torerik Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Hei Jeg leter etter et kamera til maks 2000 som i tillegg til å fungere greit som "vanlig fotoapparat" (du vet, bilder av juletreet og fra ferieturen) tar gode nærbilder? Skal fotografere noen små modeller (nei, ikke mennesker, men slike man bygger). Må ha mulighet til å justere eksponering og hvitbalanse og sånn (er helt lost på faguttrykk, vet bare hvordan ting fungerer på de kamera jeg har brukt tidligere). Er slike ting standard på alle kamera i denne prisklassen? Har fra før erfaring med Canon, så har tenkt på Ixus 60. Andre kandidater? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Ixus 60 duger ikke om du vil ha manuelle muligheter, da det er laget for å være mest mulig automatisk. Du har mulighet til å stille hvitbalanse og eksponeringskompensasjon, men du kan ikke stille blender og lukker. I såfall må du gå for et litt større kamera. Canon sin Powershot A-serie er god til dette, med mindre du går for de billigste. A-6xx bør duge helt fint til ditt bruk, og det har makrofunksjonalitet (nærbilder) på lik linje med de fleste andre kompaktkamera (altså ganske bra). Kjøp i en butikk, om mulig. I de større byene er prisene stort sett i nærheten (eller samme pris) som på nettet, og da kan du prøve ut hva kameraet duger til før du bestemmer deg. Da slipper du bomkjøp Lenke til kommentar
torerik Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Hmm, OK. Forrige kameraet jeg brukte var et IXUS 400 - hvordan er 60 i forhold til dette, både med tanke på kvalitet og innstillingsmuligheter? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hmm, OK. Forrige kameraet jeg brukte var et IXUS 400 - hvordan er 60 i forhold til dette, både med tanke på kvalitet og innstillingsmuligheter? 7366757[/snapback] Største forskjellen er seks vs. fire megapixler... tror det er alt. Jo, kanskje skjermen er større om du er heldig Lenke til kommentar
torerik Skrevet 4. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2006 Takk for svar Da har jeg forsøkt å sette meg litt inn i ting, og har egentlig endt opp med enten noe ala Fujifilm Finepix F11/F30 for størrelse eller Canon Powershot A630/A710IS for funksjonalitet. Begge disse faktorene klarer jeg strengt tatt å vurdere, så det står på bildekvalitet, som er vanskeligere å lese seg til.. Tips? Jeg skal jo helst ha kamera til normalt bruk også liksom, ikke bare nærbilder på stativ.. Lenke til kommentar
iSamurai Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Takk for svar Da har jeg forsøkt å sette meg litt inn i ting, og har egentlig endt opp med enten noe ala Fujifilm Finepix F11/F30 for størrelse eller Canon Powershot A630/A710IS for funksjonalitet. Begge disse faktorene klarer jeg strengt tatt å vurdere, så det står på bildekvalitet, som er vanskeligere å lese seg til.. Tips? Jeg skal jo helst ha kamera til normalt bruk også liksom, ikke bare nærbilder på stativ.. 7426351[/snapback] Hei! Har selv hatt et Finepix F30 i et par mnd nå. Kan anbefale det på det varmeste.. bra nærbilder og fantastiske bilder også på avstand. Her kan du se noen eksempler på nær/macro-bilder jeg selv har knipset; Endret 7. desember 2006 av frodef Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Er det mulig å få bildene auto tilpasset siden? 7427210[/snapback] Legg de inn som vedlegg i stedet (attachments, egen boks under der du skriver inn innlegget). Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Eller, hvis du har egen hjemmeside som de kan legges på: lag småbildeutgaver (f.eks. 200 pkt. brede), legg disse inn i stedet, og link til de store på din egen web. Lenke til kommentar
iSamurai Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 takk for svar.. attachment funka jo fint. Lenke til kommentar
torerik Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Og takk for bilder og meninger - tipper det blir F30, først og fremst fordi det er mer allround enn alternativene. Endret 7. desember 2006 av torerik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå