orjanbeats Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Jeg har denne her Speedtouch 516 i (fikk med bredbåndet fra Nextgentel) Inntil nylig har jeg bare koblet den stasjonære pcen rett i den ene ethernet-porten og ikke giddet å gjøre noe mer med det. Men nå har vi også fått bærbare maskiner i huset, så vi kjøpte denne trådløse routeren her: Netgear WGR614 (kjøpt på lefdal) Sånn som jeg har forstått det, så er Speedtouch'en en kombinert router og modem, mens Netgear'en er en trådløs router uten modem. Speedtouch'en har en port merket "Internet" og 4 porter merket "LAN". Jeg prøvde først å bare bruke den trådløse routeren som switch og aksesspunkt ved å koble ethernet-utgangen fra Speedtouch til en av LAN-inngangene på Netgear, men dette funket ikke. Så jeg har forstått det sånn at jeg må koble ethernet-utgangen på Speedtouch til Internet-inngangen på Netgear. Men taper jeg noe hastighet på dette, i og med at signalet går igjennom modem-router-router-trådløst, istedet for modem-router-trådløst ? Vil jeg ytelsesmessig være bedre tjent med å bytte inn den trådløse routeren, i et trådløst aksesspunkt uten router (i og med at det allerede er router i Speedtouch'en) ? Takk Endret 25. november 2006 av orjanbeats Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 For å unngå dobbel forwarding av porter bør du sette opp Netgear som aksesspunkt (+ switch). Du kobler da en kabel fra LAN routermodem til LAN Netgear. (Først må du slå av DHCP LAN på Netgear 614.) Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Takk... Hvordan slår jeg av DHCP LAN på Netgear 614 ? Lenke til kommentar
02tom Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Hmm jeg ville heller satt speedtouchen i bridgemode og brukt den trådløse fra netgear som router. Jeg har riktig nok telenor og har satt mitt speedtouch 546t2 i bridge også lar jeg min 3com trådløse logge seg på med brukernavn og passord. Om dette er optimalt skal jeg ikke si 100%, men det funker hos meg. Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Tja... Men er ikke Speedtouch'en bedre som router sånn kvalitetsmessig? I og med at Speedtouch'en koster 900 kr og har 1 ethernet utgang, mens Netgear'en koster 400 kr og har 4 ethernet-utganger samt trådløst nett... Liksom at på Speedtouch er det brukt mye på få funksjoner og logisk sett dermed bedre kvalitet. Eller? Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Nå gikk jeg inn på Netgear-routeren -> LAN ip (eller noe) og slo av "Use as DHCP server", og så gikk jeg inn på WAN (eller var det WEP?) og slo av Connect to internet eller noe... Så kommer jeg ikke inn på konfigurasjonssiden til Netgear routeren igjen :/ men jeg får internett når jeg bruker den som svitsj til Speedtouch routeren og den stasjonære pcen. Har ikke testet om den funker med bærbare ennå. Har jeg gjort det riktig eller feil? hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå