satnerd Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Hei, Jeg kjøpte en PS2-Slim for år og dag siden. Denne chippet jeg selv og alt fungerte greit. Men når jeg tok den frem igjen 1år eller noe etterpå nå, så har jeg store problemer: Setter jeg i power, så får jeg et konstant rødt lys og ingenting skjer. Av og til får jeg ikke lys i det hele tatt......Klikker jeg reset, så får jeg et lite grønt blink - og går deretter over til konstant rødt lys igjen. Tok et søk her på forumet og leste om at det kunne være vifta. Har åpnet boksen og vifta sviver ikke. Men er det slik at denne skal svive alltid - selv om den står i standby? Noen som vet hvor på kortet sikringen ligger til denne vifta? Eller andre hint jeg kan sjekke ut? Utrolig synd siden jeg fikk vel spilt ca. 4 ganger på denne boksen:-) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Symptomene minner om dårlig eller ødelagt strømforsyning. Vifta skal kun svive når maskinen er på (grønt lys). Om du kan få låne en strømforsyning for å teste så ville jeg gjort det. Jeg hadde samme problem på min (gammel/tjukk versjon). Fikk bare rødt lys. Prøvde jeg å skru på kom det i beste fall et grønt blink før den enten ble rød igjen eller helt sort (null lys). Bytta PSU og den ble som ny. Edit: Har du multimeter kan du måle spenninga når du prøver å slå på PS2-en. Den skal være ca. 8.5V uansett. Er strømforsyninga gåen så kan den gi korrekt spenning helt til den blir belastet (man slår på maskinen). Endret 25. november 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
satnerd Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Symptomene minner om dårlig eller ødelagt strømforsyning. Vifta skal kun svive når maskinen er på (grønt lys). Om du kan få låne en strømforsyning for å teste så ville jeg gjort det. Jeg hadde samme problem på min (gammel/tjukk versjon). Fikk bare rødt lys. Prøvde jeg å skru på kom det i beste fall et grønt blink før den enten ble rød igjen eller helt sort (null lys). Bytta PSU og den ble som ny. 7355280[/snapback] Regner med når du sier strømforsyning, så mener du den eksterne trafoen? Isåfall har jeg forsøkt dette uten hell. Men mulig det er en intern strømforsyning også? Men jeg skal gjøre et forsøk til å drive den med en justerbar Mascot som jeg har for å utelukke 9V spenninga inn til selve boksen. Edit: Skal også forsøke å måle spenninga når den blir belastet Endret 25. november 2006 av satnerd Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Her lukter det dårlig lodding, så du må nok åpne den igjen, og gå over alle loddingene dine hvilken chip har du foresten? Lenke til kommentar
satnerd Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 Her lukter det dårlig lodding, så du må nok åpne den igjen, og gå over alle loddingene dine hvilken chip har du foresten? 7355340[/snapback] Er såpass lenge siden jeg monterte denne at jeg rett og slett ikke husker. Kan ikke se at noen av loddepunktene har løsnet/kortsluttet heller - og rart at den fungerte fint tidligere før den ble tatt frem igjen 1år etterpå.....? Har målt spenninga nå med last og den detter ikke, så strømforsyning ser greit ut. Er det noen triks jeg må huske på for å få den startet når den er demontert? Fant 1stk microbryter på top av reset/power og en i midten bak på kortet. Regner med disse på være holdt nede for å få starten den med deksel av? Men kan gjøre et forsøk på å koble av driftspenning til chip nå som neste steg...... Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Fåreslår at du sender den til noen som kan det (hit?) så slipper du å ødelegge noe mer, også får du den fiks ferdig tilbake etter kun kort tid Lenke til kommentar
satnerd Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 Fåreslår at du sender den til noen som kan det (hit?) så slipper du å ødelegge noe mer, også får du den fiks ferdig tilbake etter kun kort tid 7355432[/snapback] Jo kanskje det hadde vært det greiste. Hadde bare håpet jeg kunne funnet ut hva som var galt her med hjelp av dere. Jeg jobber til daglig på radio/tv verksted og akkurat det med lodding tror jeg at jeg kan etter 15år Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Fåreslår at du sender den til noen som kan det (hit?) så slipper du å ødelegge noe mer, også får du den fiks ferdig tilbake etter kun kort tid 7355432[/snapback] Jo kanskje det hadde vært det greiste. Hadde bare håpet jeg kunne funnet ut hva som var galt her med hjelp av dere. Jeg jobber til daglig på radio/tv verksted og akkurat det med lodding tror jeg at jeg kan etter 15år 7355476[/snapback] Hei, Fjern punktene b,g,i,h på hovedkortet. (start med B) Og fjern alt loddetinnet rundt dette punktet. Hvis dette punktet er dårlig loddet og korslutett mot printplata skjer akkurat det du beskriver. Det du også bør gjøre er å sjekke alle FUSENE på hovedkortet. Mål på hver side og vent på BEEP. De er merket med PS, foreks PS1 ligger rett under bios pointene (m,n,o,p osv) og har med strømmen å gjøre. Litt nedenfor finner du PS14 , PS11 osv.. Spinner ikke plata er det foreks PS14. Kan ha vært en sikring som har gått, så mål alle PS du finner på hovedkortet. Noe er ivertfall feil , hvis den slår seg brått av. Og det er chip relatert/lodderelatert/sikring relatert. BANKERS! Lykke til! Lenke til kommentar
satnerd Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 Fåreslår at du sender den til noen som kan det (hit?) så slipper du å ødelegge noe mer, også får du den fiks ferdig tilbake etter kun kort tid 7355432[/snapback] Jo kanskje det hadde vært det greiste. Hadde bare håpet jeg kunne funnet ut hva som var galt her med hjelp av dere. Jeg jobber til daglig på radio/tv verksted og akkurat det med lodding tror jeg at jeg kan etter 15år 7355476[/snapback] Hei, Fjern punktene b,g,i,h på hovedkortet. (start med B) Og fjern alt loddetinnet rundt dette punktet. Hvis dette punktet er dårlig loddet og korslutett mot printplata skjer akkurat det du beskriver. Det du også bør gjøre er å sjekke alle FUSENE på hovedkortet. Mål på hver side og vent på BEEP. De er merket med PS, foreks PS1 ligger rett under bios pointene (m,n,o,p osv) og har med strømmen å gjøre. Litt nedenfor finner du PS14 , PS11 osv.. Spinner ikke plata er det foreks PS14. Kan ha vært en sikring som har gått, så mål alle PS du finner på hovedkortet. Noe er ivertfall feil , hvis den slår seg brått av. Og det er chip relatert/lodderelatert/sikring relatert. BANKERS! Lykke til! 7355809[/snapback] Takker for svar! Chip har jeg fjernet og gått over med loddelisse. Sjekket den ene sikringen jeg fant f000 (et eller annet) Men har også føleslen av noen av de andre du nevnte her ja. Platen spinner aldri opp nei. Så skal åpne den opp igjen og sjekke over disse. Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Fåreslår at du sender den til noen som kan det (hit?) så slipper du å ødelegge noe mer, også får du den fiks ferdig tilbake etter kun kort tid 7355432[/snapback] Jo kanskje det hadde vært det greiste. Hadde bare håpet jeg kunne funnet ut hva som var galt her med hjelp av dere. Jeg jobber til daglig på radio/tv verksted og akkurat det med lodding tror jeg at jeg kan etter 15år 7355476[/snapback] Hei, Fjern punktene b,g,i,h på hovedkortet. (start med B) Og fjern alt loddetinnet rundt dette punktet. Hvis dette punktet er dårlig loddet og korslutett mot printplata skjer akkurat det du beskriver. Det du også bør gjøre er å sjekke alle FUSENE på hovedkortet. Mål på hver side og vent på BEEP. De er merket med PS, foreks PS1 ligger rett under bios pointene (m,n,o,p osv) og har med strømmen å gjøre. Litt nedenfor finner du PS14 , PS11 osv.. Spinner ikke plata er det foreks PS14. Kan ha vært en sikring som har gått, så mål alle PS du finner på hovedkortet. Noe er ivertfall feil , hvis den slår seg brått av. Og det er chip relatert/lodderelatert/sikring relatert. BANKERS! Lykke til! 7355809[/snapback] Takker for svar! Chip har jeg fjernet og gått over med loddelisse. Sjekket den ene sikringen jeg fant f000 (et eller annet) Men har også føleslen av noen av de andre du nevnte her ja. Platen spinner aldri opp nei. Så skal åpne den opp igjen og sjekke over disse. 7355833[/snapback] Ja, er masse sikringer. Jeg prøvde å finne fuse diagram for deg (jeg husker de i hodet, men finner ikke bilde) så hjelper lite for deg da .. Det er IKKE vifte feil ivertfall, når maskina blinker RØDT etter 1 times spilling, da er det varme feil. Jeg tror med 90% sikkerhet at du finner feilen og klarer å rette denne. f000 du snakker om er vel den øverste til høyre, den hvite store? Den er det nok ikke. De sikringene jeg snakker om er små og kan være så små som dette (dette er ikke en sikring, men en resistor men størrelse er samme) http://www.spillchip.com/tracking.jpg Endret 25. november 2006 av EssspeN Lenke til kommentar
satnerd Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Fåreslår at du sender den til noen som kan det (hit?) så slipper du å ødelegge noe mer, også får du den fiks ferdig tilbake etter kun kort tid 7355432[/snapback] Jo kanskje det hadde vært det greiste. Hadde bare håpet jeg kunne funnet ut hva som var galt her med hjelp av dere. Jeg jobber til daglig på radio/tv verksted og akkurat det med lodding tror jeg at jeg kan etter 15år 7355476[/snapback] Hei, Fjern punktene b,g,i,h på hovedkortet. (start med B) Og fjern alt loddetinnet rundt dette punktet. Hvis dette punktet er dårlig loddet og korslutett mot printplata skjer akkurat det du beskriver. Det du også bør gjøre er å sjekke alle FUSENE på hovedkortet. Mål på hver side og vent på BEEP. De er merket med PS, foreks PS1 ligger rett under bios pointene (m,n,o,p osv) og har med strømmen å gjøre. Litt nedenfor finner du PS14 , PS11 osv.. Spinner ikke plata er det foreks PS14. Kan ha vært en sikring som har gått, så mål alle PS du finner på hovedkortet. Noe er ivertfall feil , hvis den slår seg brått av. Og det er chip relatert/lodderelatert/sikring relatert. BANKERS! Lykke til! 7355809[/snapback] Takker for svar! Chip har jeg fjernet og gått over med loddelisse. Sjekket den ene sikringen jeg fant f000 (et eller annet) Men har også føleslen av noen av de andre du nevnte her ja. Platen spinner aldri opp nei. Så skal åpne den opp igjen og sjekke over disse. 7355833[/snapback] Ja, er masse sikringer. Jeg prøvde å finne fuse diagram for deg (jeg husker de i hodet, men finner ikke bilde) så hjelper lite for deg da .. Det er IKKE vifte feil ivertfall, når maskina blinker RØDT etter 1 times spilling, da er det varme feil. Jeg tror med 90% sikkerhet at du finner feilen og klarer å rette denne. f000 du snakker om er vel den øverste til høyre, den hvite store? Den er det nok ikke. De sikringene jeg snakker om er små og kan være så små som dette (dette er ikke en sikring, men en resistor men størrelse er samme) http://www.spillchip.com/tracking.jpg 7355850[/snapback] EDIT: Herregud: det stod jo på kortet verdien da Vet du verdien på PS14? Det kan se ut som det er den jeg har brudd i, men jeg venter på at loddebolten skal bli varm igjen for å få den ut og måle en gang til. Endret 25. november 2006 av satnerd Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Måler aldri verdien jeg, jeg bare sjekker om den er slik "BEEEEEEP" bare at det er "ceonnectivity" mellom ene og andre siden. PS14 er vel den som er ganske langt nede til venstre, ved focus/tracking resistorene. Den er svart og ganske stor. Du har ingen "BEEP" på den? Da er det bare å "bridge" for å teste. Hvis du bor i oslo og trenger deler for å reparere dette hovedkortet kan du svinge innom å få et gammelt hovedkort GRATIS! EDIT: Sitte å lodde på en lørdagskveld? Da er vi to .hehe Endret 25. november 2006 av EssspeN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå