Gå til innhold

Nybegynner trenger tips

Anbefalte innlegg

Jeg er altså en nybegynner innen fotofaget, dvs. jeg hadde et vanlig Olympus kamera som jeg har brukt å ta bilder med i mange år, men nå som jeg har gått til innkjøp av et digitalkamera (Olympus mju 700) åpner det seg en helt ny verden for meg, og jeg blir virkelig inspirert!

Problemet er bare det at jeg har null peiling på alle denne terminologien! Jeg vil gjerne ta fine bilder og da lønner det seg jo å bruke manuelle innstillinger, så det jeg håpet var egentlig at noen her inne kunne komme med noen grunnleggende tips for hvordan man tar f.eks. fine naturbilder, portrettbilder, nærbilder o.l.

Jeg er spesielt interessert i å ta bilde av ting/personer hvor dette objektet er i fokus, mens bakgrunnen er mer uskarp (hvis noen skjønner?).

Vet dere evt. om noen gode sider på nettet som forklarer fotografering litt i detalj?

Blir glad for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er spesielt interessert i å ta bilde av ting/personer hvor dette objektet er i fokus, mens bakgrunnen er mer uskarp (hvis noen skjønner?).

7358319[/snapback]

Ikke for å ta fra deg gleden med ditt nye kamera, men digitale kompaktkamera som mju-serien har enormt høy dybdeskarphet. Det gjør det vanskelig å få til selektiv fokus (som er det du er ute etter) annet enn på svært kort hold.

Lenke til kommentar

7358319[/snapback]

Ikke for å ta fra deg gleden med ditt nye kamera, men digitale kompaktkamera som mju-serien har enormt høy dybdeskarphet. Det gjør det vanskelig å få til selektiv fokus (som er det du er ute etter) annet enn på svært kort hold.

7358587[/snapback]

Vanskelig, men ikke umulig, vel? :hmm:

Noen som kunne fortalt litt om hvordan jeg går frem for å få til et slikt bilde?

Lenke til kommentar
Noen som kunne fortalt litt om hvordan jeg går frem for å få til et slikt bilde?

7369932[/snapback]

Dybdeskarphet er (for en gitt sensorstørrelse) en funksjon av blenderåpning og utsnitt.

Utsnitt er, enkelt forklart, hvor "tett på" du er. Blenderåpningen er "hullet" lyset kommer inn gjennom. Jo lavere tallet er, jo større er åpningen (og du vil ha størst mulig åpning). Din mju 700 har største åpning f/3.4 på vidvinkel og f/5.7 på største tele. Det er ikke veldig bra.

Går du veldig tett på, med full tele, i "portrettmodus", eventuelt blenderprioritet med minst mulig tall for blender (5.7), så kan du kanskje få et tilløp til selektiv fokus. Det kan muligens fungere om du fyller hele bildet med et ansikt ell. Med en speilrefleks ville du kommet ned i noen få cm dybdeskarphet, men med kompakt får du ikke mindre enn en halvmeter.

Om du tar bilde av et menneske i fullfigur vil du nok aldri få noen som helst selektiv fokus - dybdeskarpheten er alltid uendelig med så store utsnitt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...