kyrsjo Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Jeg har ikke hatt noe kompleks analyse, men koser meg litt med enkle funksjoner i det komplekse plan likevel. Ta funksjonen z = x² = (a+ib)² = a² + i*2ab - b² Re(z) = a² - b² Im(z) = 2ab Noen fine plott av funksjonen: Re(z): Im(z): Begge i samme plott: Anyway, prøver å (analytisk) finne en funksjon som beskriver for hvilke x=a+ib de er like. Setter Re(z) = Im(z) => a²-b² = 2ab => a² - 2ab - b² = 0 Da jeg ikke umiddelbart ser hva dette er, skriver jeg om polynomet (matlab-notasjon av matrisene!): [a b] [1 -1; -1 -1] [a;b] = 0 Diagonaliserer matrisa, starter med å finne egenverdiene. Får (L betyr lambda): (1-L)(-1-L) - 1 = -1 -L +L +L² -1 = L² -2 = 0 => L = ±sqrt(2) Diagonalmatrisa blir da (f.eks) [sqrt(2) 0; 0 -sqrt(2)], og P en eller annen ekkel matrise (jeg regna ut egenrommet til L=sqrt(2), ikke helt pent), altså får vi på ett-eller-annet rotert og antagelig strukket koordinatsystem med koordinater (y1, y2): sqrt(2)*y1 - sqrt(2)*y2 = 0 => y1 = y2 Hmm... En rett linje igjennom origo. Greit nok. Men dersom vi går opp og ser på det nederste plottet, har vi *to* rette linjer igjennom origo. Wtf? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 nevermind. Funksjonen over det alternative koord-systemet er jo faktisk sqrt(2)*y1² - sqrt(2)*y2² = 0 => y_1 = ± y2, og alt er bare fryd und gammen. Forøvrig så normaliseres egenvektorene i P, så de blir ikke strukket, noe som medfører at linjene står 90° på hverandre, slik figuren viser. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Et lite spm: Hva er navnene på flatene i plott 1 (x²-y²) og plott 2 (x*y)? Begge er vel iogforseg sadelflater, men hva heter de? Lenke til kommentar
trøls Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 En fin måte å analysere romlige figurer på, er å sette én variabel lik en konstant, og se hva slags kurve man får ut. z=x²-y² Plan parallelle med xy-planet: z=k => x²-y²=k , altså hyperbler. Plan parallelle med yz-planet: x=k => k²-y²=z => z=-y²+c , altså parabler. Plan parallelle med xz-planet: y=k => x²-k²=z => z=x²+c , altså parabler. Denne kalles derfor hyperbolsk paraboloide, om jeg husker rett. z=xy har jeg ikke vært borti før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå