Dimitrij Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg skal starte på musikkteknologi på NTNU neste høst, og ønsker derfor å sette meg skikkelig inn i hvordan innspilling av musikk foregår i studioer. Jeg har spilt mye trommer og gitar i mange år og tatt opp enkle ting på pc'en og prøvd å redigere i Cubase. Jeg har noen spørsmål: - Foregår redigering og miksing i samme prosess, hvordan funker egentlig dette? - Spilles alt inn på tape og redigeres digitalt etter en a/d-konvertering? - Gitar og bass, spilles dette inn gjennom forsterker-monitor-mic? Eller koples dette direkte opp mot miksebord? Som dere ser er jeg ganske nybegynner når det gjelder studio, men lærer fort Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 kansje de gjør det på denne måten? http://line6.com/toneport/movies.html hehe Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Så litt hvordan man gjorde det der ihvertfall. Men funker det sånn i de fleste studioer? Og trommeinnspilling er vel litt mer avansert, med 7-10 mic'er eller no sånt på en gang, inn til en linjemikser og til tape? Fint hvis noen kunne forklare. EDIT: Med akustisk gitar også, har jeg sett både innspilling med direktekopling til mikseren og innspilling med mic. Hva er meste vanlig? Endret 25. november 2006 av Dimitrij Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Nå har ikke jeg faglig erfaring eller noe sånt, men tror jeg skjønner litt av det. Tror ihvertfall det er en smakssak egentlig hvordan man liker å spille inn. Jeg tror det kan være smart å prøve seg fram for å finne den måten du liker det best på. Det enkleste i dag er ihvertfall direkte feed på pc der redigering og miksing kan foregå i samme prosess. I gamle dager var det vel vanlig å spille inn alt live på en 8 eller 16-spors opptaker. Det var jo også mulig å spille inn flere opptak hver for seg for å så mikse det samnne. Spesielt dersom man gikk tom og trengte flere spor til andre instrumenter. På denne måten er vel erfaring veldig viktig og man lærer nok veldig av en slik prosess. Men kan være smart å ihvertfall i dag, bruke mange forskjellige mic'er på trommene ihvertfall. Slik at man kan redigere og equalize i ettertid. Selv mener jeg live -innspilling er best ettersom man får fram feel'en bedre enn å spille inn hvert instrument for seg. Ihvertfall er trommer og bass sammen veldig viktig, ettersom det er de instrumentene som styrer grooven. Spiller man inn hver for seg, kan det hende synken på instrumentene ikke blir helt riktig, og man kan risikere at trommene og bassen drukner i lyden. Uansett, mange forskjellige måter å gjøre det på! Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 "De proffe" velger i allefall å mikke opp forsterkerene sine Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Du har ikke vurdert å ta deg et år på folkehøyskole først? Det er mange skoler her i landet som kan lære deg masse om lydteknikk, selv gikk jeg på Trøndertun. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Du har ikke vurdert å ta deg et år på folkehøyskole først? Det er mange skoler her i landet som kan lære deg masse om lydteknikk, selv gikk jeg på Trøndertun. 7358897[/snapback] Egentlig ikke. Har allerede kommet inn og vil ikke kaste bort plassen Takk for svar ihvertfall. Når det gjelder live-innspilling avhenger nok dette helt av hvordan musikk som spilles inn. Jazz og blues-musikk avhenger stort av samspillet mellom personene og spilles derfor mye inn live, ihvertfall deler av sangene. Haakon: Kan du utdype dette litt mer? Jeg forstår det sånn at det er mest vanlig å spille inn direkte inn til mikseren når det gjelder elgitar og bass. Endret 25. november 2006 av Dimitrij Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Det er ingenting som er "mest vanlig" eller "riktig" når det gjelder musikkproduksjon. Noen sverger fremdeles til analog tape og store consoles, andre sitter med heftig pc og nuendo. Av og til passer det å ta opp gitaren/bassen rett igjennom en DI-boks, andre velger å mikke opp forsterkeren. Det kommer an på hvilket sound du vil ha. Ofte så tar man opp begge deler samtidig på to forskjellige spor og mikser det sammen senere. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Du har ikke vurdert å ta deg et år på folkehøyskole først? Det er mange skoler her i landet som kan lære deg masse om lydteknikk, selv gikk jeg på Trøndertun. 7358897[/snapback] Egentlig ikke. Har allerede kommet inn og vil ikke kaste bort plassen 7359179[/snapback] Jeg tror det går an å stå på "vent" et år, eller er det bare hvis man skal i militæret? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Du har ikke vurdert å ta deg et år på folkehøyskole først? Det er mange skoler her i landet som kan lære deg masse om lydteknikk, selv gikk jeg på Trøndertun. 7358897[/snapback] Trøndertun har jo pusset opp studioene for noen år siden. Var å spilte inn der i fjor en gang. Nydelig lyd og fullstendig oversiktlig! Det som er så greit der, er at man kan spille inn som man vil underveis uten å gjøre stort annet enn å velge om man vil ha flere instrumenter samtidig eller hver for seg. Hos oss spilte vi inn trommer og bass samtidig. Så gikk vokalisten inn med gitaren sin og spilte inn etterpå. Brukte bare to mic'er, en til vokalen og en satt mot forsterkeren på gitaren. Det fungerte helt fint og sporene kom veldig adskilt likevel i ProTools uten at de forstyrret hverandre. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Den oppussingen skjedde selvfølgelig sommeren etter jeg var ferdig der .... Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Synd for din del! Tipp topp utstyr! Og knall lyd! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Må føye meg til det _HKH_ sier, det finnes hundretalls av måter å skape musikk på, uten at noen er mer riktig enn andre. Preferanser og hva man har tilgjengelig dikterer ofte, samt hvilken sjanger man opererer i. Men strengt talt så ser vi jo trenden, på opptak og redigering blir det mer og mer digitalt. Dette gjør at du har anledning til å gå inn og endre på praktisk talt ALT i etterkant, uten å måtte gjøre nytt opptak. Denne fleksibiliteten (samt kvaliteten og prisnivået utstyr har kommet på) gjør at flere musikere/teknikere går den veien. Når det gjelder signalbehandling underveis så hersker fortsatt analogt innen de fleste strengeinstrumenter. Unntaket her er kanskje multieffektpedaler, som har hatt en pangutvikling. Jeg tror nok vi vil se mer og mer digitalt her også, om enn hvor mye det skremmer vintage gitaristene. På akustisk gitar er direktekopling relativt vanlig, da det er et "rent" signal som er lett å jobbe med. Hoveddelen av lydkarakteren bestemmes jo av selve kassen, og den er dermed også med i lydbildet ved direktekopling. Med elgitar er saken en del anderledes, kanskje spesielt med vreng. Svæært mye av karakteren i lyden bestemmes her av forsterker og kabinett og dette er betydelig vanskeligere å gjennskape digitalt eller på analogt lav-nivå. Ikke at det ikke går, men det er såpass vanskelig at forsterkermiccing er ganske vanlig. En del teknikker går også ut på å bruke kontrollert positiv feedback (jmfr. pinched harmonics). Vokalopptak holdes også mye i det analoge domenet, da det uansett må forsterkes opp ganske kraftig fra micc. Men også her trer digitalt stadig mer inn med auto-tunere, digitale expadere/gates/compressorer. På trommer er det maange miccer som gjelder og digitalt opptak av disse (separate kanaler), jo flere jo bedre nesten. Trigging av digitale signaler (MIDI) er jo også blitt ganske populært i den senere tid, men i hvilken grad dette blir benyttet til virkelig seriøs musikkproduksjon er meg ukjent. Ser ikke for meg jazztrommiser som sverger til trigging liksom, det vil neppe være tilfredstillende. Kort sagt tror jeg det er mye digitalt du vil lære, dersom linja er oppdatert. Høres forresten veldig spennende ut, jeg vurderer det samme selv! EDIT: tror jeg har noen linker liggendes, var inne på noe greier i stad. Riktignok elektronikk orientert, men alikevel kanskje interessant for deg. Endret 27. november 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Du har ikke vurdert å ta deg et år på folkehøyskole først? Det er mange skoler her i landet som kan lære deg masse om lydteknikk, selv gikk jeg på Trøndertun. 7358897[/snapback] Egentlig ikke. Har allerede kommet inn og vil ikke kaste bort plassen 7359179[/snapback] Jeg tror det går an å stå på "vent" et år, eller er det bare hvis man skal i militæret? 7361026[/snapback] Jeg er faktisk i militæret akkurat nå, og har holdt av plassen for å starte der neste år. Har forstått det sånn at akkurat hvordan man vil spille inn handler om personlige preferanser. Gleder meg skikkelig til å få satt meg inn i et studio i trondheim og prøve meg fram. Northwave: Søk deg inn da vel! Skal visst være en bra linje. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 På akustisk gitar er direktekopling relativt vanlig, da det er et "rent" signal som er lett å jobbe med. Hoveddelen av lydkarakteren bestemmes jo av selve kassen, og den er dermed også med i lydbildet ved direktekopling. Kan ikke si at jeg er helt enig med deg der... Litt av greien er å fange opp lyden som kommer UT av kassen, ikke lyden som er inni kassen. Mikrofonene som er bygget inn i kassegitarer er ofte ikke noe særlig gode heller, duger til livebruk. Å ta opp begge deler samtidig og blande signalene i miksen kan bli fett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå