Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Speedtouch 516 + Netgear WGR614 - hvordan optimere

Anbefalte innlegg

Jeg har denne her Speedtouch 516 i (fikk med bredbåndet fra Nextgentel)

Inntil nylig har jeg bare koblet den stasjonære pcen rett i den ene ethernet-porten og ikke giddet å gjøre noe mer med det. Men nå har vi også fått bærbare maskiner i huset, så vi kjøpte denne trådløse routeren her: Netgear WGR614 (kjøpt på lefdal)

Sånn som jeg har forstått det, så er Speedtouch'en en kombinert router og modem, mens Netgear'en er en trådløs router uten modem. Speedtouch'en har en port merket "Internet" og 4 porter merket "LAN". Jeg prøvde først å bare bruke den trådløse routeren som switch og aksesspunkt ved å koble ethernet-utgangen fra Speedtouch til en av LAN-inngangene på Netgear, men dette funket ikke. Så jeg har forstått det sånn at jeg må koble ethernet-utgangen på Speedtouch til Internet-inngangen på Netgear.

Men taper jeg noe hastighet på dette, i og med at signalet går igjennom modem-router-router-trådløst, istedet for modem-router-trådløst ? Vil jeg ytelsesmessig være bedre tjent med å bytte inn den trådløse routeren, i et trådløst aksesspunkt uten router (i og med at det allerede er router i Speedtouch'en) ?

Takk

Endret av orjanbeats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm jeg ville heller satt speedtouchen i bridgemode og brukt den trådløse fra netgear som router. Jeg har riktig nok telenor og har satt mitt speedtouch 546t2 i bridge også lar jeg min 3com trådløse logge seg på med brukernavn og passord. Om dette er optimalt skal jeg ikke si 100%, men det funker hos meg.

Lenke til kommentar

Tja... Men er ikke Speedtouch'en bedre som router sånn kvalitetsmessig? I og med at Speedtouch'en koster 900 kr og har 1 ethernet utgang, mens Netgear'en koster 400 kr og har 4 ethernet-utganger samt trådløst nett... Liksom at på Speedtouch er det brukt mye på få funksjoner og logisk sett dermed bedre kvalitet. Eller?

Lenke til kommentar

Nå gikk jeg inn på Netgear-routeren -> LAN ip (eller noe) og slo av "Use as DHCP server", og så gikk jeg inn på WAN (eller var det WEP?) og slo av Connect to internet eller noe... Så kommer jeg ikke inn på konfigurasjonssiden til Netgear routeren igjen :/ men jeg får internett når jeg bruker den som svitsj til Speedtouch routeren og den stasjonære pcen. Har ikke testet om den funker med bærbare ennå. Har jeg gjort det riktig eller feil? hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...