Gå til innhold

når ta protein

Anbefalte innlegg

hallo. grunnet til at jeg lurer, er at jeg tar også kreatin...med en gang jeg er ferdig og trene tar jeg kreatin (blandet med vann). deretter tar jeg protein (blandet med melk). lest på nettet at kreatin ikke ska blandest med melk. men viss jeg drikker de rett etterhverandre vil de vell bli blandet i magen? :hmm:

Endret av daffylaffy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hallo. grunnet til at jeg lurer, er at jeg tar også kreatin...med en gang jeg er ferdig og trene tar jeg kreatin (blandet med vann). deretter tar jeg protein (blandet med melk). lest på nettet at kreatin ikke ska blandest med melk. men viss jeg drikker de rett etterhverandre vil de vell bli blandet i magen? :hmm:

7358862[/snapback]

Hvis du skal ta proteiner rett etter trening, må/bør du ta det sammen med karbohydrater. Hvis ikke blir proteinene brukt opp som energi, mao. "bortkastet"

Kilde

Lenke til kommentar

7358862[/snapback]

Hvis du skal ta proteiner rett etter trening, må/bør du ta det sammen med karbohydrater. Hvis ikke blir proteinene brukt opp som energi, mao. "bortkastet"

Kilde

7360392[/snapback]

?

Lenke til kommentar

I kilden som ble nevnt over har vi jo ihvertfall et klart eksempel på at sider som blir sponset av proteintilskudd kommer med feilaktig bransjepropaganda:

"16. Hvis du spiser vanlig proteinpulver som kosttilskudd rett etter trening kan du like gjerne spise vanlig mat. RIKTIG!

Vanlig uspaltet protein opptas ikke særlig hurtigere enn protein i vanlig mat. Inntar du proteindrikk uten karbohydrater etter trening, må kroppen først fordøye proteinet og store deler benyttes som energi. Da kan du like gjerne spise godt sammensatt mat mod både karbohydrater og protein fra fisk, kyllingbryst e.l."

Eller ikke

Lenke til kommentar
I kilden som ble nevnt over har vi jo ihvertfall et klart eksempel på at sider som blir sponset av proteintilskudd kommer med feilaktig bransjepropaganda:

"16. Hvis du spiser vanlig proteinpulver som kosttilskudd rett etter trening kan du like gjerne spise vanlig mat. RIKTIG!

Vanlig uspaltet protein opptas ikke særlig hurtigere enn protein i vanlig mat. Inntar du proteindrikk uten karbohydrater etter trening, må kroppen først fordøye proteinet og store deler benyttes som energi. Da kan du like gjerne spise godt sammensatt mat mod både karbohydrater og protein fra fisk, kyllingbryst e.l."

Eller ikke

7371518[/snapback]

Har du noen kilder som motbeviser det?

Lenke til kommentar

Eller ikke

7371518[/snapback]

Har du noen kilder som motbeviser det?

7372354[/snapback]

Tror du misforstod meg. Poenget er bare at her har vi en side med sponsorer som selger proteintilskudd og de sier at vanlig mat kan være vel så bra. Veldig mange sier at det disse sidene er ren propaganda for å få folk til å kjøpe tilskudd, noe jeg ihvertfall ikke ut i fra denne artikkelen kjenner meg igjen i ;)

Skriver altså ikke "eller ikke" som svar på kilden. Men som svar på det jeg skriver ironisk før kilden.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Kreatin og melk er oppskrytt. Dette går helt fint.

Proteiner bør inntas hver tredje time (enten i form av måltider eller pulver), samt rett etter styrketrening sammen med karbohydrater (om det fungerer med bare proteiner vet jeg ikke, få uansett ned noen karbohydrater i form av pulver, banan, rosiner e.l).

Proteiner kan også inntas en halvtime før trening.

Når på dagen kreatinen tas er også relativt likegyldig, du kan trygt ta dette når som helst på dagen uten at det vil få noen særlige konsikvenser for treningen.

Lenke til kommentar

tror det er noe sånn som at protein uten karbo er uspaltet og kroppen bruker det som energi istedenfor "byggesteiner". Derfor smart å spise banan. rosiner, drikke noe sukerholdig, karbopulver sammen.

Er ikke noe ekspert, men det er dete jeg har lest, og er egetlig litt logisk.

Lenke til kommentar
tror det er noe sånn som at protein uten karbo er uspaltet og kroppen bruker det som energi istedenfor "byggesteiner". Derfor smart å spise banan. rosiner, drikke noe sukerholdig, karbopulver sammen.

Er ikke noe ekspert, men det er dete jeg har lest, og er egetlig litt logisk.

7392806[/snapback]

Det er noe av det jeg også har lest; :hm:
12. Det må være tilstrekkelig med karbohydrater for maksimal utnyttelse av protein, RIKTIG!

Faktum er at det må være minst 4-6 ganger så mye karbohydrater som protein. Hvis ikke benyttes store deler av proteinet til energi.

Lenke til kommentar

7358862[/snapback]

Kilde

7360392[/snapback]

?

7370831[/snapback]

On topic: Ta hvertfall protein før du legger deg.. Om natta brytes musklene ned og bygges opp igjen. Da er det viktig med proteiner.

Ellers kan du ta proteiner før trening.

Lenke til kommentar
Slutt med unødvendig fjortis post..

7393919[/snapback]

Når du er igang så kan du "croppe" innleggene dine litt bedre, dem ser ut som om noen har snytt seg i dem, altså en lang fille.

Ang fjortis poster henviser jeg til idiotiske poster fra deg i en annen tråd på samme forum.

Lenke til kommentar

7358862[/snapback]

Kilde

7360392[/snapback]

?

7370831[/snapback]

Ta hvertfall protein før du legger deg.. Om natta brytes musklene ned og bygges opp igjen. Da er det viktig med proteiner.

Ellers kan du ta proteiner før trening.

7393919[/snapback]

Da må man isåfall ta kaseinprotein. Kasein er såkalte trege proteiner, slik at du får "nytte" av den evt. shaken i flere timer.

Lenke til kommentar

Det har blitt delt ut advarlser i denne tråden.

Uten å henge ut navn så må jeg bare si at dere (generelt her i trening/kosthold) må virkelig skjerpe dere med kranglemoralen som ikke bare skaper en dårlig atmosfære brukere innimellom men også skremmer vekk andre brukere.

Hold dere saklige og on-topic. ellers vil det vanke i advarsler og utestenginger.

Vennligst ikke kommenter dette innlegget

Lenke til kommentar
Når på dagen kreatinen tas er også relativt likegyldig, du kan trygt ta dette når som helst på dagen uten at det vil få noen særlige konsikvenser for treningen.

7378820[/snapback]

Kreatin skal taes i forbindelse med trening for best effekt. Det står det på pakningen og ellers.

Cribb PJ and A Hayes. Effects of supplement timing and resistance exercise on skeletal muscle hypertrophy.  Med Sci Sports Exerc. 2006 Nov;38(11):1918-25.

PURPOSE:: Some studies report greater muscle hypertrophy during resistance exercise (RE) training from supplement timing (i.e., the strategic consumption of protein and carbohydrate before and/or after each workout). However, no studies have examined whether this strategy provides greater muscle hypertrophy or strength development compared with supplementation at other times during the day. The purpose of this study was to examine the effects of supplement timing compared with supplementation in the hours not close to the workout on muscle-fiber hypertrophy, strength, and body composition during a 10-wk RE program. METHODS:: In a single-blind, randomized protocol, resistance-trained males were matched for strength and placed into one of two groups; the PRE-POST group consumed a supplement (1 g.kg body weight) containing protein/creatine/glucose immediately before and after RE. The MOR-EVE group consumed the same dose of the same supplement in the morning and late evening. All assessments were completed the week before and after 10 wk of structured, supervised RE training. Assessments included strength (1RM, three exercises), body composition (DEXA), and vastus lateralis muscle biopsies for determination of muscle fiber type (I, IIa, IIx), cross-sectional area (CSA), contractile protein, creatine (Cr), and glycogen content. RESULTS:: PRE-POST demonstrated a greater (P < 0.05) increase in lean body mass and 1RM strength in two of three assessments. The changes in body composition were supported by a greater (P < 0.05) increase in CSA of the type II fibers and contractile protein content. PRE-POST supplementation also resulted in higher muscle Cr and glycogen values after the training program (P < 0.05). CONCLUSION:: Supplement timing represents a simple but effective strategy that enhances the adaptations desired from RE-training.

My comments: This seemed to fit in well with the Q&A on protein and, frankly, the PNF paper I had mentioned last week wasn't very exciting.

For at least a decade, the idea of consuming post-workout nutrients has been out there in the world of bodybuilding/mass gaining nutrition.

A few years back, a paper appeared demonstrating that pre-workout nutrients (in this case, essential amino acids, EAAs) might be more beneficial than post-workout.  However, that study suffered the same flaw I discuss in the Q&A below, it was done on fasted individuals.  A few weeks back I talked about a study comparing pre and post-workout whey protein which, interestingly, did not replicate the previous EAA study.

Since that time, a great deal of research has examined various aspects of post-workout nutrition and protein synthesis.  Various foods and proteins have been tested, carbs versus protein versus carbs plus protein, and a host of others.

However, much of that research has suffered from two basic flaws

1. It didn't examine the supplement within the context of normal eating patterns

2. With the exception of one study in older individuals, it didn't look at the long-term effects of supplementation on anything important (such as muscle growth) in practical terms.

This study set out to examine both.  Recruiting male bodybuilders who had been training for at least 6 months at least 3-35 days/week (so they weren't newbies), a supplement was given to be taken either

1. Pre and post workout

2. Morning and evening

The use of bodybuilders is interesting and useful because, as the researchers put it "...because these athletes consume a protein-rich diet in regimented (frequent) meal patterns."  Basically, bodybuilders are the best kinds of OCD subjects/guinea pigs as they will do exactly what you tell them down to the minute.

Importantly, the supplements were taken within the context of normal eating.  Results in strength (1RM), lean body mass (via DEXA) and a host of other stuff was tracked over 10 weeks of training.  A biopsy was even done and fiber cross sectional area was measured directly.  Both groups did the same training program.

The supplement was devised to contain 40 grams whey protein, 43 grams of glucose, trace fat and 7 grams of creatine per 100 grams of supplement and subjects were told to consume 1 gram/kg bodyweight of the powder.  So an 80 kg (176 lb) subject would have gotten 32 grams of protein, 35 grams of carbs, trace fat and 5.6 grams of creatine in each serving (again, subjects took two doses per day).

The pre/post group took the supplement immediately before and after training, the morning/evening group took theirs before breakfast and after dinner, both groups trained at roughly the same time and were supervised by a trainer.  The morning/evening group ate a meal 1-2 hours after the end of their training session but had no nutrients around training itself; no indication was given as to when the pre-workout meal was consumed.

And the results were interesting to be sure although perhaps not unsurprising: the pre/post group basically outperformed the morning/evening group in every measured outcome.  More LBM gains, a slight fat loss (not much), better strength gains, larger increase in muscle cross sectional area and higher glycogen levels.

Dette er fra Lyle McDonalds nyhetsbrev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...