Gå til innhold

Makro til E-500

Anbefalte innlegg

Er i besittelse av et Olympus E-500 kamera. Jeg har to sett med objektiver.

14-45 mm - Vidvinkel

40-150 mm - Tele

Men jeg ønsker å gå nærmere motivet enn en meter! Jeg er halveis amatør innen fotofaget, og trodde jeg klarte meg med mine 14-45 mm :ermm:

Har utrolig lyst på et aldri så lite makro objektiv, men vet ikke hvilket. Jeg aner nemlig ikke hvilke objektiver som passer til mitt funky kamerahus! :D

Jeg kan jo alltids gå for den modellen som er av samme merke som de to objektivene jeg allerede har. Olympus Zuiko Makro Objektiv

Men jeg er åpen for alt. Jeg vil helst ikke gi mer enn 1.500 for objektivet. Jeg vet det kan høres veldig stuslig ut, men så har jeg ikke _så_ god greie på dette. Er forholdsvis ny innen dette her :innocent:

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er i besittelse av et Olympus E-500 kamera. Jeg har to sett med objektiver.

14-45 mm - Vidvinkel

40-150 mm - Tele

Men jeg ønsker å gå nærmere motivet enn en meter! Jeg er halveis amatør innen fotofaget, og trodde jeg klarte meg med mine 14-45 mm  :ermm:

Har utrolig lyst på et aldri så lite makro objektiv, men vet ikke hvilket. Jeg aner nemlig ikke hvilke objektiver som passer til mitt funky kamerahus!  :D

Jeg kan jo alltids gå for den modellen som er av samme merke som de to objektivene jeg allerede har. Olympus Zuiko Makro Objektiv

Men jeg er åpen for alt. Jeg vil helst ikke gi mer enn 1.500 for objektivet. Jeg vet det kan høres veldig stuslig ut, men så har jeg ikke _så_ god greie på dette. Er forholdsvis ny innen dette her  :innocent:

Håper på svar!

7358657[/snapback]

Ville kjøpt Sigma 105 2.8 eller aller helst sigma 150 2.8 hadde jeg hatt Olympus. Kr. 1500,- er dog urealistisk. 105 koster ca 3.500 og 150 nærmer 6000

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

Kan anbefale deg å se på Olympus Zuiko 50mm, F2.0. Dette blir av mange ansett det skarpeste Oly-objektivet man kan få tak i. Fungerer også ypperlig til portrettfoto. Det eneste man må huske på, er at autofokusen blir noe treig til "normalbruk", da denne er beregnet på makro, og må "løpe langt", for å fokusere.

Ellers kan du prøve å pare EX-25 med ett av objektivene dine. Dette er en mellomring uten glass, og koster ca. 1200 fra FotoVideo.no

Fungerer utrolig bra sammen med min 14-54mm og 50-200mm. Er dog ganske sikker på at denne ikke fungerer med 14-45 (i så tilfelle vil den bare virke på 45mm), ei forsåvidt heller 40-150mm.

Ellers kan du jo se om du får tak i en av de eldre Olympus 50mm f1.8/2.0. Sammen med mellomringer fra samme era og 4/3-OM konverteren får du utrolige resultater!

Uansett, lykke til!

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Henger meg litt på Nor_Beret her;

Jeg har samme kit'et som du har, men har lyst på bedre macro. En kan alltids bruke såkalte makro filtre, men en OM Zuiko 50mm f/1,8 eller f/1,4 med noen mellomringer kan gjøre underverker.

Jeg har OM 50mm f/1,4. Funker fint.

Har egentlig samme problem som deg...; Lyst på makro, men mangler pengene.

Nå skal det jo sies at Zuiko Digital 14-54mm f/2,8-3,5, er et topp objektiv som har kortere nærgrense enn ditt 14-45 objektiv. Spar heller opp til 14-54, men lek deg med "substitutter" i mellomtiden... ref, makro filter eller OM og mellomringer. (NB! Alt OM-utstyr er selvfølgelig helmanuellt).

EX-25 som Nor_Beret nevner er heller ikke dum! .. og den faller innenfor prisklassen som du ønsker!

edit: ex-25

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Har hørt at EX-25 fungerer fint med 40-150, men at den bare fungerer på 45mm på 14-45. Liker selv arbeidsdistansen jeg får med min 50-200/ex-25 combo, og regner med at 40-150/ex-25 vil gi lignende resultater... Ville dog kanskje spart pengene til en 14-54... Herlig flott objektiv med nærgrense på 3.2cm (hvis jeg ikke husker helt feil ^^)

Lenke til kommentar
[...] Ville dog kanskje spart pengene til en 14-54... Herlig flott objektiv med nærgrense på 3.2cm (hvis jeg ikke husker helt feil ^^)

7481646[/snapback]

Er det ikke 22 cm nærgrense på 14-54 da? ... kanskje det blir 3,2 cm med EX-25 da.... det vet jeg lite om...?

Jeg har bestillt meg 14-54 nå... og håper dama kjøper EX-25 til meg til jul :)

ref: 14-54 Specs hos Olympus

Lenke til kommentar
Hei!

Kan anbefale deg å se på Olympus Zuiko 50mm, F2.0. Dette blir av mange ansett det skarpeste Oly-objektivet man kan få tak i. Fungerer også ypperlig til portrettfoto. Det eneste man må huske på, er at autofokusen blir noe treig til "normalbruk", da denne er beregnet på makro, og må "løpe langt", for å fokusere.

Slenger meg på denne. 50mm/2.0'ern min må du vri ut av mine kalde, døde fingre. Nåde den småkjeltringen som tror det er morro å knabbe fotobag'en min. Etc etc etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
[...] Ville dog kanskje spart pengene til en 14-54... Herlig flott objektiv med nærgrense på 3.2cm (hvis jeg ikke husker helt feil ^^)

7481646[/snapback]

Er det ikke 22 cm nærgrense på 14-54 da? ... kanskje det blir 3,2 cm med EX-25 da.... det vet jeg lite om...?

Jeg har bestillt meg 14-54 nå... og håper dama kjøper EX-25 til meg til jul :)

ref: 14-54 Specs hos Olympus

7482140[/snapback]

Hmm. Her må jeg innrømme at det er noe jeg ikke helt forstår.. Det STÅR 22cm både i brukermanualen til 14-54 og på selve objektivet, men jeg fokuserer jo helt klart nærmere... Hadde fokus 5-6cm fra en avis nå nettop (avisbokstavene i fokus), og ved bruk av ex-25/14-54(54)-comboen fokuserer jeg så nærme at jeg ofte dunker front-elementet borti det jeg tar bilde av.. I ex-25-manualen står det operating-range=17,7cm - 22,2cm ved bruk av 14-54. Virker nærmest som de har spesifisert operating-range ved bruk av infinity-focus-settings. Strange.

EDIT: Har nå funnet løsningen. Nærgrensen måles ikke fra front-glasset men fra sensoren... :blush:

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...