Gå til innhold

Trekking av kabel i skjult anlegg

Anbefalte innlegg

Hei!

Antar at sjangsene er størst for å få svar på et spørsmål i denne tråden er størst her.

Hvis noen hadde giddet å ta en titt hadde det vært kjempe. Tenker først og fremst på punkt 3 i først post samt nederste quote i denne posten.

På forhånd takk for hjelpen!

Og skulle ikke moderatorene godta denne formen for posting skal jeg selvsagt gjøre om. Men håper det går bra. Kjekt å slippe for mange tråder, samtidig som man jo må gjøre spørsmålet kjent for de som kan svare...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke skyt meg om jeg ikke ordlegger meg helt rett men:

Vel, hvis man skal legge svakstrømskabler (eller noen andre kabler for den slags skyld) i lag med sterkstrømskabler (230/400V osv) så må disse ha samme isolasjonsgrad eller høyere enn sterkstrøms kablene. En vanlig kat5 faller da utenfor mener jeg.

Personlig ville jeg aldri ha gjort det, men det kan godt hende att det går. Når vi legger kabler på kabel baner så hender det (dessverre) svært ofte at datakabler og sterkstrømskabler blir stripser helt i lag. Noe som egentlig ikke skal være sann men...... Pytt. Hvis du bruker en skjermet kabel så vil det nokk hjelpe karftig på.

Det som også kan være ett problem er plassen, i bolighus ligger der vanligvis 16mm k-rør, der er plass til for eks 2 kat5 kabler men da er det med vold og vaseline.... Med to faser + jord og en kat6 skjermet kable blir det himmlande trangt og sannsynligheten for at du skader kat6 kabelen er stor.

Og du har ikke lov til å gjøre det selv heller, kobling av skjult anlegg skal skje av autorisert personell.

Men det kan gå, sier ikke det, men jeg ville ikke ha gjort det. Hold deg til telefon røra, de er trygge. Og du kan strengt tatt kjøre telefon og nettverk på samme kabel. par 1-2 og 3-6 er nettverk 4-5 kan brukes til telefon. Du får kjøpt overganger så du bare plugger rett i rj45 på begge sider eller fuskekobler selv.

Og til slutt ett lite triks: Hvis man har kryp loft (uinnredet) eller uinnredet kjeller så kan man lett sette opp "sisteliten bokser) Da borrer du føst ett hull der du skal ha inn den nye boksen, mener på at der er hullsag på 73mm men ikke ta meg på ordet på den. Så må du måle deg ut hvor den veggen er oppe på loftet eller i kjelleren, kan ofte se det hvis du flytter noe isolasjon og sant. Borrer ett 18-20mm hull og stikker opp ett stivt 16mm pvc rør (sanne stive kvite rør som elektrikkere bruker, ikke k-rør) som er skjert spisst i enden. Når du kommer fram til der sisteliten boksen skal stå, skjer av spissen og få røret og boksen på plass. Vips så har du ett nytt punkt :thumbup:

Bare ett problem, er der noe som helst form for hinringer annet enn isolasjon i veggen så er du føkkt. Derfor funker ikke dette i yttervegger

Sisteliten boks er den nederst til venstre. Art. nr. 32-6182

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=392385

Lenke til kommentar

Glem tanken med data og sterkstrøm i samme rørene.

Som Behydro sier så skal kabler som går sammen med stertkstrøm i rør ha samme isolasjonsgrad som kablene med høyest spenning i følge forskriftene og normene for el-installasjoner.

Om du har ledige rør så går 2 cat5 kabler i ett rør med bannskap, vold og vaselin.

Cat6 derimot har et plastkryss inni kabelen som skiller parene og derfor gjør kabelen tykkere så her får du bare en kabel pr. 16mm rør.

Men om du ønsker et strukturert kablet nett i huset ditt så er nok heller plastkanaler og foretreke.

De er relativt enkle og legge og du får plass til alle kablene du trenger samt at endringer blir enkelt i ettertid.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

jeg skal hvertfall aldri legge svak og sterkstrøms kabler i samme rør lenger.

gjorde det en gang, med tlf kabelen sammen med sterkstrømskabler, ble forstyrelse osv. på tlf, men når jeg fjerna den fra det røret, ble det helt bra!

plastkanalene trenger ikke og være store heller, man får noen som er ca. 1cm dyp, og 3cm høy (dem fåes i 2m lengder)

da kan du få plass til ca. 3 cat5 kabler i en slik.

annet tips, når du skal borre gjennom vegger og slikt, pass på for all del at du ikke kverker noen av rørene inni veggen. jeg gjorde det en gang, da ble mørkt i hele huset...

;)

Lenke til kommentar

Plast kanaler ja, de er geniale. Du får også plast og alu kanaler som fungerer som tak eller gulv lister. Har sett mange i bruk og det blir pent nokk.

Selv så har jeg fellt inn en thorsmann 120 kanal ute i gangen. Den går fra gulv til tak. Fra stua har jeg borret ett hull fra stua og inn i baksiden av kanalen. Så no kan jeg trekke høyttaler kabler og signal kabler til anleggene rundt i hele huset. Fra kjelleren kan jeg trekke opp datakabler fra server og div utstyr og trekke det via loftet og ned i inner vegger. Og kan ellers trekke kabler rundt i huset uten noe videre problem

Lenke til kommentar
Om du har ledige rør så går 2 cat5 kabler i ett rør med bannskap, vold og vaselin.

Cat6 derimot har et plastkryss inni kabelen som skiller parene og derfor gjør kabelen tykkere så her får du bare en kabel pr. 16mm rør.

Har uten problem trukket 3 Cat5 kabler i et 16-rør. Går fint med litt glidemiddel. Kanskje værre på lange strekk, men mener at 2 kabler skal gå ganske pent.

Det er dessuten ikke alle Cat6 kabler som har det plastikk-krysset i midten.

Som sagt, kan det bli et helt alright resultat med plast-kanaler, men du har kanskje mulighet til å trikse til noe bak listene?

Lenke til kommentar

Først: Takk så mye for alle tipsene!

Nå blir det først eksamen, og så er det mulig jeg kommer tilbake til denne tråden om jeg vil trenge mer tips/ forklaring.

I første omgang blir det nok å benytte telefonledning, også får man se hva som skjer deretter...

Igjen: Takk så mye for tipsene. Og har noen fler er det selvsagt bare å tipse :D Men kommer altså ikke til å skje noe fysiskt de første ukene nå...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
jeg skal hvertfall aldri legge svak og sterkstrøms kabler i samme rør lenger.

gjorde det en gang, med tlf kabelen sammen med sterkstrømskabler, ble forstyrelse osv. på tlf, men når jeg fjerna den fra det røret, ble det helt bra!

plastkanalene trenger ikke og være store heller, man får noen som er ca. 1cm dyp, og 3cm høy (dem fåes i 2m lengder)

da kan du få plass til ca. 3 cat5 kabler i en slik.

annet tips, når du skal borre gjennom vegger og slikt, pass på for all del at du ikke kverker noen av rørene inni veggen. jeg gjorde det en gang, da ble mørkt i hele huset...

;)

litt nysgjerrig hvor høyt på veggen ledninger i skjultanlegg kan gå.

ser det går et skjult anlegg langs veggen vår nederst mot gulvet.

det er slike plast runninger som indikerer at man kan gå inn der i skjultanlegget.

hva gjør dere for å være sikre på at det ikke ligger noe strømførende kabler i veggen før man borrer og slikt?

Nå skal ikke jeg borre i mitt tilfelle. skal bare skru inn en vinkelskrue, ganske langt ned på veggen. så lurer på hvor langt ned mot gulvet det er trygt å skru inn disse. jeg tenker å skru de inn bare 5 cm...

regner med at det skal gå greit. men hva om et skjultanlegg befinner seg bak veggen. er det noe forskrifter som beskriver om avstand fra vegg til man er inn i skjultanlegget?

når det gjelder borring, kunne svar på spørsmålene over være aktuelt senere hvis jeg skal borre. kjekt å vite.

Endret av thor918
Lenke til kommentar

For å si det slik så kan rørene ligge hvorsomhelst.

Vet at NS sier hvor rørgatene skal ligge men dette lar seg ikke gjennomføre i praksis da man må tenke på svingradius på rørene.

Det skal jo være mulig å trekke i ettertid.

Men kjøp deg en stender/metall/elsøker og sjekk om det er nor bal veggen før du skrur eller borer.

Forresten plastrundingene er lokk som skjuler en boks bakom.

Lokket er festet med 2 skruer så det er bare å ta en titt om du lurer på hvor du skal bore eller ikke bore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...