Bruker-93156 Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Når man konverterer et .NEF til f.eks JPEG så kommer det en XMP fil opp, hva gjør man med denne? Bør man ta vare på den? (Hvorfor?) Marius Lenke til kommentar
ttd Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 XMP er en fil generert av Adobe Camera Raw som husker alle innstillingene til tilsvarende raw-bilde. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 OK, har tatt Raw bilder i ca. 2 mnd nå, og slettet alle XMP filene så er vel sikkert ikke krise det. Marius Lenke til kommentar
riktig Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Jeg gidder aldri å ta vare på slike filer (de få gangene jeg bruker ACR, Rawshooter er mitt førstevalg). Føler ikke at jeg har noe praktisk bruk for dem. En raw-fil konverterer jeg vanligvis bare en gang, og skulle jeg konvertere på nytt vil jeg uansett bruke andre innstillinger. Men de tar jo ikke plass, så det skader ikke å ta vare på dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå