LoserID Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 har et hjemmenettverk, som består av 3 PC, og en HUB, harhørt at når du har telenor som leverandør må du ha instalere programpakken på den PC som skal ha ADSL forbindelsen. hvis de andre PCene skal koble seg på internet, må de gå gjennom PC som har programpakken instalert, er det sant? finnes det en annen metode som f.eks. alle PCene er kobla til hubben, og og hubben er kobla til en ADSL boksen? eller må jeg bruke en annen leverandør? hvilken er så best? takk for alle svar :smile: Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Hei. Ja det er slik at du må ha en maskin til å dele forbindelsen. Et annet alternativ er å kjøpe en bredbåndsruter. for ca. 1500,- får du en bredbåndsruter med innebygget 4 ports 10/100 mbps switch. Selv har jeg D-Link Dl-804. Strålende løsning!! Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 16. desember 2001 Del Skrevet 16. desember 2001 Bluecom er veldig bra tilbyr både ADSL og SDSL Catch Communications er også bra Alfanett og Bredbåndfabrikken er også men har helt klare begrensinger Hvis du bor i Bærum er Alfanett konge Hvis du bor i Oslo og i en boretslagleilighet er Bredbåndsfabrikken Konge Hvis du bor noe annet sted der Telenor kan levere bredbånd, så kan Bluecom levere bredbånd til deg Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 ...eller du kan bestille fra Nextgentel og koble ruteren rett i hubben. Så kan du heller bruke tiden du ville kastet bort på å sette opp Telenor sin PPPoE løsning for tre maskiner på DC. For prisen til en bredbåndsruter får du f.eks en ekstra disk til å fylle opp :smile: MVH Espen NGT Delta Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Poenget er at du må ha en router hvis du skal dele forbindelsen din med telenor (hvis ikke må alle gå igjennom maskinen med forbindelsen). Du kan enten kjøpe en router til 1500 som han over sa, eller som jeg har gjort, sette opp linux som en router. Alt du trenger er en gammel pc, f.eks. 486 +, og litt tid til å confe. Ikke det at det er vanskelig, men blir gjerne litt knoting. 1500 spart! Lenke til kommentar
LoserID Skrevet 17. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2001 hei takk dor svar, er det mulig å bruke en bærebar som står som server, (må serveren ha to nettverkskort, en til lanet og en til ADSL tilkoblinga) har nemlig en bærebar liggende hjemme og Linux på cd, kanskje jeg skal teste det. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Du må ha to nettverkskort ja... Du kan sikkert bruke en bærbar, men med tanke på at du ikke trenger noe støre maskin en en 486, så kan jo kanskje det ordne seg for en billig penge. Du trenger heller ikke skjerm, mus, tastatur o.l., da du kan kjøre ssh mot boksen. (Du må ha skjerm o.l. når du setter den opp første gangen da, men senere trenger du jo ikke det!) Det som er tingen er at du setter opp linux boxen til å "masqurade" ditt lokale LAN, så alle maskiner på det locale LAN'et ser ut til å bruke ip-adressen din. (eller en dynamisk ip. vet ikke helt åssen det fungerer da). Det som også er kult er at du kan sette restriksjoner på det du router, så du får en firewall. Syns det er verdt litt knoting for å få dette til. Når du i tillegg har vært borti linux, eller er en guru?, så skal ikke dette være noe prob! Lenke til kommentar
LoserID Skrevet 17. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2001 jeg tror den bærebare er en i 300mhz klassen med 128 mb ram (det skulle vel holde) :smile: men jeg veit ikke om det er to nettverkskort i PC-en, hvis det ikke er det må jeg kjøpe et kort til da? eller er det vanskelig å få tak i og vanskelig å sette i PC-en Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 Det kan by på problemer å få inn et nettverkskort til i en bærbar ja... Jeg ville heller prøvd å skaffe meg en gammel maskin. (som jeg sa 486 eller noe). Sikkert en kompis eller en eller annen du kjenner som har en sånn stående på loftet til ingen nytte. Det blir veldig overkill med en 300Mhz bærbar med 128 ram... Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 17. desember 2001 Del Skrevet 17. desember 2001 faktisk så må man ikke ha en maskin å route internett gjennom. Man kan koble adsl modemet i en hub og la EN maskin ringe opp. Det går ihvertfall med telenor adsl. Ytelsen tør jeg ikke si noe om, men det er mulig! Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 18. desember 2001 Del Skrevet 18. desember 2001 Quote: On 2001-12-17 15:54, namelezz skrev:faktisk så må man ikke ha en maskin å route internett gjennom. Man kan koble adsl modemet i en hub og la EN maskin ringe opp. Det går ihvertfall med telenor adsl. Ytelsen tør jeg ikke si noe om, men det er mulig! Hvis du leser alle postene, så ser du det at det faktisk er nevnt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå