Gå til innhold

360 Fotografering for Nybegynnere

Anbefalte innlegg

Hei

Er ny på området og tar bilder med Nikon D200, nikkor 10.5mm Fisheye og Nodal ninja 3.

Jeg har store problemer med overgangene mellom bildene når jeg skal lage stitche det i Realviz Stitcher Unlimited. Det blir uskarpt(paralex? feil eller noe).Er jeg ikke nøyaktig nok ved fotograferingen?

Hvor nøye må man være for å ta 360 bilder? Må Nodal punktet være siktet inn på mm?

Må gradene mellom bildene være på mm?

Jeg håper jeg har forstått det rikitg at med mitt utstyr tar jeg 6 bilder rundt, og et opp, et ned?

Forresten, noe bedre software der ute?

Mvh.

Hans Chr Gulsvik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte Stitcher før, men har nå byttet helt over til PTgui (og Panotools), som etter min mening gjør en mye bedre jobb enn Stitcher, i hvertfall i tidligere versjoner, som ikke en gang støttet fisheye. Og så er det mye billigere også :)

Nikons 10.5mm er vel en FF fisheye, og ikke en Circular Fisheye (CF), i hvertfall på en D200? Linsa er veldig populær for tiden på 5D, hvor de skjærer vekk solblenderen for å få mest mulig bilde på sensoren.

Jeg bruker selv en Raynox CF på Olympus C-7070, og da kan jeg bruke zoomen til å variere utsnittet, kutte av på langsidene osv. Linsa gir 185 grader billedvinkel, og ved å zoome kan jeg kan få alt fra 4000x2000 til 10000x5000 panorama-bilder.

For fisheye er problemet at nodal point ikke er konstant. Ute på kantene vil NP være lenger frem på linsa, mens nærmere sentrum vil den ligge lenger bak. Så du vi aldri få justert den slik at det blir like riktig hele veien. Jeg tar mye på frihånd eller med monopod med et hjemmelaget panohode, som slett ikke er veldig presist. Men for interiør, eller hvor du har ting tett innpå, er det bedre med mer presisjon og vanlig stativ. Vanligvis har jeg min innstilt slik at NP blir riktig for ca 100 grader fov, da jeg pleier ta 4 bilder rundt (av og til opp og ned også). Da tar jeg bildene på høykant og zoomer inn med sirkelen kuttet på langsidene slik at den går akkurat ut til kantene på kortsidene, for bilder med 6000x3000 Px.

Grunnen til at du har problemer med skjøtene kan vel være at du har noen kontrollpunkt som ikke er riktig? Eller kanskje du må ta mer enn 6 bilder rundt? I PTgui kan det ofte være lurt å stitche alle de rundt først, låse dem, og så legge inn opp og ned-bildene. Spesielt med ned-bildet (nadir) kan det ofte være problemer fordi det må tas på frihånd.

Oftest fikser jeg opp feil med PTadjuster (PS plugin fra Panotools) i PS.

I PTgui kan du også lagre resultatet som en PS-fil med hvert bilde på sitt eget Layer, slik at du kan redigere inn der det er feil. Veldig nyttig når det er masse bevegelse i bildet, folk, biler osv.

Hvis du vil kan du sende meg et sett med bilder, så kan jeg kjøre dem gjennom PTgui for deg og se hva som skjer? Eller du kunne laste dem opp her?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...