EspenE Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Bladde gjennom noen Sigma 10-20 tråder og andre som omhandlet vidvinkel, men fant ikke noe svar på spørsmålet. Man snakker alltid om hvor lang lukkertid man kan ha håndholdt på tele og jeg kjenner de tommelfingerreglene, men hvordan er det med den vide optikken? Kan man med et objektiv som Sigma 10-20 klare relativt lange lukkertider (1/30 sek og evt lengre) håndholdt med akseptabelt resulatat? Det vil jo kompensere en del for de relativt små blenderåpningene disse, relativt sett, rimlige objektivene har. Mulig "iddiotspørsmål" men jeg tar nå sjansen...... Lenke til kommentar
Haaland78 Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg pleier ikke å gå under 1/80 uansett brennvidde. Jeg tror ikke jeg klarer å holde det stille nok til at det blir så skarpt som det burde bli. Selv om problemet avtar med trening/ erfaring. Husk på at med så brett utsnitt er det ganske stor sannsynlighet for at det er noe i bildet som trenger raskere lukkertid for å bli skarpt. Det er surt om en busk eller en person man ikke fikk med seg i farten er uskarp... Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Du bør kunne bruke så lang lukkertid som 1/15 sekund når du bruker Sigmaen på 10mm, men som nevnt vil ting i bevegelse fremdeles kunne bli uskarpt. Er det en person eller bil som er liten på bildet gjør det ikke så mye, men hvis hovedmotivet ditt er i bevegelse kan det selvfølgelig bli et problem. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Jeg har en regel: Ikke ta bilder under 1/30 lukkertid. Med eller uten bildestabilisator. Men viss du skal ta ett bilde med enda lavere lukker må en nok konsentrere seg. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Men det er vel ikke noe problem å konsentrere seg litt, er det vel? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) Hvis man er stødig, puster rolig og "skyter" med grep (for ekstra vekt og stabilitet) kan man faktisk gå ned til rundt 1/4 sek. Viser til vedlagte bilde sakset fra biofos.com, tatt med Olympus Zuiko 7-14mm, F4.0. Bildet er tatt håndholdt, på 12mm (24mm, 35mm ekviv.), F4.0, 1/2 sek eksponering. Endret 26. november 2006 av Slettet-EkRmMDKFIU Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå