Gå til innhold

Wii, Konsoll markedets svar på Ipod?

PanzerLoco

Anbefalte innlegg

Som vi alle veit står neste generasjons spillkonsoller for dør, 360 har vært her 1 år, men likevell...

Det eg vil fram til er at det kan virke som om både xbox 360 og PS3 velger å ta skrittet i den vanlige konsoll stien, forbedre grafikk og komme med noken nye spel, ferdig der!

På lik linje med Apple sin strategi når mp3 markedet for alvor blomstret, var å lage noke nytt og annerledes som ville fange oppmerksomheten til både dei som var på jakt etter noke sært, noke nytt som samtidig var skikkelig bra... Ipod blei på mange måter et kult fenomen som alle bare måtte har fordi det var såpass en awesome dings!

Det at Wii skiller seg ut fra dei andre konsollane med sin kontroll og kontroversielle hardware kan jo på mange måter minne om nettopp Ipods inntog på mp3 markedet...

Det appelerer jo blandt anna til langt fleire målgrupper med sin kontroll...

Kan Wii gå i det samme fotsporet og på den måten bli et slags kult fenomen på lik linje med ipod? Kan det bli et "must" innen Konsoll markedet? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har et poeng, men jeg tviler veldig sterkt på at Nintendo klarer å opprettholde interessen for Wii om 4 år slik som Apple har gjort med sin Ipod.

Grafikken til Wii er ganske grei nå og de fleste synes det er greit at de prioriterer nytt fremfor "gammelt", men jeg tror de fleste har ganske høyere standarder i forhold til grafikk i 2010. Jaja..."blablabla, grafikk er ikke det eneste". Men kommer man i 2010 med 4 år gammel (faktisk enda eldre siden den kommer fra Gamecuben) så skal man ha et rimelig banebrytende spillbarhetssystem. Enda mer originalt enn det vi har sett i dag med Wii og Wii-remoten.

Den vanlige casual-gamer ser på grafikk og ikke spillbarhet. Dette må nintendo se på. Foreløpig er de altfor arrogante til å ta i mot noe form for kritikk.

Lenke til kommentar

Syns du belyser en interessant problemstilling :) Wii går som du nevner en annen vei en konkurentene, og slår dette ann blant folk flest, kan konsollen bli et must i likhet med Ipod. Kan faktisk tenkes at dette skjer i og med konsollen er tilpasset for de fleste målgrupper. Hvem vet, fremtiden bringer hvertfall svaret :)

Lenke til kommentar

Jeg mener at PS3 kan ikke smykke seg med tittelen "Gamingconsolle" når den har flere multimediaegenskaper enn gaming. For meg er PS3 et multimediacenter med stor fokus på spill.

Xbox360 kan fint settes i samme klasse som PS3 men igjen, med fremtidens blu-ray, minnekortleser, innebygget wifi, og bred støtte for non gamingelementer, står PS3 fortsatt sterkere som multimediacenter enn Xbox360 (hvis man ekskluderer MCE-støtten).

Nintendo Wii har alle kjerneverdiene når det gjelder gamingconsolle. De har igjen et innovativt kontrollsystem, sterk fan-støtte og fokus rettet mot opplevelse og helhetsinntrykk kontra visuelle "wows"

Så, min subjektive konklusjon er at Wii er den eneste konsollen som kan virkelig kalle seg gamingconsolle.

Lenke til kommentar
Tror mer det er Playstation som er konsollenes iPod.

7359603[/snapback]

Så du mener PS3 passer bedre inn i det xxstigxx skrev?

7359949[/snapback]

Tror nok heller han mener den dominansen PS1 pg PS2 har hatt de siste ti årene, og hvordan "playstation" har blitt et vanlig begrep hos hvermannsen.

Endret av Mr.FOXHOUND
Lenke til kommentar

det finnes noen likheter, men mange forskjeller.

omstilingen apple har klart med I-poden er veldig imponerende, men ikke unikt.

husk at sony har gjordt mye av det samme når de gikk fra å produsere ting som walkmans og riskokere til å bli markedsledende innen spillkonsoler.

nintendo derimot beveger seg ikke in i noe nytt marked. i stede prøver de å være en innovativ kraft innen spillindustrien. de forsøker å utvide spillbegrepet ved å finne nye måter å iteragere på. ikke bare med Wii consollen men også med touch screen interfaset til nintendo DSen som har vært en kjempesukses(i hvert fall i japan).

jeg tror både apple og nintendo har en lysende framtid i møte.

Lenke til kommentar

jeg ser ikke hva Wii skal ha som "alle" må ha.

For slike som meg, som ikke har noe særlig forhold til Nintendo, er oppstyret rundt Wii ganske uforståelig.

Når det gjelder ipod, så var det gjerne folk som aldri hadde hatt MP3-spiller før som kjøpte denne (eksempelvis sånne som foreldrene mine). Det er mange flere som hører på musikk enn som spiller videospill.

Jeg tror ikke det er så mange som aldri har eid en konsoll før eller som ikke har noe forhold til spilling som vil kjøpe Wii.

Så nei, jeg tror ikke Wii kommer til å bli den nye iPod

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

Det eg vil fram til er at det kan virke som om både xbox 360 og PS3 velger å ta skrittet i den vanlige konsoll stien, forbedre grafikk og komme med noken nye spel, ferdig der!

Det at Wii skiller seg ut fra dei andre konsollane med sin kontroll og kontroversielle hardware kan jo på mange måter minne om nettopp Ipods inntog på mp3 markedet...

Det appelerer jo blandt anna til langt fleire målgrupper med sin kontroll...

Kan Wii gå i det samme fotsporet og på den måten bli et slags kult fenomen på lik linje med ipod? Kan det bli et "must" innen Konsoll markedet?  :hmm:

7359581[/snapback]

Du sier at Nintendo kjører en differensieringsstrategi med Wii og jeg synes det er en interessant tanke. Om den kan direkte sammenlignes med iPod vet jeg ikke.

Det jeg synes er mer interessant er at for meg virker det som at både Sony og Nintendo kjører en slik strategi. Hvordan de klarer å oppnå dette kan derimot settes spørsmål ved. Nintendo differensierer seg ved konrolleren sin. Sony prøver å differensiere seg på teknologi (er tross alt en grunn til a de fronter Blu-Ray, Cell osv osv). Sony prøver jo også å punktere Nintendo sitt forsøk på differensiering ved bruk av Sixaxis.

7359603[/snapback]

Kanskje med tanke på at Sony har vært (er) markedsledende på konsoll slik Apple er markedsledende på MP3 spillere. Men med tanke på at det nå er startet en ny generasjon av konsoller er jeg ikke helt enig. Det er derimot noe tiden vil vise.

Trådstarter snakker tross alt om strategi, mens det virker som om du snakker om hvorvidt hvem er markedsledende.

:)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er så mange som aldri har eid en konsoll før eller som ikke har noe forhold til spilling som vil kjøpe Wii.

7360258[/snapback]

Tidlige rapporter fra USA og Canada tilsier at det er ekstremt mange som ikke har noe forhold til TVspill som vil ha Wii. Utallige folk skriver, og har billedrapporter, om hvordan plutselig foreldrene, kjærester, venniner, folk som ikke liker TVspill, fikk lyst til å kjøpe en Wii etter å ha prøvd den. Hvis man sammenligner det med DS så er det rimelig digert, fordi DSen fikk ABSOLUTT IKKE like god respons til å begynne med blandt "ikke spillere", og det var først da Nintendogs og Brain Training kom ut at den begynte å virkelig å tiltrekke seg nytt publikum. Så hvis Wii greier å tiltrekke seg nytt publikum allerede nå, så er det ikke urimelig å tro at dette viil øke med mye når den får sine "killer non-gamer" titler.

Lenke til kommentar

7359603[/snapback]

7359949[/snapback]

Det er forskjellige generasjoner iPod, på samme måte er det forskjellige generasjoner Playstation. PS1 var et kjempeskritt fra gårsdagens konsoller, som igjen bare var et museskritt fra generasjonen før der igjen. Det samme kan sies om iPod ift. andre MP3-spillere. Det har vært andre produkter med filosofi som PS1 og iPod før, men ingen av dem har solgt. Både PS1 og iPod var billig, og appelerte til en bred gruppe.

Svært mange gamle folk refererer også til alle konsoller som "Playstation", på samme måte som mange gamle folk refererer til alle MP3-spillere som "iPod". :)

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar
Det er forskjellige generasjoner iPod, på samme måte er det forskjellige generasjoner Playstation. PS1 var et kjempeskritt fra gårsdagens konsoller, som igjen bare var et museskritt fra generasjonen før der igjen. Det samme kan sies om iPod ift. andre MP3-spillere. Det har vært andre produkter med filosofi som PS1 og iPod før, men ingen av dem har solgt. Både PS1 og iPod var billig, og appelerte til en bred gruppe.

Svært mange gamle folk refererer også til alle konsoller som "Playstation", på samme måte som mange gamle folk refererer til alle MP3-spillere som "iPod". :)

7360785[/snapback]

Er jo ganske stor forskjell fra NES -> SNES -> N64. Var nok mer enn "museskritt".

Det er nok de som er "ikke gamere" som sier Playstation når de tenker TV spill. De som er litt oppdatert vet hva nok at Playstation er en spesific konsoll og ikke et annet ord for TV-spill.

Lenke til kommentar
Så lenge hardwaren er bedre hardware enn i Ipod så... Ipod er noe av det største drittet jeg har vært borti sånn sett :(

7359605[/snapback]

Så hvorfor har Apple så stor markedsandel når det gjelder bærbare musikkspillere?

7360984[/snapback]

Relativt enkel å bruke, enkel å laste ned lovlig musikk til, samme standard for alle forskjelige versjoner så det ikke blir forvirrende, pent design, og god markedsføring.

Finnes mange bedre Mp3spillere, men kvaliteten til ett produkt er ikke det eneste som teller. I iPods tilfelle var det brukervennligheten, støtten fra musikkindustrien, og strålende markedsføring av disse kvalitetene, som til slutt gjorde at mange ikke-så-veldig-tekniske folk ikke bare kjøper iPod, men til og med kaller andre Mp3spillere for iPod, eller uekte iPod.

Lenke til kommentar

7359603[/snapback]

7359949[/snapback]

7360785[/snapback]

Bare for å være vanskelig:

Playstation kan vel strengt tatt ikke være konsollenes iPod, siden Playstation tok av lenge før iPod, og derfor må det vel være iPod som er Mp3spillernes Playstation.... :ermm:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...