sjlanda Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Nettop kjøpt meg ny pc, og satt sammen alle delene. Jeg starter maskinen og kommer inn i bios uten problemer. Det ser ikke ut til å være noe problemer ved dette stadiet, og bios finner både harddisker og dvd-rom dersom dette er tilkoplet. Så kommer problemet; Maskinen fryser idet det står "PCI device listing..." og den følgende listen, inntil ACPI Controller irq 9. Rett før den skal til å tenke på boot, fryser maskinen! Jeg har prøvd å få bios til å hente boot fra både floppy og cd, men uansett fryser maskinen før boot inntrer (det lyser ikke eller er ingen tegn til aktivitet fra verken floppy eller cd). Maskinen jeg har satt sammen består av: Aopen i975Xa-YDG Intel Core 2 Duo T7200, 2.0GHz, S479 Corsair Twin2X2048-5400C4, 2x1024MB Samsung SP T133 400GB, SATAII Powercolor ati x1650XT pci-e Thermaltake psu 350 watt Har forøvrig feilsøkt en del. Byttet harddisk, minne, cdrom o.l. Prøvd ulike instillinger i BIOS, samt reset av BIOS (clear CMOS). Noen som kan hjelpe meg vær så snill?! Endret 25. november 2006 av sjlanda Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) det neste blir vel å resete bios og feilsøke mer. prøve annet skjermkort cpu osv. ikke stort hjelp men vet ikke hva annet du kan gjøre. Endret 25. november 2006 av Åsmund Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Det er ikke for liten strømforsyning? Lenke til kommentar
sjlanda Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Det er ikke for liten strømforsyning? 7354391[/snapback] Niks. 350 watt er mer enn nok til å drive dette oppsettet. cpu'n (65nm) er beregnet på bærbare pc'er. Skjermkortet er basert på 80nm brikkesett, og lavt effektbruk skal være et av kjennetegnene til x1650xt kort. Endret 25. november 2006 av sjlanda Lenke til kommentar
Juke Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 sjlanda: Hva skjer hvis du prøver uten harddisk, floppy og CD-ROM i det hele tatt? Fryser PC-en da også, eller får du feilmelding fordi det ikke finnes noe å boote fra? Grunnen til at jeg spør er at jeg opplevde et liknende problem med en harddisk på min egen PC. I mitt tilfelle nektet maskinen å fungere så lenge en bestemt harddisk var koblet i alene (altså som eneste harddisk), men fungerte fint hvis jeg koblet til en annen disk i tillegg til denne. Snåle fakter fra diskkontrolleren i mitt tilfelle med andre ord (folk på diverse forum har opplevd det samme), men jeg har jo et helt annet hovedkort enn deg vel å merke. Dersom feilmeldingen i ditt tilfelle forsvinner når du kobler bort både HDD, floppy og CDROM, kan du koble til én og én enhet igjen og se når feilen dukker opp på nytt, da har du i alle fall funnet ut hvilken enhet som forårsaker problemet. Lenke til kommentar
sjlanda Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 sjlanda: Hva skjer hvis du prøver uten harddisk, floppy og CD-ROM i det hele tatt... 7354460[/snapback] først vil jeg takke for viljen til å hjelpe. Jeg har prøvd uten floppy, hdd og cdrom som du sier, men med samme resultat. Det kommer ikke noen feilmeldinger overhodet, og det gjør det hele mer komplisert. Der hvor det normalt skal skje en boot, eller i det minste komme en feilmelding som sier at boot mangler, fryser maskinen før så skjer. Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Bare for å komme med et forslag, selv om du er inne i BIOS: Hva med å prøve å uppe BIOS? Evt. diable kontrollere du ikke bruker? Hjalp for meg;) Lenke til kommentar
sjlanda Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 Bare for å komme med et forslag, selv om du er inne i BIOS... 7354633[/snapback] har deaktivert og endret på det meste som lar seg endre på i BIOS. ingenting nytter Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 er det noen deler du ikke har testet i en anen maskin? Lenke til kommentar
sjlanda Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 er det noen deler du ikke har testet i en anen maskin? 7356483[/snapback] har ikke testet strømforsyningen, men er ikke det litt usansynlig at den er defekt? den starter, teller opp minne, kommer inn i bios, finner harddisker, alt er ok. helt frem til boot. Det er som om hovedkortet ikke vet hva boot er. I stedet for å lete etter boot, henger maskina! Det er egentlig ikke så mye mer deler å teste... har prøvd med et annet skjermkort, har prøvd med å uten forskjellige harddisker og cdrom, prøvd med annet minne, enda hovedkortet har jeg fått erstattet av leverandør fordi jeg trodde det jeg hadde var defekt. men det nye er likedan (samme hk som sist). Det en står igjen med er cpu. Men fatter ikke at det kan være cpu. I så fall hvorfor henger den akkurat på det tidspunktet ved boooooooooot? Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 må være en kombinasjon som ikke er helt bra da. rare greier. Lenke til kommentar
sjlanda Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 har nå testet med annen psu. samme resultat - ender vel opp med å anskaffe et helt annet oppsett... Lenke til kommentar
guten Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Har du fått lagt inn OS på Spin Point'en?? Var det etter installasjon at problemene startet? Lenke til kommentar
sjlanda Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Har du fått lagt inn OS på Spin Point'en?? Var det etter installasjon at problem... 7362380[/snapback] kommer aldri så langt at jeg får installert os. maskinen henger før boot inntrer - dvs. cdrom eller hd forblir uten aktivitet når maskinen egentlig skal lete etter oppstartsfiler. Kopler jeg fra alt av interne enheter skjer akkurat det samme. Det kommer ingen feilmelding som sier at boot mangler. Jeg mistenker nå at cpu er defekt, og har bestillt ny. Nekter å tro at det hjelper, men det er det eneste jeg ikke har prøvd. Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Har du "jumperene" på de rette plassene? Slik at installasjonprogrammet ser hvordan disk den skal bruke til os.. Endret 5. desember 2006 av kaeksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå