Barcarolle Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Jeg skal legge opp en del hundre meter, kan tenke meg omtrent 300-400 meter. Bør jeg gå for fiberoptisk, eller kobberledning. Hørt at fiberoptisk kan sendes langt uten forsterkning, men vil en kobberledning klare samme oppgave når vi snakker 400 meter lengde. Har noen et prisoverslag på de to alternativene, eventuelt vet dere om noen som selger fiberoptisk/kobber kabler? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Jeg skal legge opp en del hundre meter, kan tenke meg omtrent 300-400 meter. Bør jeg gå for fiberoptisk, eller kobberledning.Hørt at fiberoptisk kan sendes langt uten forsterkning, men vil en kobberledning klare samme oppgave når vi snakker 400 meter lengde. Har noen et prisoverslag på de to alternativene, eventuelt vet dere om noen som selger fiberoptisk/kobber kabler? 7356980[/snapback] Over cat5 kabel så er nok ikke avstander større enn 100m støttet. Går du for fiber finnes det mange alternativer. Går du for 1000mbit-SX kan du ha distanser opp til 550m, går du for 1000mbit-LX kan du ha opp til 15 km. Norsk Fiberoptikk kan helt sikkert hjelpe deg med selve fiberen, er usikker på prisen, kommer sikkert veldig an på om det er ment for nedgraving osv. Men dyrt blir det helt sikkert. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Jeg skal legge opp en del hundre meter, kan tenke meg omtrent 300-400 meter. Bør jeg gå for fiberoptisk, eller kobberledning.Hørt at fiberoptisk kan sendes langt uten forsterkning, men vil en kobberledning klare samme oppgave når vi snakker 400 meter lengde. Har noen et prisoverslag på de to alternativene, eventuelt vet dere om noen som selger fiberoptisk/kobber kabler? 7356980[/snapback] 100meter er i utgangspunktet maks på kobber. Et alternativ er å bruke en DSL extender. Da kan du gå opptil flere kilometer, men da med en begrenset hastighet (20-30Mbit). En DSL extender koster noen få tusenlapper På 50/125 micron fiber kan du med gigabit hastighet gå opptil 550 meter (lenger på god fiber). Gode mediekonvertere for gigabit fiber koster et par tusenlapper, i tillegg kommer fiberen som du må regne mange tusen på. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) tenkte å bare mekke meg en egen kabel, 2 kabler fra clas ohlson, som hver har 4 ledere, slik at jeg får 8. Dette lar seg kanskje ikke gjøre? den er da i kobber. Endret 25. november 2006 av Jensemann4 Lenke til kommentar
khmoe Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 tenkte å bare mekke meg en egen kabel, 2 kabler fra clas ohlson, som hver har 4 ledere, slik at jeg får 8. Dette lar seg kanskje ikke gjøre? den er da i kobber. 7357264[/snapback] du kan klare det hvis du velger en god cat6 kable som gjerne er skjermet, har hørt om noen som har fått en rull på 300meter til å få kontakt. men man må bruke noe annet en bare ett netverkskort, gjerne en switch eller.no som er beregnet for lange strekk. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 tenkte å bare mekke meg en egen kabel, 2 kabler fra clas ohlson, som hver har 4 ledere, slik at jeg får 8. Dette lar seg kanskje ikke gjøre? den er da i kobber. 7357264[/snapback] Du tenker å "sette sammen" to 2 par kabler til en 4 par som skal brukes som nettverkskabel? Vist det er det du tenker på blir det nok garantert mye kluss med kun et par meter kabel. Skaff deg heller en skikkelig Cat5e kabel du. Og som tidligere nevnt Cat5 nettverkskabel har en normert grense på 100m, kan strekke denne lengere, men da risikerer man pakketap osv. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) hva er forskjellen på en cat6 og en cat5 kabel. Hva vil engentlig disse benevningene si? edit: jeg skal jo altså koble alle disse små kobberledningene inn i en slik RJ-45 dings. Hvordan gjøres dette? Endret 25. november 2006 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Cat eller på norsk kategorien sier noe om hvor "god" en kabel er eller hvilken standar den er laget etter. Cat 3 støttet 10Mbit, mens Cat 5 støttet 100Mb, Cat5e og Cat6 støtter 1Gbit. Cat6 støtter lengere avstander enn Cat5. Søk lit på wikipedia, der står det mere. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 hva er forskjellen på en cat6 og en cat5 kabel. Hva vil engentlig disse benevningene si? 7357579[/snapback] Samme overføringshastighet (1Gb/s), men CAT6 kabel har 250Hz mens en CAT5E har 150Hz. Mens en CAT5 kabel kun har 100Mb/s og 150Hz. Om jeg ikke tar helt feil, rett meg om jeg gjør. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 Ok, var inne på wikipedia, men hvordan lager jeg en cat6 kabel. er det kobberkvaltitet/ tykkelse som utgjør forskjellen. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Du kjøper en kabel som er ferdig sertifisert som cat6. Ikke noe man lager selv. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 lager jeg det selv vil det bli betydelig billigere har jeg en følelse av. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) EN cat 6 kabel på 305m koster 5500kr. det tar jeg meg ikke råd til. Hvis noen er interresert Det er vel ikke mulig å øke spenningen på router, slik at man kompenserer for strømtapet? Endret 25. november 2006 av Jensemann4 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Hvor langt du skal strekke kabelen da? Trenger du 305m? Husk at det er strenge krav til hvordan en slik kabel skal oppføre seg elektrisk, så tviler på at du klarer å lage en selv uten dyrt utstyr og en haug beregninger. EDIT: Ikke motstanden som er problemet, men "støy" mellom parrene og tidsforsinkelsen. (Og øker man spenningen vil også støyen bli værre.) Endret 25. november 2006 av Big_JJ Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 300 meter på komplett til 1300,- Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Takk takk, ser ut til at han overpriset "litt" på atronics. Vet noen hvordan jeg skal evt, koble denne kabelen til en RJ-45 plugg. Med tanke på farger og slik. Wikipedia Wikipedia har jo en type oppskrift, men skal vi gå for A eller B typen. Kabelen skal jo være kompitabel med routere/switcher. Endret 25. november 2006 av Jensemann4 Lenke til kommentar
solaN - Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 takk for mange god innspill i denne samtalen Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Takk takk, ser ut til at han overpriset "litt" på atronics. Vet noen hvordan jeg skal evt, koble denne kabelen til en RJ-45 plugg. Med tanke på farger og slik. Wikipedia Wikipedia har jo en type oppskrift, men skal vi gå for A eller B typen. Kabelen skal jo være kompitabel med routere/switcher. 7357730[/snapback] Google er din venn: http://www.ertyu.org/steven_nikkel/ethernetcables.html Edit: Og forskjellen på "A" og "B": http://www.duxcw.com/faq/network/diff568ab.htm Endret 25. november 2006 av klilleng Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Red: Å lage en kabel selv er ikke et tema en gang, parene skal være Tvunnet (Twisted pair(TP)) på riktig måte, hvis ikke vil det rett og lett ikke fungere over noen få meter. Endret 25. november 2006 av Miniguru Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Det er B vi bruker i norge, men om du bruker A har det ikke noe å si. Hovedsaken er at du følger en av standarene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå