maslaksen Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hei. Jeg har et kjedelig problem. Har pørvd ulike programmer for å se tempen på CPU'en min. Samtlige har vært helt på jordet, har fått avlesninger på alt fra -14 grader til 243 pluss Så jeg lurer på et program som funker til MSI K9N PLATINUM. Hjelp meg! =) Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hei. Jeg har et kjedelig problem. Har pørvd ulike programmer for å se tempen på CPU'en min. Samtlige har vært helt på jordet, har fått avlesninger på alt fra -14 grader til 243 pluss Så jeg lurer på et program som funker til MSI K9N PLATINUM. Hjelp meg! =) 7353643[/snapback] Det beste er vell å sjekke i bios, eller du kan prøve med ett program som Everest eller Speedfan.. bare søk på google så finner du det kjapt. Lenke til kommentar
lasr Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Speedfan i siste versjon rapporterer Core temp for AMD CPUer. Denne avlesningen er antagelig den mest nøyaktige for CPU temperatur, hovedkortets sensor kan gi helt andre verdier. Dessuten, prøv å endre sensor diode under Configure>Advanced i slik at den gir en meningsfull avlesning, Lenke til kommentar
maslaksen Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Altså, nå har jeg instalert speedfan. Måling av cpu viser meg -14 grader, og core viser 25 grader. Jeg har en AMD x2 4200+, og ingen av disse verdiene er sannsynlige. Hva kan problemet være? RED: Jeg stresstesta litt med SuperPi(2M) og Prime95 samtidig og brukte da 100% av cpu. Core-temp viste fra 35 - 50 ca. Er det mulig at cpuen er så kald på full usage med en stock-kjøler?? Endret 25. november 2006 av maslaksen Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 35-50 grader er ikke kaldt. helt normalt kalles det. Lenke til kommentar
maslaksen Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 Er 35-50 grader normalt på 100% bruk av cpu i en lang periode? Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Har du god kjøling er 50 grader akseptabelt. Ganske bra for stock kjøler også vil jeg tro Lenke til kommentar
maslaksen Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Ok, så jeg kan stole på at denne måler den riktige temperaturen? Jeg har brukt MBM 5 før, men det støtter ikke det nye hovedkortet.. Er hypp på å teste den litt skjønner du Kjøre opp fsb "noen" hakk:) RED: Ligger forresten på 25 grader på idle. Virker veldig lavt i og med at det er 33 grader inne i kabinettet. Endret 25. november 2006 av maslaksen Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Nei,da er det kanskje litt feil. Du kunne jo oppgradere BIOS, og se om hovedkortet gir fra seg litt mer vettuge temperaturer etter det. Lenke til kommentar
lasr Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Avlesing av temperaturer kan vanskelig sammenlignes fra system til system. Den eneste nytten du har av denne avlesningen er å registrere avvik i ditt eget system. Om core temp viser 25 C så er det greit nok så lenge systemet ditt er stabilt, du vet at noe er galt når core temp plutselig begynner å vise ekstremt høye temperaturer. Med andre ord; bruk temperaturavlesning til å registrere avvik fra normalen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå