Gå til innhold

En av årsakene til økende vold blant ungdom

Anbefalte innlegg

Som jag nevner her, er det nok i størst grad kortsiktig påvirkning spill og TV har på folk. Vold i medier kan frembringe en spontan reaksjon fra enkelte individer, men at det skal øke den generelle aggresiviteten i samfunnet er heller tvilsomt.

Dette er viktig. En dokumentert kortsiktig virkning er ingen dokumentasjon for sammenhengen trådstarter forsøker å sannsynliggjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DrThomas, Men hva om det spillet en får ut aggresjon på er identisk med militære drapstreningsmaskiner? Jeg syntes iallefall det blir uetisk.

Såvidt jeg er bekjent gikk ikke barn med pistoler på skolen for et halvt århundre siden, og det var hvertfall ikke vanlig at elever begynte å plaffe ned medelever og lærere. Faktisk tror jeg ikke det har hendt noen ganger, det forundrer meg ikke om det er et nytt fenomen.

Kuroneko, jeg kan godt være enig i at den forskningsrapporten kanskje ikke viser noen sammenheng, men hva med de tusener av andre?

Det er ikke funnet noen sammenheng mellom voldelig innhold i media og vold\kriminalitet i samfunnet.

Det har det, og jeg har beskrevet kilder som viser dette.

Lenke til kommentar

Tror du blander kortene litt. Angående innledningen til oppgaven din kan det ikke bevises at spillene var årsaken til hendelsen. At de angivelig hadde fungert som skytetrening betyr ikke at de var utløsende. At gjerningsmannen led av bl. a. schizofreni kan altså ikke være årsaken til hendelsen? Kritikk til helsevesenet og omgivelsene som ikke sørget for behandling tidsnok er nok mer på sin plass. De psykiske problemene og mest sannsynlig årsakene synes å bli fullstendig neglisjert. Videre hadde han brutt seg inn naboens hus og stjålet et våpen, mest sannsynlig visste han at naboen hadde dette og hvor det var hen. Ikke akkurat noe som skjer med forsett, men med overlegg? Igjen, fullstendig neglisjering av psykiske problemer og andre forhold.

Angående militærets bruk av skytesimulator, hvor vil du hen med det? Tror du det er rimeligere og ikke minst langt tryggere måte å trene øye-hånd koordinasjon på enn skytebane med skarpe skudd? Videre påstår du at psyken din brytes ned og bygges opp igjen på militært vis ved å spille taktiske skytespill....

Selv en av dine kilder, som cetram poengterte, kunne ikke komme med påstanden om at voldelige spill\media kunne kobles direkte til voldsøkningen i samfunnet. Hvordan kan du påstå akkurat det? Gjorde selv et litteratursøk, og fant en mengde rapporter og sammendrag som konkluderte med de samme kortvarige effektene på psyken til barn, men ingen av de kunne koble det direkte til vold\kriminalitet.

Men, nå har jeg sagt mitt i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Grunnen til at barn ikke hadde våpen med seg før, var nok at de ikke hadde tilgang på dem.. Her i Bergen f.eks. Hvor mange barn her har med våpen på skolen? Hvor mange skyte-episoder har vi hatt i det siste? Og tror du at vi har spiller mindre skytespill og ser mindre action enn en gjennomsnittlig amerikansk by?

Forskjellen ligger i selve kulturen, i holdningene til våpen og flere andre faktorer. Enkelte vil alltid være litt feilkoblet, og eneste forskjellen nå er at slike personer faktisk kan få tak i våpen og drepe mange, der de samme personene før i tiden gjerne bare hadde tilgang på en kniv.

Jeg er overbevist om at spill til nød er grunn i et par impuls-baserte voldshandlinger, ikke skylden i generell hevning av aggresjon i samfunnet, om dette i det hele tatt faktisk har funnet sted. De voldshandlinger vi ser, må sees i sammenheng med samfunnet generelt, og hvordan det har endret seg siste årene.

Lenke til kommentar

DrThomas, våpen har vært vanlig i hjemmene i Amerika over lang tid, mye mer enn bare femti år. Spørsmålet er litt hvorfor tar barna med seg våpen på skolen når foreldrene som også hadde tilgang til dem ikke gjorde det? Jeg tror det har mye å gjøre med frykt, økt frykt blant dem som føler de må gå med våpen.

jag, Hva med rapporten som undersøkte 8år gamle barns TV-vaner og deres kriminelle rulleblad når de var fylt 30år?

Når TV ble introdusert til nye landsbyer var det iblant med forskere som studerte atferd blant befolkningen. Når TV ble innført økte hyppigheten av aggresivitet i befolkningen i forhold til nærliggende kontrollandsbyer som var på samme nivå før TV ble innført i en av stedene. Slike tester som dette gir alltid samme resultat, TV innført -> mere vold og aggresivitet etterpå. Gjerne også en økning som ikke stagnerer.

Lenke til kommentar
Tror du blander kortene litt. Angående innledningen til oppgaven din kan det ikke bevises at spillene var årsaken til hendelsen. At de angivelig hadde fungert som skytetrening betyr ikke at de var utløsende. At gjerningsmannen led av bl. a. schizofreni kan altså ikke være årsaken til hendelsen? Kritikk til helsevesenet og omgivelsene som ikke sørget for behandling tidsnok er nok mer på sin plass. De psykiske problemene og mest sannsynlig årsakene synes å bli fullstendig neglisjert. Videre hadde han brutt seg inn naboens hus og stjålet et våpen, mest sannsynlig visste han at naboen hadde dette og hvor det var hen. Ikke akkurat noe som skjer med forsett, men med overlegg? Igjen, fullstendig neglisjering av psykiske problemer og andre forhold.

7477932[/snapback]

Nøyaktig det her jeg prøvde å få fram i innleggene mine...

Lenke til kommentar

Er stor forskjell på en muskedunder og en liten håndpistol man kan gjemme i lommen. Og at det er økende barn som virker voldelige har nok mer med å gjøre at i puberteten er følelser mye sterkere enn ellers i livet. En liten fillesak kan blusse opp i et enormt raseri, og når da de har tilgang på et våpen, kan et øyeblikks raseri få tragiske etterfølger. Voksne er gjerne litt mer erfaren, og klarer ofte å tenke seg om 2 ganger før de gjør noe.

Det er mer utbredt med våpen idag enn for 50 år siden, spesielt blant ungdom, og i tillegg har ungdommen mer "makt" og bedre økonomi enn før. Derfor er det nok flere unge med tilgang til våpen eller egne våpen. Selv om barn på 50 tallet også kunne skaffet seg våpen om de virkelig ville det, tok det nok mer tid og arbeid, og dermed ble den impulsive delen fort borte.

Sannheten er at en normal, frisk ungdom aldri ville skutt et annet menneske, uansett hvor mange ganger de gjør det på spill. De som mangler et par sperrer i hodet, vil kanskje bli "inspirert" av et spill eller en film, men disse tilhører minoriteten. Heldigvis. Jeg har ingen tro på at denne andelen har vokst de siste årene, uansett hvor mye voldelige spill vi forer ungene med.

Lenke til kommentar

Skoleskyting:

Oida. Barn gikk kanskje ikke med våpen på skolen for 50 år siden, men for 150 "slapp" de å gå på skole. Mange av dem var soldater i stedet. Går du lengre tilbake ser du det tydeligere, dvs, om en sammenligner aldersgrupper i alle fall. En er "barn" til langt høyere alder nå enn tidligere. Det er skummelt å hevde en tendens utfra et så selektivt tidsperspektiv.

Forøvrig er jeg skeptisk til "kildeoverlegenheten" din. Nå er jeg antagelig en temmelig paraniod person, men jeg ønsker å se detaljerte beskrivelser av forskningsrapporter, med metoder, forutsetninger, deltagere, osv, før jeg tar dem for god fisk. At noen andre (rett nok med høy utdannelse(dvs, noen år (1-2) mer enn gjennomsnittet av mine nærmeste venner, men piff) "går gode for dem" holder ikke, særlig ikke når de visstnok støtter opp under påstandene de har interesse av å styrke.

Her velger jeg altså å støtte meg til det jeg husker av medievitenskapen min, _ikke_ på det jeg har lest i aviser, et medium som, i den grad de er uavhengige av større mediekonsern med interesser i voldelige underholdningsmedium, og det er veldig, veldig mange av dem, forresten ikke vel egentlig kan beskyldes for å ha særinteresser som skulle tilsi at de "sorterer" rapporteringen, eller en bok skrevet av en mulig korsfarer. Mao, vold i medier påvirker oss, men ikke nødvendigvis i den grad, og det omfang du hevder. At psykologibøkene til psykologkompisen min er nærmere ditt synspunkt enn mine bøker var(dog ikke like bastante som deg), viser at det fortsatt er uenigheter, særlig mellom fagområder. Jeg vet ikke hvor mange undersøkelser du har undersøkt direkte, men jeg setter større lit til relativt annerkjente (det må de vel være, siden de benyttes til universitetskurs) enn til det som virker som (jeg har ikke lest den, så jeg må moderer meg litt) populærvitenskapelig agenda-smøreri.

Nå skal jeg spille lyssverdspill eller lese voldelige tegneserier på japansk. Eller banke opp naboen min.

Lenke til kommentar

Jeg tror et poeng er å skille mellom kulturer. Det er jo forskjeller mellom f. eks USA og Norge på dette punktet.

"Populærvitenskapelig agenda-smøreri" er vel antagelig det beste navnet på dette jeg har sett. Jeg er utrolig lei av typen folk som leser VG på en lørdagskveld og vips er de blitt eksperter.

Lenke til kommentar
Er stor forskjell på en muskedunder og en liten håndpistol man kan gjemme i lommen. Og at det er økende barn som virker voldelige har nok mer med å gjøre at i puberteten er følelser mye sterkere enn ellers i livet. En liten fillesak kan blusse opp i et enormt raseri, og når da de har tilgang på et våpen, kan et øyeblikks raseri få tragiske etterfølger. Voksne er gjerne litt mer erfaren, og klarer ofte å tenke seg om 2 ganger før de gjør noe.

Det er mer utbredt med våpen idag enn for 50 år siden, spesielt blant ungdom, og i tillegg har ungdommen mer "makt" og bedre økonomi enn før. Derfor er det nok flere unge med tilgang til våpen eller egne våpen. Selv om barn på 50 tallet også kunne skaffet seg våpen om de virkelig ville det, tok det nok mer tid og arbeid, og dermed ble den impulsive delen fort borte.

Sannheten er at en normal, frisk ungdom aldri ville skutt et annet menneske, uansett hvor mange ganger de gjør det på spill. De som mangler et par sperrer i hodet, vil kanskje bli "inspirert" av et spill eller en film, men disse tilhører minoriteten. Heldigvis. Jeg har ingen tro på at denne andelen har vokst de siste årene, uansett hvor mye voldelige spill vi forer ungene med.

7480465[/snapback]

Vel, jeg kjøper ikke de første argumentene, for det første er ikke pubertet et nytt fenomen de siste femti år, for det andre hadde foreldrene til barna idag også våpen (pistoler, revolvere, ikke bare store rifler) hjemme i huset. Våpen i dag er kanskje mer utbrakt enn før, mange har et dusin forskjellige våpen nå istedenfor bare ett, men jeg tror de fleste husstander hadde håndvåpen liggende også før.

Det var lite vanskelig å skaffe seg et våpen for 50år siden vil jeg tro, kan godt være det er lettere nå men det er uansett ikke problemet.

Problemstillinger mener jeg er mere hvorfor dagens ungdom tar med seg våpen mens foreldregenerasjonen som også hadde tilgang til våpen ikke gjorde det.

Påstanden om at et normalt friskt menneske ikke skyter et annet menneske er jeg ikke uenig i, ettersom personer som skyter andre mennesker ikke lenger blir sett på som friske i etterkant.

Dersom det er noen som blir nok påvirket av filmer eller spill til å drepe, selv om det bare er en brøkdel av en prosent, eller enda mindre, kan det fint føre til en dobling i mordraten. Selv om det skulle være uhyre få som blir påvirket nok til å begå nettopp mord vil det likevel gi svære utslag på drapsstatistikken. Mord er den minst begåtte kriminelle handlingen, langt vanligere er det med voldshendelser og lignende, jeg tør tippe at flere lar seg påvirke til å begå vold enn drap.

Lenke til kommentar
"Populærvitenskapelig agenda-smøreri" er vel antagelig det beste navnet på dette jeg har sett. Jeg er utrolig lei av typen folk som leser VG på en lørdagskveld og vips er de blitt eksperter.

7485222[/snapback]

Jeg også. Les heller noen bøker, fra det kan en få et godt grunnlag for å gjøre opp en riktig mening.

Lenke til kommentar

Kuroneko, Jeg har undersøkt det, selv om det er litt vanskelig og bevise sånt har jeg ikke funnet noen grunn til å tro noe annet. Så jeg tar utgangspunkt i det.

fenris 1911, En bok blir vanligvis for snevert.

DrThomas, Du virker uansett mye mer interessert i å beskytte din egen oppfatning enn å finne sannheten også.

Slike utsagn hører ingen steder hjemme og bør vi heve oss over, for slikt kan hvem som helst si til hvilken som helst annen person som en ikke er enig med.. Og det kan også den andre personen si tilbake til deg med minst like mye "rett" til det.

Siden forskningen som er gjort på temaet gir lite plass til tvil angående voldsmedier og dets påvirkning på barn holder jeg en knapp på dette. Dersom forskerene finner ut at de har tatt feil de siste førti-femti år og filmer som Saw 3 får 3års aldersgrense og ikke 18år skal jeg revurdere mitt syn på dette. Dette vil neppe skje, det som har skjedd den siste tiden er at flere og flere leger, psykologer og forskere advarer oss mot skadevirkningene.

Lenke til kommentar

Blir som å mene at mennesket alltid har vært fredelig.

Mennesket har hatt en svært sterk instinktiv motstand mot å drepe andre av samme art, dette har vi hatt så langt tilbake i tid omtrent som det har vært funnet skrevne tekster. Svært mange andre dyr i naturen av alle slags forskjellige slag har den samme instinktive motstanden mot å drepe artsfrender. Iløpet av det siste halve århundrede har vi funnet svært effektive måter å unngå eller eliminere denne sperren på, så dette instinktet som gjerne kunne være sterkere enn overlevelsesinstinktet er på vei ut. Det svekkes eller elimineres helt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Mennesket har hatt en svært sterk instinktiv motstand mot å drepe andre av samme art, dette har vi hatt så langt tilbake i tid omtrent som det har vært funnet skrevne tekster.

Iløpet av det siste halve århundrede har vi funnet svært effektive måter å unngå eller eliminere denne sperren på, så dette instinktet som gjerne kunne være sterkere enn overlevelsesinstinktet er på vei ut. Det svekkes eller elimineres helt.

7488782[/snapback]

Prøver du å antyde at vi ikke har det nå?

Man kan ikke benytte dette som et argument for at menneskehetens sperre mot å drepe artsfrender er i ferd med å elimineres. Du får det til å høres ut som om alle mennesker er i samme livssituasjon, hvorpå de dermed har større sjanse for å flippe takket være en katalyserende effekt som medievolden har på sinnet dems, slik at de ender opp som drapsmenn.

Mener du at denne sperren, eller mangelen på en, går i arv også? Ta gjerne med nedbrytningen av denne sperren som et argument, men ro ned litt med den generaliseringen der.

Lenke til kommentar
Du får det til å høres ut som om alle mennesker er i samme livssituasjon, hvorpå de dermed har større sjanse for å flippe takket være en katalyserende effekt som medievolden har på sinnet dems, slik at de ender opp som drapsmenn.

7490912[/snapback]

Nå er du inne på det forskere og psykologer har sagt de siste 40 årene.

Alle ender ikke opp som drapsmenn, men svært mange ender opp med å bli mere aggresiv og ha større sjanser til å havne i bråk istedenfor å unngå det.

Med at mennesket har hatt en svært sterk psykisk sperre mot å drepe artsfrender, mener jeg selvsagt at den ikke er like sterk lenger, for mange er det nesten ikke noe igjen av den.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Med at mennesket har hatt en svært sterk psykisk sperre mot å drepe artsfrender, mener jeg selvsagt at den ikke er like sterk lenger, for mange er det nesten ikke noe igjen av den.

7496064[/snapback]

Den er nok ikke så innmari mye svakere nå enn før, generelt sett. Som nevnt så har den sperra blitt satt på prøve mange ganger i historiens løp. At medievold fungerer som katalysator for økt aggresjon og lignende (som en fullverdig årsak, naturligvis), er greit nok, men jeg tviler på at menneskeheten under ett har fått en svakere drapssperre grunnet bruk av militære kondisjoneringsmetoder i underholdning, slik du ser ut til å mene.

At en del folk flipper ut og dreper er ikke akkurat nytt i historien.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...