Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Scorpio fusker, trenger potensiometer/råd.

zocor

Anbefalte innlegg

Jeg har en Ford Scorpio 1991 modell som fusker mye på turtallet. I det man trykker inn clutchen, faller den ofte i turtall og kan dø helt, noe den har gjort stadig oftere. Jeg har hatt den på verksted, og de mener at det muligens er potensiometeret det er noe i veien med. De hadde ikke denne delen liggende, og har tidligere tatt feil i diagnostisering av bilen. Jeg er ganske urutinert på det biltekniske området, så jeg ber derfor om hjelp til to ting:

1) Hvordan får jeg lettest tak i et potensiometer til en Ford Scorpio 1991 modell? Kan noen lede meg på rett vei, evnt. supplere med linker?

2) Har noen andre problemløsnings-forslag til disse symptomene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uansett om det er dohc eller v6 så har du en tps (et potensiometere som gir signal til motorstyringa om hvor mye gasspjeldet er åpent).

Dersom mekanikeren er 100% sikker på at det er feilen så kan du kjøpe nytt på ford. Koster vel rundt 6-700 tror jeg.

Det kan også være tomgangsregulatoren (både dohc og v6 har denne). Det er den avlange sylinderen som er skrudd fast på motoren der lufta kommer inn. TPS'n ligger forøvrig rett under/bak denne.

Både tomgangsregulator og tps er "vanlige" problemer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...