Gå til innhold

Fokustest på Tamron 17-50

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Tamron 17-50 på mitt kamera og har prøvd meg på en liten fokustest slik som http://www.photo.net/learn/focustest/ viser og resultatet virker ikke helt bra slik jeg ser det. Men jeg skulle gjerne hatt litt hjelp å vudere resultatet.

Det virker som fokuspunktet ligger ca to streker bak midtpunktet. Jeg har prøvd å stille opp oppsettet så nøye som mulig. Igjen og igjen, og resultatet er ganske likt. vinkelen på 45grader er litt vanskelig å få til, men jeg har gjort mitt beste for å få det til. Er det andre metoder jeg kan bruke på å teste fokusnøyaktigheten?

Håper bildene er av grei størrelse og at jeg har gjort det rett. Begge bildene er tatt på 50mm, første bilde er tatt med blender 2.8 og andre bilder 5.6.

post-5458-1164408458_thumb.jpg

post-5458-1164408464_thumb.jpg

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette ser da ikke så galt ut... Husk at dybdeskarpheten fordeler seg sånn ca. 1/3 foran fokuspunktet og 2/3 bak. Det er mao. helt naturlig at det er litt mer skarphet bak fokuspunktet enn foran.

Testbilde 2 ser ikke like bra ut - kan du ha gjort noe galt?

Om du har Duplo eller Lego i huset, så er det forholdsvis enkelt å bygge en primitiv testrigg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Kjekt å høre at resultatet på første bilde virker greit. Angående det andre bildet så skal testoppsettet her være akkurat det samme, men jeg kan prøve å gjøre en eksponering til i morgen.

Hvordan kan jeg lage en testrigg ved hjelp av Lego?

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg lage en testrigg ved hjelp av Lego?

7358153[/snapback]

Det er ikke mer spennende enn at det med Lego er lett å bygge en stabil struktur med 45 graders helning (testkartene fuingerer like godt liggende som stående), som du kan legge testarket ditt på. I tillegg kan du bygge inn siktelinjer etc, slik at du kan se i søkeren at du kommer rett på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...