Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen hundre meter Nettverkskabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke du greier mye over 200M @10mbit slik at du bør sette en switch midt på for å være sikker på at du greier overføringen.

Switchen kan mates med spenning via de to ubrukte parene dersom den ikke krever mye strøm.

7358193[/snapback]

 

Ok skjønner hva du mener,men hvordan ordner jeg da denne matingen.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Det finnes 'power over ethernet' utstyr med powersupply og plugger, men det billigste er å mekke selv. Man kobler da bare til 123+6 i RJ-45 pluggen og kobler de to andre parene til spenningsforsyningen. En vanntett boks er sikkert greit å ha om man ikke kan plassere switchen under tak.

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet

EDIT: Det er mulig at spenningsfallet blir så stort at man helst burde hatt en spenningsregulator ved switchen (slik jeg antar det er i POE utstyret).

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Som nevnt er det timingen på signalet, ikke dempingen i kabelen som er problemet med lange strekk TP-kabel. En høyere spesifisert kabel vil ikke hjelpe nevneverdig.

 

Over 150m strekk med 100Base-TX eller 1000base-TX? Dream on.... :nei:

 

10base-T vil kanskje fungere på et par hundre meter, men da selvsagt bare 10mbit. Skal du lenger på kobber; DSL...

 

DSL extendere kan du f.eks få hos Black Box.

Lenke til kommentar

jaja selvfølgelig skal jeg legg det ut her, det er jeg jo nesten pliktig til.

 

En kamerat og jeg er sammen om dette og vi har funnet en grei løsning (tror vi),

 

steg 1 kjøpe 300 m med kabel fra komplett til 1300 kr.

 

steg 2 sette på kontaktene som skal inn i svitsjene

 

steg 3 begynne å grave og legge ned kabel, inne i plastikkrør

 

eventuelt hvis overføringen ikke funker så kjøper vi svitsj og PoE dings, tar så ca halvveis og setter på svitsjen, og håper på det beste. :!:

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Da ville jeg gått for å sette en svitch midt mellom med en gang...da slipper dere mer stress.

Søk på google, men 300 meter skal være langt over det som er mulig å få til å fungere i praksis.

Hørt at det kan bli store pakketap, og umulig å spille på cat5e når den er rett under 100meter...

...selv om spill krever større båndbredde da.

Uansett lykke til! :thumbup:

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

kan vi evt. sette en svitsj pr. 100 meter, uten noe pakketap osv.

 

Hvordan kan vi i praksis sette opp PoE.

 

 

Men uansett, skulle det ikke funke så bruker vi jo bare omtrent en 1500 kr. Og vi mister jo ikke den 300 m lange kabelen. Så det store tapet er det ikke om dette ikke lar seg gjøre i praksis.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor dere på død og liv skal legge kabel, kjøp dere to gode trådløse kort med antenneutgang, smell opp to parabolantenner og kos dere med samme eller bedre båndbredde til under halve prisen (forutsatt at dere ikke får til 100mBit). :D Kan blir litt pakketap, og det forutsetter at dere kan sette opp parabolene slik at det er forholdsvis åpen sikt mellom dem.

 

Vent, det er ikke applaudert av post- og teletilsynet, gå for kabel du. :p

Endret av Knut_Inge
Lenke til kommentar
Er det lov og spørre hvorfor du skal legge så lang kabel?

 

mvh anki

7359064[/snapback]

 

hehe, når jeg tenker meg om så er det jo ikke noen stor vits i. Jeg har tenkt på dette som et lite prosjekt. Vil gjerne få bekreftet/avkreftet om det går ann å få en grei forbindelse via en kobberkabel og bare helt vanlig utstyr.

 

Skal LANe litt og sånn. Tenkte å legge opp et nettverk i hele nabolaget, starte et alternativ til internett hehe, det var vel å ta den litt langt. Men det er jo til gaming og fildeling jeg skal ha den.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...