Demantios Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Har akkurat installert ubuntu 6.10, men har ikke oppgitt noe rootpassord. Jeg får heller ikke brukt sodu-kommandoen siden jeg trenger passordet til det og. Noen som vet om det er et standard passord eller om det finnes en måte jeg kan lage det på? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 "sudo-passordet" er det samme som passordet til brukeren. Lenke til kommentar
ways Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 "sudo-passordet" er det samme som passordet til brukeren. 7358687[/snapback] det er ikke root-passord. bruk "sudo " forran hver kommando som skal kjøres som root. hvis du er vant til en root-konto, og vil ha det kan du sette root-passord slik: "sudo passwd" hvis du skal gjøre mye som root kan du bli root midlertidig (i terminalen) slik: "sudo -s" Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) takker, det funka. Går den ann å sette opp et root passord? edit: det hadde kommet svar på det ja Edit2: på kommandoen "sudo passwd <brukerpassord>" får jeg bare: "passwd: unknown user <PASSORD>" =/ edit3: tror jeg fikk det til nå edit4: hjelper ikke når jeg prøver su - Endret 25. november 2006 av PepsiCo Lenke til kommentar
Ariah Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 du kan sette root passord grafisk i system -> administrasjon -> brukere og grupper Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 su er et eget program som du må installere før du kan bruke det. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 jeg vbar jo lur nok til å få hele greia til å klikke. gikk inn på brukere og bytta mappe til \root etter det fikke jeg disse feilmeldingene når jeg skulle logge inn Lenke til kommentar
comicz Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Jeg foreslår å ikke kløne slik - bruk sudo. Ditt brukerpassord er ditt sudo-passord(alltid, du skal bare verifisere at du har rettigheter til å bruke sudo). Om du vil sette root-pass kan "sudo -s" etterfulgt av en "passwd" ordne biffen. Obs: Du skal ikke, aldri, logge inn i X som root. Lenke til kommentar
ways Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 jeg vbar jo lur nok til å få hele greia til å klikke. gikk inn på brukere og bytta mappe til \root etter det fikke jeg disse feilmeldingene når jeg skulle logge inn 7359932[/snapback] det er bra. man _skal_ teste og ødelegge litt i starten. da lærer man mye fortere. det du har gjort er å sette hjemmemappa di til en mappe du ikke har tilgang til (/root). da klikker login-scriptene. mulige løsninger: - trykk Ctrl+Alt+F1, og logg inn ikke-grafisk. sett så riktig hjemmemappe (se "man usermod") - logg inn som root, om du har gitt den brukeren passord, og fiks det der i fra Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Hehe, jeg tror jeg må reformatere det jeg. Har den i VMware så det funker dårlig med ctrl+alt og jeg har ikke satt opp root-passord. Får prøve å holde meg til sudo -s heretter Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 jeg vbar jo lur nok til å få hele greia til å klikke. gikk inn på brukere og bytta mappe til \root etter det fikke jeg disse feilmeldingene når jeg skulle logge inn 7359932[/snapback] Ehm... Linux bruker / som mappe-skille og ikke \ Ikke bytt en brukers mappe til /root. En bruker *skal* ha mappe /ettellerannet/brukernavn - i root sitt tilfelle er dette "ettellerannet" ingenting (slik at det er mulig å logge inn som root selv om nettet er nede, f.eks. for å fikse nettet. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 ja, har reformatert og bruker sodu -s nå. Skjønte først nå at det er det sammen smo su - i debian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå