Gå til innhold

Nettverk/drift/adm. uten 3MX/2FY

Skagen

Anbefalte innlegg

Hei.

Går for tiden førsteåret i geografi ved NTNU, men har begynt å lure på om jeg kanskje ha valgt feil.

Jeg har alltid likt å sette opp, drifte og utvikle nettverk av alle typer medium, samt servere og klienter. Da jeg gikk i tredjeklassen på videregående var vi 10 heldige utvalgt som fikk IT modul 2B som var en avansert IT-modul hvor vi gjorde nettopp slike ting. I tillegg fikk vi innføring i Linux, satte opp forskjellige typer servere, men morsomst av alt satte vi opp nettverk og vi fikk innblikk i trafikk og protokoller som benyttes. Nå vil jeg helst ikke skryte, men jeg var den eneste som fikk 6 på muntligeksamen :)

Jeg begynte å tukle med PC'er tidlig på nittitallet, med MS-DOS og alt dette medfører.

Jeg har en god teoretisk forståelse utover det rent praktiske ved bruk av en PC, men har ikke prøvet meg på programmering tidligere, utenom scripting o.l. Jeg vet ikke om dette vil bli et stort problem dersom man begynner på høyere utdanning som involverer programmering.

Derfor tenkte jeg at kanskje jeg skal prøve meg på noe slikt i stedet for geografi.

Problemet er at jeg ikke har 3MX/2FY - men jeg har 3MZ. De fleste studier som krever kun 2MX / 3MZ som alternativ.

Derfor lurer jeg på hvilke studier som kan være aktuelle for meg.

Da tenker jeg helst noe som er litt spesialisert mot nettverk, drift og administrasjon framfor en veldig generell innføring til databaseteori og generell matematikk (slik jeg forstår de fleste informatikkstudiene ved universitetene er).

Her er noen alternativer jeg har funnet selv:

* HiST - Informatikk med spes. i drift av datasystemer

* HiG - Informatikk, Studieretning: Drift av datasystemer

* HiM - informasjonsbehandling, drift og administrasjon (Trenger ikke 2MX/3MZ)

Er litt usikker på Høyskolen i Molde, siden dette ikke krever 2MX/3MZ slik som de andre informatikkstudiene ved norske høyskoler.

Til slutt har vi NITH som jeg er svært usikker på, siden det er svært delte meninger angående NITH, det koster penger og dersom en offentlig (gratis) skole gir meg samme mulighetene er det ingen vits i å betale 150 000,- for samme utdanning. :hmm:

Tips, forslag, etc mottas med takk!

Mvh skag1

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det sånn at IT/drift/programmering egentleg krever veldig lite kunnskaper om 2mx/3mx matematikk. Eg tar eit enkelt driftsfag i år som stort sett har dreid seg om brukeradministrajon på Windows, Novell, Linux og nettverklausninger. Kanskje det krever sannsynligheitsrekning då du må forutsjå kor ofte brukere lager krøll? :p

Nå kjenner eg ikkje til spesialisering med drift.

Eg spesialiserer meg i systemutvikling og eg vil sei at det er minimalt med 2mx/3mx matematikk der. Det går mest på å tenke algoritmisk, ergo du må vera flink til å lage eigne formler. Det finnes eindel spesielle ting då innanfor programmering som vil kreve desse 2mx/3mx kunnskapane. Men for det første året med programmering så vil du greie deg fint utan desse forkunnskapane.

Lenke til kommentar

Takk for svar siDDIs :)

Hvilken typer jobber kan man få med en bachlor fra HiST - Informatikk med spes. i drift av datasystemer? Hvordan er arbeidsmarkedet for tiden? Noen som tørr å gjette hvordan arbeidsmarkedet kan bli om 3-5 år?

Jeg vil helst unngå å bli satt til og hjelpe inbisile folk som glemmer passordene sine, eller å bli nedringt av folk på et kontor for å hjelpe dem med å trykke ctrl+al+del. Satt litt på spissen så klart. :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Høgskolen i Molde krever faktisk 2 mx/my på informatikkstudiet, men ikke på linjen som heter informasjonsbehandling, drift og administrasjon. De andre skolene du nevner vet jeg ikke noe om, men linjen jeg nevner kan vel være i den retningen du søker. Den gir i hvert fall en solid grunnutdannelse innen nettverk og adm, og man lærer også en del programmering, både obligatoriske fag og med store muligheter for spesialisering gjennom valgfag. Etter som du beskriver kan jeg i grunnen ikke fatte hva du gjør i et geografistudium, men... uansett hva du måtte komme frem til; lykke til med valget!

Endret av Miki
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...