Gå til innhold

Hvordan isolere med peltier ?

Anbefalte innlegg

Ja, men det som frister mer enn en vapo er en overklokk fasekjøler som eier både Vapochill LS og Mach2 GT  :w00t:  Hehe

Litt OT her nå ja..

7361275[/snapback]

Hehe, joda. :D

Men hva ligger prisen på et slikt vidunder mon tro.... :innocent:

7361373[/snapback]

Lavere enn Vapo.

Hvis du først skal begynne å styre med tec, så vil jeg anbefale å gå for et 220W element, og isolere godt med en gang! Istedet for å satse på et 120W for så å se at du får høyere temp med tec enn uten - ett 120W holder muligens, men du vil ikke få bra temp med det, muligens under romtemp/vanntemp om du er heldig. Andre ting som er viktig er at du får rett trykk på elementet, og at du har en god psu som leverer stabil og høy nok spenning! Dual-rad eller større er vel og å anbefale hvis du ikke skal ha den i et annet rom elns (mtp viftestøy).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder socket 775 så fyllte jeg med mengder vaselin, funker fett som fy, har ikke hatt noe kondens ennå (gått en måned med daglig bruk av en overklokk moddet mach2). Klinte selvfølgelig vaselin rundt socket under isolasjon også...

Ett lite tips, isoler undersiden godt også, og pass på at det ikke er noen luftlommer. Var baksiden av kortet som kortsluttet på DFI kortet jeg hadde på s939...

Lenke til kommentar

For et peltier, så blir det skjeldent store mengder kondesajon pg.a temperaturer du oppnår vil være relativt beskjedne. Med andre ord trenger du ikke isolere så bra som ved fasekjøling osv.

Jeg ville likevel annbefalt å isolere små-sprekker og sånt med vaselin (eller noe mer spesialisert dielectric kjøpt for formålet). Du kan tross alt vaske sånt vekk etterpå om du tar deg litt tid, så det der ikke noe helt permanent.

80watt er forresten ganske så lite for å kjøe en GPU. Tommelfinger-regelen er at du må _minst_ ha et peltier som er ratet til 150% så mange watt som du skal kjøle, og en GPU på de nyere high-end kortene kan fint bruke opp mot 80watt alene.

Om du kan tolerere litt støy og en litt høyere pris, så er kanskje en økonomi-waterchiller en god løsning. Da har du også veldig fin fleksibilitet på hva du kan kjøle senere også, sidne alt du trenger forå kjøle noe annet i tillegg er en passende kjøleblokk.

Peltieret må du sansynigvis ha dedikert PSU til uansett, så prisen for peltierkjøling er ikke så mye lavere enn en billig waterchiller uansett :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har kjøpt en 320W TEC på ebay, skal kjøle en E6600. Går for godt med isolasjon.

Men, trenger fort vekk en coldplate og en hotplate. Men hvor tykke bør de være? Vannblokka er ikke 50x50mm.

En tykk vil jo fungere som en buffer og holde jevnere temp ved varierende bruk, men for tykk og man mister for mange grader.

Hvor mye kjøler en 120mm radiator i watt med en vanlig vifte?

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle isolert ville jeg kjørt på den sikre siden, jeg ville brukt dielektrisk fett slik som Snekker'n sier, i tielgg til armaflexen/neoprenen som følger med. I tillegg ville jeg tatt neglelakk rundt socketen.

Hele baksiden av hovedkortet ville jeg sprayet med "conforming spray(PL2 spray). Oppå neglelakken rundt socketen ville jeg smørt på med vaselin eller dielektrisk fett. Oppå dette fette legger jeg ekstra armaflex i tielgg til det som følger med(om du kjøper en ferdig blokk).

I tillegg så ville jeg smurt "dielektrisk fett" over området bak socketen, selv om hele hovedkortet da er sprayet med "conforming spray". Oppå vaselinen bak ville jeg hatt en armaflexplate, som blir holt på plass av en plexiplate som er festet i festene til blokka.

Dette er nå det jeg ville gjort, men jeg er jo dritredd for kondens også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...