Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er sunt å hå på brødskiva?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leverpostei, salami, trønderfår o.l er absolutt ikke sunt. De er stappet med mettede fettsyrer. Styr unna.

brunost innholder altfor mye karbohydrater og mettet fett, det samme kan sies om ordinær hvitost.

Makrell, tunfisk og kylling/kalkunpålegg samt frukt, grønt, egg, og diverse lett-alternativer er stort sett bra, mager og proteinrik næring. Karbohydrater får de fleste så altfor mye av under andre måltider uansett.

Endret av E.T
Lenke til kommentar
Leverpostei, salami, trønderfår o.l er absolutt ikke sunt. De er stappet med mettede fettsyrer. Styr unna.

brunost innholder altfor mye karbohydrater og mettet fett, det samme kan sies om ordinær hvitost.

Makrell, tunfisk og kylling/kalkunpålegg samt frukt, grønt, egg, og diverse lett-alternativer er stort sett bra, mager og proteinrik næring. Karbohydrater får de fleste så altfor mye av under andre måltider uansett.

7378774[/snapback]

Jepp. Salami har mye salt og mye fett.

Lenke til kommentar
Spiser for det meste enten:

- Hjemmelaget grovbrødskive med soft light og mager kokt skinke

- Hjemmelaget grovbrødskive med soft light og banan :thumbup:

Godt begge deler, og tror det er ganske sunt :)

7379702[/snapback]

Det eneste er at soft light har mere mettet fett enn f.eks vita hjertegod lett. Vita Pro Aktiv er vel det aller sunneste smøret man får tak i, men det er en smule dyrt.

Jeg _tror_ Vita pro aktiv har 6 gram mettet fett pr 100 g

og Vita hjertegod lett har 8 gram mettet fett pr 100 g

og så har Soft 18 g mettet fett pr 100 g <- tror jeg

Endel forskjell mellom margariner. Men Vita hjertegod lett og vita pro aktiv passer kun til smørbrød, egnes ikke til steking.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Har ikke brukt smør siden jeg var 3-4 år eler noe og ennå er jeg feit som en julegris !

Eller ikke så feit da, men dere skjønner hva jeg mener ...

Det er usunt med for lite fett i kostholdet men mettet fett er farlig da det blandt annet tetter blod årene og er vanskligere å slanke av seg, mens en passe porsjon flereumettet og enumettet fett i uken er det faktisk bare sunt å få i seg ....

Alle dyr som går på fire bein og eter gress har mettet fett så det er det i kjøtt, melk, ost osv.

Spis mer Fugl ogFisk og ikke minst egg for det er det flerumettet og enumettet dett i og det er ganske så mettende så man trenger ikke så mye av det :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...