Gå til innhold

Wii, Konsoll markedets svar på Ipod?

PanzerLoco

Anbefalte innlegg

Det virker veldig som at du er ute etter dette. De fleste av dine argumentasjoner er rene løgner eller overdrivelser.

Pek på et innlegg som er mot Sony slik du beskriver. Selvsagt er det lov å være skeptisk, men for guds skyld argumenter med sannhet i stedet for oppspinn!

Jeg har klart å backe opp all kritikken min mot Wii. Mange av Nintendo-fanboyene/-lojalistene har flere ganger bastant hevdet at kritikken er feil, uten å kunne motbevise det.

7364688[/snapback]

Så du har det? Gi meg et bevis på at det finnes 7 Nintendogs spill. Det er en umulig oppgave. Riktignok er dette ikke direkte Wii-kritikk, men går for det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hørt at både PS og Xbox er sponset. Disse har også HW som er mange ganger sterkere enn Wii-HW-en.

Nintendo sitter på mer penger enn Sony. For litt siden tapte Sony på alt unntatt Playstation, Nintendo har så vidt jeg vet tjent grovt på all melkingen. Det skulle faktisk ikke forundre meg om Nintendo tjener mer på spill enn EA.

7364622[/snapback]

Poenget er vel at Sony og Microsoft har langsiktige planer for inntjening av penger som går langt utenfor spill. Hvis de lykkes med planene sine, så de kunne selge ett utall av andre produkter som kobles opp mot konsollen, og tjene pengene inn på alt fra salg av egne systemer, samt salg av diverse lisenser for utgivelse på deres formater, samt lisenser for produkter som kan kobles opp mot konsollene. Sony og Microsoft kriger om å ta over stuen til folk, og bli DEN store underholdningssentralen, og der er det ett digert pengepotensiale(Selvom de kriger med andre også, som f.eks Apple).

Nintendo kommer aldri til å lage DEN store underholdningssentralen, de er ett spillselskap. De har ingen andre ting å tjene penger på, så derfor må de sørge for at spillavdelingen sin går med overskudd. Hvis spillsalget må dekke over konsollutgifter, blir dette langt vanskeligere. Det er ingen stor gullerot i horisonten som lokker dem. De lager spill. Hvis de "vinner" konsollkrigen, åpner ikke dette noen nye markeder for dem, slik det gjør for Sony og Microsoft. Ergo er det ingen grunn for dem å tape penger på konsollene.

Dessuten, hvis man ser på hvor mye underholdning man får for pengene rett ut av boksen, så er jo utvilsomt Wii det aller beste alternativet. For mindre penger enn noen av konkurrentene, får man en konsoll som faktisk har ganske mange underholdende elemementer innebygget. Og man kan sikkert kose seg i flere timer uten å kjøpe ett eneste spill. Det kan ikke sies i like stor grad om Xbox360 og Ps3.

Lenke til kommentar

Nå er jeg en av dem som har tro på Wii, med sine inovative løsninger og markedets bredeste spekter av spill (som strekker seg på hele 5 konsoller i 1 maskin) og jeg gleder meg til den kommer, men at den blir noe knallsuksess alla PS3 og X360 det tror jeg ikke.

Wii kommer til å ha sine fans, maskinen kommer til å selge brukbart og spillene kommer i ny og ne med noe nytt en og annen gang.

I dagens marked selger grafikk, og mange ganger trenges det bare fine bilder og en historie som lyder bra på papir for å selge. Verden er og blir et grafisk helvette slik sett hvor alt for mange potensielle gode spill aldri selger bra fordi de ikke har next gen grafikk, mens spill med kun next gen grafikk og ikke engang last gen alt annet, selger som hakka møkk.

Men slik er det bare. Thats the world. Nintendo blir sikkert en suksess i Japan og blir sikkert å gjøre det godt der, men her tviler jeg på det.

Lenke til kommentar
Du har fått med deg at DS fortsatt selger som varmt hvetebrød? Ja, den selger mange ganger flere enheter enn PSP.

... I Japan. I øvrige deler av verden leder den med små marginer.

7363929[/snapback]

Siden DSlite kom har DS solgt rundt tre ganger så mye som PsP både i USA og Europa.

7364361[/snapback]

http://www.scei.co.jp/corporate/data/bizdatapsp_e.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_DS#Marketing_and_sales

Det har aldri vært så gjevnt mellom to rivaliserende konsoller før. Selv om PSP selger dårligst, er Nintendos monopol knust.

7364643[/snapback]

Men du leser jo tallene helt feil. Tallene er klare:

Fra Mars til Oktober har PsP nesten 6 millioner SHIPPED.

Fra Mars til Oktober har DSlite(Ikke inkludert originale DS) 9 millioner SOLGT.

Dette selvom DSlite ikke kom før sommeren i Europa, og at den originale DS'en solgte relativt bra en liten stund etter DSlite launchen mens det ennå var stor mangel på DSlite.

Dette er ganske drastiske tall.

Men du har rett, Sony greide å true Nintendo sitt monopol. Hvor mye penger de tapte på dette kan bare spekuleres i. De greide seg også relativt bra i første runde, selvom Nintendo knuste dem dersom man regner med GBA. Andre runde blir PsP nå skambanket i. Skulle forundre meg stort om de greier å overleve de neste par rundene.

Lenke til kommentar

Til benbjo:

Mario Fotball til Wii er det samme som på GC bare med noen endringer (Fifa anyone) Det samme med Battalion Wars. Mario Tennis finnes også til N64. Dem harjo flere gange inderekte sagt at alle andre bortsett fra Wii og DS spill er uoriginale og de har flere ganger utrop seg selv til spillverdens konge og at andre spillselskaper seiler rett i graven ved å følge samme mal som før. Jeg vet ikke med deg, men det høres da veldig ut som de beskylder andre for å være uoriginale. Griske er dem alle uannsett. Penger skal jo tjenes.

Wii har nesten samme maksinkraft som GC. Hvis du tror noe annet, vel, da for du bare tro det.

Når det kommer til GC som skal bli lanser til Wii så har det ikke blitt offisielt, men Nintendo har sagt at de interessert i å gjøre.

Lenke til kommentar
Nintendo kunne godt gitt ut ett Nintendogs-spill, med alle hunderasene. Medieformatet til DS er godt for 128 MB, når Mario 64 DS tar 16 MB, er det fullt mulig å kun lage et Nintendogs-spill.

7364575[/snapback]

Ja, for Singstar og EyeToy-spillene er jo ikke melking i det hele tatt. Det blir akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Nintendo kunne godt gitt ut ett Nintendogs-spill, med alle hunderasene. Medieformatet til DS er godt for 128 MB, når Mario 64 DS tar 16 MB, er det fullt mulig å kun lage et Nintendogs-spill.

7364575[/snapback]

Ja, for Singstar og EyeToy-spillene er jo ikke melking i det hele tatt. Det blir akkurat det samme.

7364982[/snapback]

Eye Toy-spillene er forskjellige. Singstar melkes, men å lage alle Singstar-spillene som et spill, ville blitt dyrt.

Lenke til kommentar
Til benbjo:

Mario Fotball til Wii er det samme som på GC bare med noen endringer (Fifa anyone) Det samme med Battalion Wars. Mario Tennis finnes også til N64. Dem harjo flere gange inderekte sagt at alle andre bortsett fra Wii og DS spill er uoriginale og de har flere ganger utrop seg selv til spillverdens konge og at andre spillselskaper seiler rett i graven ved å følge samme mal som før. Jeg vet ikke med deg, men det høres da veldig ut som de beskylder andre for å være uoriginale. Griske er dem alle uannsett. Penger skal jo tjenes.

Wii har nesten samme maksinkraft som GC. Hvis du tror noe annet, vel, da for du bare tro det.

Når det kommer til GC som skal bli lanser til Wii så har det ikke blitt offisielt, men Nintendo har sagt at de interessert i å gjøre.

7364936[/snapback]

Er vel Sony som sier det er konger i konsollverden? Ja, Nintendo har sagt at andre selskaper er uorginale og at Nintendo selv ikke ønsker å følge etter i samme spor, men prøve noe nytt. Er dette arrogant?

Mario Fotball er sikkert det samme, men med endringer. Du trekker selv fram Fifa. Er da Nintendo værre enn EA? Sony har jo FF ørten og Tekken femhundreogseksti (jaja, overdrivelse og FF spillene er forkjellige ;) ).

BWII er ikke det samme som på GC:

"According to the fact sheet released at GC 2006, in Battallion Wars 2, the world is at war again; Commander Pierce and Colonel Windsor of the Anglo Isles, deceived into thinking that the Solar Empire is developing a devastating superweapon, launch a preemptive attack on the Coral Atolls"

Kodeordet her er *again*.

Hmm, meg bekjent har vel diverse utviklere sagt at en tidlig versjon av Wii-developerskit er ca 2.5 ganger så sterkt som GC. Om dette er 100% riktig skal jeg ikke ta stilling til.

Det at Wii ikke har noe spill i skrivende stund som er visuelt mye bedre enn GC så re ikke dette bevis på at de er like sterke. Det er jo direkte ulogisk.

"Når det kommer til GC som skal bli lanser til Wii så har det ikke blitt offisielt, men Nintendo har sagt at de interessert i å gjøre".

Nettopp, det var jo akkurat det jeg sa ;)

Lenke til kommentar
Mario Fotball til Wii er det samme som på GC bare med noen endringer (Fifa anyone) Det samme med Battalion Wars.

7364936[/snapback]

Har du noen kilder som bekrefter dette? Jeg sitter med inntrykket at disse spillene har ganske mye nytt som rettferdiggjør en oppfølger etter det jeg har lest om dem. Batallion Wars 2 skal i tillegg til endel nye moduser og nye brett også ha onlinemodus f.eks. Samme med Mario Strikers Charged. Eller er det sånn at Nintendo ikke får lov til å gi ut oppfølgere generelt?

Lenke til kommentar
Å si at Eyetoy og Singstar melkes bare fordi konseptene faktisk er geniale nok til å støtte en lang serie med forskjellige utgivelser er en smule teit. Ja, Eyetoy og Singstar melkes, men de har begge mer enn nok melk igjen i kuen.

7365073[/snapback]

Derfor jeg mener at Nintendogs ikke er noe verre. Folk kjøper dem faktisk, fordi de vil ha mer.

Lenke til kommentar
Ja, Nintendo har sagt at andre selskaper er uorginale og at Nintendo selv ikke ønsker å følge etter i samme spor, men prøve noe nytt.

7365139[/snapback]

Når er det Nintendo har sagt at andre selskaper er uorginale?

Sa de dette på det hemmelige nye internettet www3 som bare er til for synske folk?

Nintendo har påpekt at markedet gjør det veldig vanskelig å være orginale, og dette er de absolutt ikke alene om å mene. Bare se all debatten rundt spillmarkedet de siste 5 til 7 årene. Nesten alt går ut på at det er blitt ekstremt mye vanskeligere å overleve, independentutviklere går konkurs eller blir kjøpt opp hele tiden, og store selskaper lever i konstant fare, noe som gjør at selskapene i større grad velger å spille på trygge kort. Dette har vært DET store problemet i spillbransjen i lang tid, og har blitt tatt opp som tema av så godt som alle som har uttalt seg fra spillbransjen.

De eneste Nintendo har sagt at har vært uorginale er Nintendo selv. De har blandt annet uttalt at spill som Super Mario Sunshine var en mislykket måte å prøve å dra Mariogameplayet videre på, og at de burde prøvd å være mer originale.

Lenke til kommentar

Hehe, var ikke et direkte sitat fra min side. Ingen grunn til å være så frekk :)

Mener å huske at under E3 2005 sa de at bransjen (altså andre selskaper blant annet, hvertfall MS og Sony) var uoriginale og at de ikke ville henge seg på grafikkracet igjen. Var dette jeg mente.

Lenke til kommentar
Derfor jeg mener at Nintendogs ikke er noe verre. Folk kjøper dem faktisk, fordi de vil ha mer.

7365289[/snapback]

Nintendogs er langt mer tvilsomt i denne sammenheng. Med Singstar og Eyetoy kan man påpeke at DVDplass, utviklingstid, forskjellige konsepter, og i Singstars tilfelle forskjellig musikksmak samt lisensiering av musikken, er grunner som rettferdiggjør flere utgivelser.

Med Nintendogs er den eneste grunnen til at det kom 3 utgivelser at spillerne skulle ta med seg DS'en og få den ekstra hunden av andre som eier Nintendogs, og i hvor stor grad dette ble gjennomført vil vi vel aldri få vite. Personlig tviler jeg på at dette var noe mer enn et plagsomt element for de aller fleste som kjøpte Nintendogs. Men var det ett stort problem? Nei. All koden ligger i alle spillene, og hvis man først vil så finnes det måter å unlocke de nye hundene uten å besøke andre som har andre versjoner av spillet. Men det er uansett langt fra det samme, og langt fra like rettferdiggjort, som Eyetoy og Singstar utgivelsene.

Lenke til kommentar
Hehe, var ikke et direkte sitat fra min side. Ingen grunn til å være så frekk :)

Mener å huske at under E3 2005 sa de at bransjen (altså andre selskaper blant annet, hvertfall MS og Sony) var uoriginale og at de ikke ville henge seg på grafikkracet igjen. Var dette jeg mente.

7365326[/snapback]

Sorry for frekkheten, men de sa aldri noe som ikke Microsoft og Sony også har sagt. Alle spillselskaper er enige om at noe må gjøres med bransjen, og både Sony og Microsoft har gjort tiltak mot denne uorginaliteten. Men det er ingen tvil om at Nintendo har lagt seg på den mest originale strategien. Det å påpeke at markedet har gjort det mer vanskelig å være original er på ingen måte kritikk av noen enkelte selskaper. Til og med EA har annonsert planer for å få mer originale spill.

Lenke til kommentar
Det å påpeke at markedet har gjort det mer vanskelig å være original er på ingen måte kritikk av noen enkelte selskaper. Til og med EA har annonsert planer for å få mer originale spill.

7365405[/snapback]

Selvsagt ikke, det har jeg heller aldri sagt :)

Klart at ingen liker å være uorginale og alle har sin egen måte å prøve å være original på.

Lenke til kommentar
Til benbjo:

7364936[/snapback]

Er vel Sony som sier det er konger i konsollverden? Ja, Nintendo har sagt at andre selskaper er uorginale og at Nintendo selv ikke ønsker å følge etter i samme spor, men prøve noe nytt. Er dette arrogant?

Mario Fotball er sikkert det samme, men med endringer. Du trekker selv fram Fifa. Er da Nintendo værre enn EA? Sony har jo FF ørten og Tekken femhundreogseksti (jaja, overdrivelse og FF spillene er forkjellige ;) ).

BWII er ikke det samme som på GC:

"According to the fact sheet released at GC 2006, in Battallion Wars 2, the world is at war again; Commander Pierce and Colonel Windsor of the Anglo Isles, deceived into thinking that the Solar Empire is developing a devastating superweapon, launch a preemptive attack on the Coral Atolls"

Kodeordet her er *again*.

Hmm, meg bekjent har vel diverse utviklere sagt at en tidlig versjon av Wii-developerskit er ca 2.5 ganger så sterkt som GC. Om dette er 100% riktig skal jeg ikke ta stilling til.

Det at Wii ikke har noe spill i skrivende stund som er visuelt mye bedre enn GC så re ikke dette bevis på at de er like sterke. Det er jo direkte ulogisk.

"Når det kommer til GC som skal bli lanser til Wii så har det ikke blitt offisielt, men Nintendo har sagt at de interessert i å gjøre".

Nettopp, det var jo akkurat det jeg sa ;)

7365139[/snapback]

Sorry, men jeg tror du misforstår. Jeg synes ikke, jeg gjentar, ikke at Nintendo er verre enn EA. De troner toppen av melking med god margin. Jeg trakk bare frem FIFA som et godt eksempel på å ta full pris for nesten ingen endringer.

Alle melker sine lisenser på et eller annet vis, og Sony som du sa er et yppelig eksemepel med Final Fantasy (som forøvrig også finnes på alt annet).

Jeg får det bare for meg at folk ser på Nintendo som "snille" og som et selskap som er mer interessert i å lage spill enn å tjene penger, hvilket av feil.

Lenke til kommentar
Du har fått med deg at DS fortsatt selger som varmt hvetebrød? Ja, den selger mange ganger flere enheter enn PSP.

... I Japan. I øvrige deler av verden leder den med små marginer.

Nei. Hver gang jeg har sett tall fra USA har DS Lite solgt minst tre ganger bedre der enn PSP har gjort. I Japan er situasjonen enda verre. Dessuten har noen andre her avslørt hvordan du leser feil i shipments vs. sales-tallene du baserer deg på.

De fleste her representerer ikke de fleste der ute.

Riktig. Dermed er det ganske sannsynlig at Wii kommer på siste plass på salgsstatistikken.

Det er ganske desperat av deg å tillegge meg meninger på denne måten. At de fleste her ikke representerer de fleste der ute betyr ikke at folk der ute nødvendigvis gjør det motsatte av det folk her gjør.

Skjerp deg. Logikken din holder ikke vann, rett og slett.

Det får vi se på, men du kommer med løgnen om at Wii bare er en GameCube, noe som nå er tilbakevist utallige ganger. Vær så snill - slutt å spre denne løgnen.

Kan du bevise at den har bedre HW enn last-gen?

Har du informasjon som sier noe annet? Når CPU og GPU er bygget opp fra bunnen av og tidlige alpha-devkits var mer enn dobbelt så kraftige som GC, så sier det seg selv at Wii er en kraftig oppgradering.

Tror de fleste som hele tiden klager på denne "løgnen" vet at Wii har last-gen-HW, men vil ganske enkelt ikke innse det.

Jeg tror du skal slutte å spekulere i hva andre tror, og prøve å komme med gyldige argumenter for en gangs skyld.

Hvordan kan det da ha seg at PS2, den svakeste i forrige generasjon, solgte best?

Fordi Xbox kun var marginalt sterkere – noe som først ble bevist da Chronicles of Riddick ble lansert. PS2 hadde også et bredere spillutvalg, og spillbiblioteket appellerte til en bredere gruppe enn GC- og Xbox-biblioteket.

Ah, så det var altså spillene og ikke maskinkraften som avgjorde det!

Beklager, men arrogansen er det Sony som står for. "Folk vil ønske å ta seg en ekstra jobb bare for å få råd til PS3", "folk ville kjøpt PS3 om det bare var en tom boks", osv.

Selv om jeg ikke synest mye om at Kutaragi skaper seg slik som han gjør, sier han sånne ting for å få oppmerksomhet. All PR er god PR, og Sony er for tiden presset av Microsoft.

Det er ganske morsomt hvordan du prøver å bortforklare Sonys arroganse samtidig som du skriker om hvor arrogante Nintendo er.

Nintendo er allikevel like arrogante. Det finnes vel 5–6, kanskje 7 Nintendogs-spill, for å nevne noe.

7363929[/snapback]

Dette har ikke noe med arroganse å gjøre. Arroganse er å fornærme kundene sine med tåpelige uttalelser som jeg viste til over.

Min oppgave er ikke å gjøre narr av Wii. Det er helt greit å gjøre narr av Sony med barnslige kommentarer som: "Zony zuxx0r hehe lolz nintendo r0x0r 1 one 1 !!", men å klage på enkelte aspekter ved Nintendo, og å være skeptisk til Wii, selv om man ikke hater Wii, er fy-fy.

Det er helt greit å komme med saklig kritikk, men det du kommer med er en karikatur av virkeligheten, og det vet du godt. Selv Sonys arroganse klarer du å avfeie med "det er bare markedsføring".

Jeg tror det heller er det at de beskylder andre for å være uoriginale og griske når de selv gir ut samme tittel flere ganger uten noe særlig nytt:

Når har Nintendo beskyldt andre for å være "uoriginale og griske"? Nintendo klarer i allefall å komme med noe nytt i tillegg til alle spillene som er etterspurt og som det derfor er naturlig å utvikle oppfølgere til :)

Wii har nesten samme maksinkraft som GC.

Hvis minst dobbelt så kraftig er "nesten" samme, så kanskje.

I dagens marked selger grafikk

Ja, DS vs. PSP er jo et godt eksempel på det :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...