Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen hundre meter Nettverkskabel


Anbefalte innlegg

Jeg skal legge opp en del hundre meter, kan tenke meg omtrent 300-400 meter. Bør jeg gå for fiberoptisk, eller kobberledning.

Hørt at fiberoptisk kan sendes langt uten forsterkning, men vil en kobberledning klare samme oppgave når vi snakker 400 meter lengde.

 

Har noen et prisoverslag på de to alternativene, eventuelt vet dere om noen som selger fiberoptisk/kobber kabler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal legge opp en del hundre meter, kan tenke meg omtrent 300-400 meter. Bør jeg gå for fiberoptisk, eller kobberledning.

Hørt at fiberoptisk kan sendes langt uten forsterkning, men vil en kobberledning klare samme oppgave når vi snakker 400 meter lengde.

 

Har noen et prisoverslag på de to alternativene, eventuelt vet dere om noen som selger fiberoptisk/kobber kabler?

7356980[/snapback]

Over cat5 kabel så er nok ikke avstander større enn 100m støttet.

 

Går du for fiber finnes det mange alternativer. Går du for 1000mbit-SX kan du ha distanser opp til 550m, går du for 1000mbit-LX kan du ha opp til 15 km.

 

Norsk Fiberoptikk kan helt sikkert hjelpe deg med selve fiberen, er usikker på prisen, kommer sikkert veldig an på om det er ment for nedgraving osv. Men dyrt blir det helt sikkert.

Lenke til kommentar
Jeg skal legge opp en del hundre meter, kan tenke meg omtrent 300-400 meter. Bør jeg gå for fiberoptisk, eller kobberledning.

Hørt at fiberoptisk kan sendes langt uten forsterkning, men vil en kobberledning klare samme oppgave når vi snakker 400 meter lengde.

 

Har noen et prisoverslag på de to alternativene, eventuelt vet dere om noen som selger fiberoptisk/kobber kabler?

7356980[/snapback]

 

100meter er i utgangspunktet maks på kobber. Et alternativ er å bruke en DSL extender. Da kan du gå opptil flere kilometer, men da med en begrenset hastighet (20-30Mbit). En DSL extender koster noen få tusenlapper

 

På 50/125 micron fiber kan du med gigabit hastighet gå opptil 550 meter (lenger på god fiber). Gode mediekonvertere for gigabit fiber koster et par tusenlapper, i tillegg kommer fiberen som du må regne mange tusen på.

Lenke til kommentar
tenkte å bare mekke meg en egen kabel, 2 kabler fra clas ohlson, som hver har 4 ledere, slik at jeg får 8. Dette lar seg kanskje ikke gjøre? den er da i kobber.

7357264[/snapback]

 

du kan klare det hvis du velger en god cat6 kable som gjerne er skjermet, har hørt om noen som har fått en rull på 300meter til å få kontakt. men man må bruke noe annet en bare ett netverkskort, gjerne en switch eller.no som er beregnet for lange strekk.

Lenke til kommentar
tenkte å bare mekke meg en egen kabel, 2 kabler fra clas ohlson, som hver har 4 ledere, slik at jeg får 8. Dette lar seg kanskje ikke gjøre? den er da i kobber.

7357264[/snapback]

Du tenker å "sette sammen" to 2 par kabler til en 4 par som skal brukes som nettverkskabel? Vist det er det du tenker på blir det nok garantert mye kluss med kun et par meter kabel. Skaff deg heller en skikkelig Cat5e kabel du. :)

 

Og som tidligere nevnt Cat5 nettverkskabel har en normert grense på 100m, kan strekke denne lengere, men da risikerer man pakketap osv.

Lenke til kommentar

Hvor langt du skal strekke kabelen da? Trenger du 305m?

 

Husk at det er strenge krav til hvordan en slik kabel skal oppføre seg elektrisk, så tviler på at du klarer å lage en selv uten dyrt utstyr og en haug beregninger.

 

EDIT: Ikke motstanden som er problemet, men "støy" mellom parrene og tidsforsinkelsen. (Og øker man spenningen vil også støyen bli værre.)

Endret av Big_JJ
Lenke til kommentar

Takk takk, ser ut til at han overpriset "litt" på atronics.

 

Vet noen hvordan jeg skal evt, koble denne kabelen til en RJ-45 plugg.

 

Med tanke på farger og slik.

 

Wikipedia

 

Wikipedia har jo en type oppskrift, men skal vi gå for A eller B typen.

Kabelen skal jo være kompitabel med routere/switcher.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Takk takk, ser ut til at han overpriset "litt" på atronics.

 

Vet noen hvordan jeg skal evt, koble denne kabelen til en RJ-45 plugg.

 

Med tanke på farger og slik.

 

Wikipedia

 

Wikipedia har jo en type oppskrift, men skal vi gå for A eller B typen.

Kabelen skal jo være kompitabel med routere/switcher.

7357730[/snapback]

Google er din venn:

 

http://www.ertyu.org/steven_nikkel/ethernetcables.html

 

Edit:

 

Og forskjellen på "A" og "B":

http://www.duxcw.com/faq/network/diff568ab.htm

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...