Gå til innhold

Wii, Konsoll markedets svar på Ipod?

PanzerLoco

Anbefalte innlegg

Så lenge hardwaren er bedre hardware enn i Ipod så... Ipod er noe av det største drittet jeg har vært borti sånn sett :(

7359605[/snapback]

Så hvorfor har Apple så stor markedsandel når det gjelder bærbare musikkspillere?

7360984[/snapback]

Vet du, det sitter jeg og lurer på selv også. Det er vel den dyreste MP3-spilleren du får, og er også den verste jeg har rotet meg borti. Det er faktisk blitt så galt at jeg kommer til å tenke meg to ganger før jeg kjøper et apple-produkt igjen...

Hele ipod-fadesen minner meg sterkt om Microsofts operativsystemdominans (hvorfor betale i dyre dommer for Windows, når man kan få gratis operativsystemer som gjør samme jobben?), eller Telenors dominans på mobiltelefonmarkedet med de blodprisene de tar. Hvorfor det er slik, er beyond me.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PS1 var et kjempeskritt fra gårsdagens konsoller, som igjen bare var et museskritt fra generasjonen før der igjen.

7360785[/snapback]

Haha, for eksempel SNES var ekstremt mye kraftigere og mye mer enn et museskritt fra NES, altså.

7361233[/snapback]

Nei, SNES var et lite skritt. Nyere NES-spill (f.eks. Kirby) hadde like god grafikk som de første SNES-spillene. PS1-generasjonen var et mye større skritt fra SNES-generasjonen enn SNES-generasjonen var fra NES-generasjonen.

Lenke til kommentar
Nei, SNES var et lite skritt. Nyere NES-spill (f.eks. Kirby) hadde like god grafikk som de første SNES-spillene. PS1-generasjonen var et mye større skritt fra SNES-generasjonen enn SNES-generasjonen var fra NES-generasjonen.

7361391[/snapback]

Ps1 var ett større skritt fordi den var fokusert på 3D grafikk.

Men dessverre så fungerte jo det heller tvilsomt med å kontrollere 3Dspillene før Mario 64 kom på N64 og viste hvordan man skulle lage 3Dkontroll.

(OK, det er en sannhet med modifikasjoner. Bilspill fungerte f.eks ganske bra også før N64).

Lenke til kommentar

Har spilt Wii nå og min skepsis er borte. På partyspill vil Wii banke alt og alle det er jeg bombesikker på. Det var utrolig morsomt med Wii play og wii sports spillene. Grafikkene er veldig fargesterk i mange spill og det så bra ut.

Trauma center, Wii play, Wii sports og en del andre titler fikk Wii til å virke som en konsoll som blir å regne med i next gen konsoll krigen. Det er sikkert. Selv om spill som er mulitplattform ser meget dårlige ut på wii rent grafikkmessig imot Xbox 360 versjonen av samme spill. Rayman raving rabbits og call of duty 3 så ikke spesielt bra ut på Wii sammenlignet med Xbox 360 versjonene og Call of duty 3 på wii så mer ut som et gamecube spill enn et next gen spill rent grafikkmessig. Raving rabbits var utrolig kjedelig på begge konsoller så der gjør grafikk forskjellen ingenting.

Men for alt i verden, Wii er dritmorsomt og grafikken er fin på spill som ikke skal være virkelighetstro. Konsollen er også veldig liten og lekker. Ble faktisk veldig overrasket hvor liten konsollen, kontrolleren og sensor tingen foran tven er. Sensor stangen er jo knapt større enn en vanlig blyant.

Wii kan fort bli konsollenes Ipod når det kommer til design. Liten og søt er den iallfall.

Lenke til kommentar
PS1 var et kjempeskritt fra gårsdagens konsoller, som igjen bare var et museskritt fra generasjonen før der igjen.

7360785[/snapback]

Haha, for eksempel SNES var ekstremt mye kraftigere og mye mer enn et museskritt fra NES, altså.

7361233[/snapback]

7361391[/snapback]

Du vet at det ikke bare er grafikk som er synonymt med videreføring av generasjoner? SNES var opprinnelig ingen kraftbombe med tanke på CPU, men dog var den uansett flere hestehoder foran NES. Men det som virkelig gjorde at SNES distanserte NES (og gjorde den til et gigantisk fremskritt), var SNES sin kompatibilitet med Custom made-chipper. Som f.eks Super FX. Dette var ikke NES i nærheten av å klare, ergo et stort sprang.

Lenke til kommentar

7360785[/snapback]

7361233[/snapback]

7361391[/snapback]

SNES hadde den samme grafiske oppdateringen som alle nyere konsoller har. Men når kontrollen hadde skulderknapper og ekstra X og Y knapper, så gav jo dette en bedre spillopplevelse og nyvinning. Samme for N64 der de innførte analogstikken og viste dette sammen med det revolusjonerende Mario 64.

Ikke museskritt i mine øyne...

Jeg tror ikke det er så mange som aldri har eid en konsoll før eller som ikke har noe forhold til spilling som vil kjøpe Wii.

7360258[/snapback]

Tidlige rapporter fra USA og Canada tilsier at det er ekstremt mange som ikke har noe forhold til TVspill som vil ha Wii. Utallige folk skriver, og har billedrapporter, om hvordan plutselig foreldrene, kjærester, venniner, folk som ikke liker TVspill, fikk lyst til å kjøpe en Wii etter å ha prøvd den. Hvis man sammenligner det med DS så er det rimelig digert, fordi DSen fikk ABSOLUTT IKKE like god respons til å begynne med blandt "ikke spillere", og det var først da Nintendogs og Brain Training kom ut at den begynte å virkelig å tiltrekke seg nytt publikum. Så hvis Wii greier å tiltrekke seg nytt publikum allerede nå, så er det ikke urimelig å tro at dette viil øke med mye når den får sine "killer non-gamer" titler.

7360766[/snapback]

Det er non-gamers som er ett av hovedmålene til Nintendo i denne generasjonen, og ting er som du sier. Jeg har selv undervurdert Wii Sports sin makt, og det er med god grunn at det er bundlet med konsollen. Jeg har lest historier om folk som har det ganske gøy med Wii. Nintendo må komme med spill som som ikke har fokus på alle knappene på kontrollen (Sing star og Buzz anyone?), men bevegelsene, slik at de kan holde non-gamers vedlike med nye spill. I jula så skal jeg utfordre svigermor i tennis, noe jeg aldri hadde trodd for en måned siden. Bare det er i seg selv en revolusjon.

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Men for alt i verden, Wii er dritmorsomt og grafikken er fin på spill som ikke skal være virkelighetstro. Konsollen er også veldig liten og lekker. Ble faktisk veldig overrasket hvor liten konsollen, kontrolleren og sensor tingen foran tven er. Sensor stangen er jo knapt større enn en vanlig blyant.

Wii kan fort bli konsollenes Ipod når det kommer til design. Liten og søt er den iallfall.

7361429[/snapback]

Det er nettopp den lille og søte designen som kan være utslaget!

Eg huska når kjæresten min skulle kjøpe seg en mp3 spiller, det første ho sa ho ville ha var noke som var lite, søtt og ikkje minst ROSA! :p

Med Ipoden fikk ho alt, og om eg ikkje tar fullstendig feil kan Wii faktisk bli en enorm hit hos det kvinnelige kjønnet (dei tenker da ikkje so masse på grafikk, hardware osv)...

Wii er rett og slett en skjarmerende liten søt ting som skiller seg ut :)

Lenke til kommentar
Det er non-gamers som er en av hovedmålet til Nintendo i denne generasjonen, og ting er som du sier. Jeg har selv undervurdert Wii Sports sin makt, og det er med god grunn at den er bundlet med konsollen. Jeg har lest historier om folk som har det ganske gøy med Wii. Nintendo må komme med spill som som ikke har fokus på alle knappene på kontrollen (Sing star og Buzz anyone?), men bevegelsene, slik at de kan holde non-gamers vedlike med nye spill. I jula så skal jeg utfordre svigermor i tennis, noe jeg aldri hadde trodd for en måned siden. Bare det er i seg selv en revolusjon.

7361529[/snapback]

Tror det er litt feil å si at non-gamere er "hovedpoenget" med Wii.

Poenget må vel være å utvide markedet, og hvis de bare satser på non-gamere og mister core-gamerne så vil de bare ha flyttet markedet for seg selv, ikke utvidet det.

Og Wiikontrollen virker jo som den har potensiale for både å lage nye enklere spill for non-gamere, samt dypere spill for core-gamere, selvom det vil nok ta litt tid før vi får sett hvor mye de greier å utnytte disse to potensialene.

Lenke til kommentar
Det er non-gamers som er en av hovedmålet til Nintendo i denne generasjonen, og ting er som du sier. Jeg har selv undervurdert Wii Sports sin makt, og det er med god grunn at den er bundlet med konsollen. Jeg har lest historier om folk som har det ganske gøy med Wii. Nintendo må komme med spill som som ikke har fokus på alle knappene på kontrollen (Sing star og Buzz anyone?), men bevegelsene, slik at de kan holde non-gamers vedlike med nye spill. I jula så skal jeg utfordre svigermor i tennis, noe jeg aldri hadde trodd for en måned siden. Bare det er i seg selv en revolusjon.

7361529[/snapback]

Tror det er litt feil å si at non-gamere er "hovedpoenget" med Wii.

Poenget må vel være å utvide markedet, og hvis de bare satser på non-gamere og mister core-gamerne så vil de bare ha flyttet markedet for seg selv, ikke utvidet det.

Og Wiikontrollen virker jo som den har potensiale for både å lage nye enklere spill for non-gamere, samt dypere spill for core-gamere, selvom det vil nok ta litt tid før vi får sett hvor mye de greier å utnytte disse to potensialene.

7361772[/snapback]

Det er det jeg ville frem til. "En av hovedmålet". Kanskje litt surr i flertall her, skal redigere.

Lenke til kommentar

Det som er litt morsomt med disse 360 vs. PS3 vs. Wii-diskusjonene er at 360 allerede har vunnet med lang margin pga. at de faktisk klarte å lansere en maskin i tide. Ved årsskiftet har de allerede solgt rundt 10 millioner konsoller.

Kjøper "den jevne" forbruker det beste alternativet som er der og da? Ja.

Kommer den jevne 360-eier til å "oppgradere" til PS3 eller Wii? Nei.

Lenke til kommentar
Det som er litt morsomt med disse 360 vs. PS3 vs. Wii-diskusjonene er at 360 allerede har vunnet med lang margin pga. at de faktisk klarte å lansere en maskin i tide. Ved årsskiftet har de allerede solgt rundt 10 millioner konsoller.

7362006[/snapback]

Tull og tøys. For det første vet vi ikke hvor godt 360-en vil gjøre det i julesalget, og følgelige er det for tidlig å si noe om hvor mye de vil ha solgt ved årsslutt.

For det andre har vel 360-en solgt/shippet 6-7 millioner for øyeblikket, noe som ikke er spesielt imponerende, og så vidt jeg vet er mindre enn hva den originale Xboxen gjorde på like lang tid.

Det sier seg selv at 360-en har en viss fordel av å være først, men å vinne folkets (og ikke bare kjernespillernes) hjerter er vanskelig, og selv så mye Microsoft har gjort rett så har de ikke hatt noen overveldende suksess, og lite er avgjort enda om hvem som vil "vinne" den nye konkurransen.

Lenke til kommentar
Ps1 var ett  større skritt fordi den var fokusert på 3D grafikk.

Som nevnt tidligere, hadde SNES enkelte spill med Super FX chip som gav spillet 3D dimensjon. F. eks Starfox FX, Donkey Kong-spillene osv. 3D alt sammen

7361980[/snapback]

SNES kunne gjøre 3D, ja, men den var ikke fokusert rundt 3D slik Ps1 var.

Kjøper "den jevne" forbruker det beste alternativet som er der og da? Ja.

Kommer den jevne 360-eier til å "oppgradere" til PS3 eller Wii? Nei.

7362006[/snapback]

Vet du hvilken annen konsoll som solgte 10 millioner?

Dreamcast.

Case closed.

Lenke til kommentar

NES til SNES var et stort hopp. men hoppet fram til PS1 var dog enda større.

ikke bare pga 3d grafik, men like viktig var lagringskapasiteten til en CD.

de største SNES spillene var på 6mb (gjennomsnitet lå på ca 1,2 mb) mens CDer kunne lagre 100 ganger så mye data. som betydde at man kunne ha dialog, musikk og filemer i høy kvalitet. og fortsatt ha plass til et bra spill.

Lenke til kommentar
Ps1 var ett  større skritt fordi den var fokusert på 3D grafikk.

Som nevnt tidligere, hadde SNES enkelte spill med Super FX chip som gav spillet 3D dimensjon. F. eks Starfox FX, Donkey Kong-spillene osv. 3D alt sammen

7361980[/snapback]

Donkey Kong bestod av pre-redered 3D. Starfox hadde heller ikke særlig god grafikk sammenlignet med PC-spill fra SNES-tiden, selv om det var bra utnyttelse av så sløv HW.

Lenke til kommentar
SNES hadde den samme grafiske oppdateringen som alle nyere konsoller har. Men når kontrollen hadde skulderknapper og ekstra X og Y knapper, så gav jo dette en bedre spillopplevelse og nyvinning. Samme for N64 der de innførte analogstikken og viste dette sammen med det revolusjonerende Mario 64.

PS1 holdt i sin tid følge med PC-er, noe SNES aldri gjorde. Mario 64 var heller ikke revolusjonerende. Nintendo innførte heller ikke analogstikken.

Jeg har heller ikke sagt at N64 var et museskritt fra SNES, tatt i betraktning at den var designet for å kunne konkurere med PS1.

Lenke til kommentar
Du har et poeng, men jeg tviler veldig sterkt på at Nintendo klarer å opprettholde interessen for Wii om 4 år slik som Apple har gjort med sin Ipod.

Du har fått med deg at DS fortsatt selger som varmt hvetebrød? Ja, den selger mange ganger flere enheter enn PSP.

Grafikken til Wii er ganske grei nå og de fleste synes det er greit at de prioriterer nytt fremfor "gammelt", men jeg tror de fleste har ganske høyere standarder i forhold til grafikk i 2010.

De fleste her representerer ikke de fleste der ute.

Jaja..."blablabla, grafikk er ikke det eneste". Men kommer man i 2010 med 4 år gammel (faktisk enda eldre siden den kommer fra Gamecuben) så skal man ha et rimelig banebrytende spillbarhetssystem. Enda mer originalt enn det vi har sett i dag med Wii og Wii-remoten.

Det får vi se på, men du kommer med løgnen om at Wii bare er en GameCube, noe som nå er tilbakevist utallige ganger. Vær så snill - slutt å spre denne løgnen.

Den vanlige casual-gamer ser på grafikk og ikke spillbarhet.

Hvordan kan det da ha seg at PS2, den svakeste i forrige generasjon, solgte best?

Dette må nintendo se på. Foreløpig er de altfor arrogante til å ta i mot noe form for kritikk.

7359637[/snapback]

Beklager, men arrogansen er det Sony som står for. "Folk vil ønske å ta seg en ekstra jobb bare for å få råd til PS3", "folk ville kjøpt PS3 om det bare var en tom boks", osv.

Lenke til kommentar
PS1 holdt i sin tid følge med PC-er, noe SNES aldri gjorde. Mario 64 var heller ikke revolusjonerende. Nintendo innførte heller ikke analogstikken.

7362890[/snapback]

Holdt i sin tid? Hva legger du i det? SNES ble lansert i november 1990 i japan, PS1 i desember 1994 (også i japan). Er det ikke bare naturlig at en SNES ikke holder følge med PC-er som er 4 år nyere?

Nintendo innførte ikke konseptet som ligger bak analogstikken, men de innførte stikka på standardutstyret, som med kontrolleren til N64. Altså, for å få analogstick, fikk du dette uten å kjøpe ekstrautstyr. Mario 64 er et spill som har gitt stor inflytelse i spillverdenen. Omtaler på spillet sier jo også sitt.

Jeg har heller ikke sagt at N64 var et museskritt fra SNES, tatt i betraktning at den var designet for å kunne konkurere med PS1.

7362890[/snapback]

N64 nevnte jeg bare i flengen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...