Gå til innhold

Hvor lang lukkertid ved bruk av vidvinkel

Anbefalte innlegg

Bladde gjennom noen Sigma 10-20 tråder og andre som omhandlet vidvinkel,

men fant ikke noe svar på spørsmålet.

Man snakker alltid om hvor lang lukkertid man kan ha håndholdt på tele og jeg kjenner de tommelfingerreglene, men hvordan er det med den vide optikken? Kan man med et objektiv som Sigma 10-20 klare relativt lange lukkertider (1/30 sek og evt lengre) håndholdt med akseptabelt resulatat? Det vil jo kompensere en del for de relativt små blenderåpningene disse, relativt sett, rimlige objektivene har. Mulig "iddiotspørsmål" men jeg tar nå sjansen......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier ikke å gå under 1/80 uansett brennvidde. Jeg tror ikke jeg klarer å holde det stille nok til at det blir så skarpt som det burde bli. Selv om problemet avtar med trening/ erfaring.

Husk på at med så brett utsnitt er det ganske stor sannsynlighet for at det er noe i bildet som trenger raskere lukkertid for å bli skarpt. Det er surt om en busk eller en person man ikke fikk med seg i farten er uskarp...

Lenke til kommentar

Du bør kunne bruke så lang lukkertid som 1/15 sekund når du bruker Sigmaen på 10mm, men som nevnt vil ting i bevegelse fremdeles kunne bli uskarpt.

Er det en person eller bil som er liten på bildet gjør det ikke så mye, men hvis hovedmotivet ditt er i bevegelse kan det selvfølgelig bli et problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hvis man er stødig, puster rolig og "skyter" med grep (for ekstra vekt og stabilitet) kan man faktisk gå ned til rundt 1/4 sek.

Viser til vedlagte bilde sakset fra biofos.com, tatt med Olympus Zuiko 7-14mm, F4.0.

Bildet er tatt håndholdt, på 12mm (24mm, 35mm ekviv.), F4.0, 1/2 sek eksponering.

714_cb17.jpg

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...