Gå til innhold

CPU monitoring (temp)

maslaksen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har et kjedelig problem. Har pørvd ulike programmer for å se tempen på CPU'en min. Samtlige har vært helt på jordet, har fått avlesninger på alt fra -14 grader til 243 pluss :) Så jeg lurer på et program som funker til MSI K9N PLATINUM. Hjelp meg! =)

7353643[/snapback]

Det beste er vell å sjekke i bios, eller du kan prøve med ett program som Everest eller Speedfan.. bare søk på google så finner du det kjapt. :thumbup:

Lenke til kommentar

Speedfan i siste versjon rapporterer Core temp for AMD CPUer. Denne avlesningen er antagelig den mest nøyaktige for CPU temperatur, hovedkortets sensor kan gi helt andre verdier. Dessuten, prøv å endre sensor diode under Configure>Advanced i slik at den gir en meningsfull avlesning,

Lenke til kommentar

Altså, nå har jeg instalert speedfan. Måling av cpu viser meg -14 grader, og core viser 25 grader. Jeg har en AMD x2 4200+, og ingen av disse verdiene er sannsynlige. Hva kan problemet være?

RED:

Jeg stresstesta litt med SuperPi(2M) og Prime95 samtidig og brukte da 100% av cpu. Core-temp viste fra 35 - 50 ca. Er det mulig at cpuen er så kald på full usage med en stock-kjøler??

Endret av maslaksen
Lenke til kommentar

Ok, så jeg kan stole på at denne måler den riktige temperaturen? Jeg har brukt MBM 5 før, men det støtter ikke det nye hovedkortet.. Er hypp på å teste den litt skjønner du ;) Kjøre opp fsb "noen" hakk:)

RED:

Ligger forresten på 25 grader på idle. Virker veldig lavt i og med at det er 33 grader inne i kabinettet.

Endret av maslaksen
Lenke til kommentar

Avlesing av temperaturer kan vanskelig sammenlignes fra system til system. Den eneste nytten du har av denne avlesningen er å registrere avvik i ditt eget system. Om core temp viser 25 C så er det greit nok så lenge systemet ditt er stabilt, du vet at noe er galt når core temp plutselig begynner å vise ekstremt høye temperaturer.

Med andre ord; bruk temperaturavlesning til å registrere avvik fra normalen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...