Jakoozie Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Jeg har lyst til å bli advokat. Men snitt karakteren for å komme inn på JUSS linjene på universitet og lignende er jo latterlig høye. Jeg får rimelig gode karakterer, men det er ingen mulighet for at jeg klarer de 55+ poenga jeg trenger. Hva skal jeg gjøre? Har 2MZ matte, og det er det eneste real faget jeg har. Skal fortsette med det. Får nok rundt 4.5-4.7 i snitt hvis jeg jobber (kanskje ikke). En ting til, teller karakterene jeg får i 2. klasse? Eller kan jeg bare jobbe skikkelig bra i 3.? (skipet er seilt for andre klasse, har ikke gjort det så bra) Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) En ting til, teller karakterene jeg får i 2. klasse? Eller kan jeg bare jobbe skikkelig bra i 3.? (skipet er seilt for andre klasse, har ikke gjort det så bra) 7359847[/snapback] De fleste karakterene du oppnår i andre slik som i første, havner på vitnemålet. Unntaket gjelder Norsk hoved/sidemål og 2. fremmedspråk. Og hvorfor har du 2MZ når du skal studere advokat i framtiden? Det er rettslære du skal ha. Endret 26. november 2006 av dicktator Lenke til kommentar
Kenny McCormick Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 man får jo ekstra poen for å ta mer matte en bare den man "må" ha da, men kan nok være lurt å ta rettslære også Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Har rettslære også. Men hva ka jeg gjøre? Noen måte å få noen ekstra poeng på? Et eller annet. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Poenggrenser primærvitnemål 2006: UiB: 52.4 UiO: 55.1 oppstart høst, 52.2 oppstart vår UiT: 51.7 Det burde ikke være for vanskelig å komme inn dersom du drar inn noen ekstrapoeng. Poenggrensene er absolutt ikke latterlig høye, men det krever litt jobbing for noen, lite for andre, på vgs. Om du ikke skulle klare poenggrensene, kan du gå et år og samle poeng, evt ta opp igjen fag først, men da vil du konkurrere i sekundærkvoten. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 okei. Hvor mye høyere er sekundærkvoten? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Damn, det er jo bare 4 i snitt + realfagspoeng da. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Ja, med fordypningspoeng og noen realfagspoeng så er man fort oppe i 52-54 poeng uten at karakterene er helt topp. Sjekk poenggrenser selv: http://www.samordnaopptak.no/statistikk/20...r_vara_2006.htm Lenke til kommentar
Babyloner Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Er det ikke bare Geografi, Eldre Historie, B-språk, Sammfunnslære som teller i andre klasse a? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) Er det ikke bare Geografi, Eldre Historie, B-språk, Sammfunnslære som teller i andre klasse a? 7363649[/snapback] 2KJ, 2FY, 2MX, 2BIO, 2SK, 2BØ 2MZ regner jeg med også gjelder ettersom at man ikke er pålagt å ta 3MZ Endret 26. november 2006 av dicktator Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Og 2RTS også vel. Men hvor mye vanskeligere er det å komme inn på "andrekvoten" tror dere? Er det andrekvoten som gjelder hvis jeg går i militæret først? Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Sekundærvitnemål på rettsvitenskap ved UiB er vel på en rundt 54-55 poeng. Sekundærvitnemål "aktiveres" etter fylte 20 år, eller når du har forbedret karakterer igjennom å ta opp fag som privatist. Endret 27. november 2006 av Xtra Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 ah ok... takk. Lenke til kommentar
M`kululu Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 må nok greit få karakterer bra nok til åkomme inn, om du skal greie å fullføre jussen. basert på det jeg har hørt. Lenke til kommentar
flippant Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Har fått inntrykk av at studiet krever en god del selvdisiplin og motivasjon. Spør deg selv om det er dette du virkelig vil. Jeg har flere venner som studerer som trives veldig godt, men det krever mye arbeid. Lenke til kommentar
Anxe Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Husk at du blir ikke ADVOKAT av å gå den utdanningen, du blir JURIST. For å bli advokat må man ha praktisert som jurist i x antall år og kanskje ha noe annet attåt, anbefaling eller kurs eller noe. Jeg er ikke helt sikker. Den yngste som fikk tittelen advokat i Norge var en jente på 29,5 år. Så det tar litt tid å få tittelen. Juristutdanning skal være overkommelig det. Sikkert en del og gjøre, men det er det også på andre utdanninger. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Riktig at man blir jurist, men det kravene for å få advokatbevilling er: - juridisk embetseksamen - minst to års godkjent praksis som advokatfullmektig, dommerfullmektig eller politifullmektig - erfaring fra rettsalen, normalt ved å ha ført (prosedert) minst tre rettssaker av et visst omfang - advokatkurs ved Juristenes Utdanningssenter , 46 undervisningstimer pluss hjemmeoppgaver - hederlig vandel dokumentert ved politiattest At norges yngste ble advokat som 29-åring tviler jeg sterkt på, da det kun krever to års praksis og kurs. Det er mulig du sikter til advokat med møterett i Høyesterett eller lignende. Lenke til kommentar
Anxe Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 (endret) Kanskje jeg blingsa og blandet med hun her? Men synes å huske noe om 29,5 år... hmm. Gugel er ikke mye hjelp. Jaja. Edit: Synes nemlig å huske noe om at hun tok alt "på rams", begynte på skolen et år tidligere, fullførte videregående på to osv. Men det kan ha vært en annen tittel hun var yngst til. Noe var det hvertfall. Hmm. Endret 13. desember 2006 av Anxe Lenke til kommentar
IngeB Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 For å studere juss trenger du ikke gå på et av universitetene. I Trondheim tilbyr Folkeuniversitetet, www.futrondelag.no , jussutdanning på lik linje med de øvrige universitetene. Dette er et privat foretak, så det koster betydelig mer enn i Oslo, Bergen og Tromsø. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå