lage rette linjer, lage kurver på linjer og mye mere. Veldig greit å kunne det, men hvis du vil drive med photoshop er det enkelte ting du burde lær deg før det. Men kommer igjen ann på hva du skal gjøre i Photoshop :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...