Gå til innhold

En av årsakene til økende vold blant ungdom


Anbefalte innlegg

Fatter ikke engang at dere gidder å diskutere dette tåpelige emnet. Såklart er barn med lettpåvirkelige enn voksne, det sier seg selv. De som går ut i gata etter å ha spilt et videospill, gjør det ikke på grunn av spillet. Det gjør det fordi de var mentalt fuckings syke i hodet, okay? Foreldre som saksøker spillselskaper etter barnet deres har drept noen personer, vil bare ha en unnskyldning for det som skjedde, når den egentlige grunnen er at de selv er crappy foreldre og ikke har noe kontroll på barnet. Jeg blir seriøst mer voldelig av å spille The Sims enn CS: S og diverse andre skytespill, eller av bugger i spill som gjør at jeg mister mye av det jeg har gjort. Dere skjønner hva jeg mener.

 

Vil også legge til at å drepe folk ved å kjøre en motorsag tvers gjennom kroppen deres i Gears of War, gjør at jeg mister lysten på å drepe noen in real life. Mindre blodsøl, beviser og guilt på Xbox Live, hvor motstanderne gjør det samme på deg etter noen runder. :D

 

Tenk litt, folkens. Amerikanere. Syke unger. TV-spill. Unnskyldninger.

 

Men disse her WoW-spillerne som har spilt i over 1000 timer på en character, de skal få lov til å ha dette som unnskyldning når de dreper kompisen, som slettet characteren..

 

Kadaju, Når militæret og politiet brukte en modifisert Super Nintendo som supplement til deres skytetrening så er det lett å forstå at mye mer avanserte utgaver av samme skytesimulatorer er i arkadehaller og kan kjøpes til Playstation som en har hjemme på rommet. Årsaken til at militæret ikke bruker disse mer avanserte utgavene er at de trenger et "spill" med et system som straffer deg dersom du skyter uten at det er nødvendig, eller om du treffer til eksempel et gissel.

En kan bli meget dyktig til å skyte bare ved å spille spill, rekyl på et lite håndvåpen kan være rimelig svak og trenger ikke å være problematisk, selv ikke for et barn.

Spørsmålet du bør stille, er ikke om guttungen skjøt ihjel skoleelevene på grunn av spillet, men hvorfor mange barn som har spilt det samme spillet ikke gjør det samme. Det er her jeg mener kontaktflaten bør være når en diskuterer for eller imot dette.

Det er ikke bare "violence-prone kids" som kan ta skade av medievold eller skyte-kondisjonering heller, selv ellers sunne barn ifra velstående familier blir utsatt for det. Kort sagt befinner alle barn som spiller mye voldsspill seg i en faresone, det lærer barna ting og gjør dem istand til å gjøre ting de egentlig ikke bør ha noen som helst befaring med.

 

Virker ikke som du skjønner det som ligger bak fingeren og bevegelsen som gjør at våpenet blir avfyrt. Tanker, følelser, selvfølelse, omgivelser. Det er ikke det voldelige spillet eller den voldelige filmen som trykker på avtrekkeren, det er personen, og han alene. Ingen unnskyldninger. Man gjør et valg, og må stå for det - ikke skylde på allverdens ting, og si "Jammen herregud, spillet fikk meg til å gjøøøøre det!". ;)

Endret av Bamsemumsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg være litt usakelig, men dette er mine tanker om mennesker:

 

Fra mitt ståsted er ca 99.99% av jordens befolkning sauer. Sauer i den forstand at de ikke kan tenke selv, men blindt følger hva "alle andre" sier. Etter å ha lest gjennom denne tråden er dette mer aktuelt enn noen gang.

 

Helt siden man er liten får _alle_ høre at alle mennesker er forskjellige, at ingen er like. Men alikevel er det mange av dere som setter folk i båser, og sier at slik er det. Joda, visse fellestrekk finnes, men jeg synes fortsatt at det går altfor langt.

 

Selv er jeg oppvokst med å stikke over til kompiser for å se voldelige filmer siden jeg var 8 år. Jeg er veldig interessert i grøssere, og har vel sett det aller meste innen denne sjangeren (inkl. alt av splattere o.l.). Har hørt på elektronisk musikk fra omtrent samme alder, og har i ettertid røyket, drukket, og brukt hasj.

 

Jeg har _aldri_ vært i slosskamp, ikke en gang i en truende situasjon. Jeg har brukket mange bein (og armer), men dette fordi jeg alltid har hatt en veldig oppdagertrang. I disse dager gjør jeg to ting (bortsett fra sove og arbeid) og dette er WoW og lese bøker. Mange vil nok synes jeg har et trist liv, men selv trives jeg veldig slik. Slipper jeg all bæinga fra folk rundt omkring.

 

 

Så, dere kan lese ihjel statistikker til dere blir grønne, de vil fortsatt bare være statistikker, og ikke virkelighet. Det er her poenget mitt kommer inn; lær dere å tenke for dere selv. Hvis folk hadde gjort dette, ville vi jo ikke hatt denne diskusjonen. Problemene oppstår når folk blindt følger andre/det andre sier, uten å tenke over hva dette har å si.

 

Jeg er så lei av stereotyper, ultra-konservative holdninger og rett og slett vrøvl. At folk blir påvirket av mediavold er det liten tvil om hos meg, men "skylden" burde ikke være på mediaet i seg selv. Dette er litt som med nordmenn og snø; vi VET den kommer hvert år, allikavel blir vi tatt på senga og hyler over glatte veier o.l.

 

Chro Magnon - Vår forfar utryddet Neanderthalerene. I dag vet vi at Neanderthalerene var mye smartere enn våre forfedre. Disse var fredelige, og ble utryddet av våre hissige forfedre. Kanskje en del mennesker ikke har klart å bevege seg nok fra denne tid, og bare følger "massen". Det er vel blitt kult å slå folk i dag, har det ikke? :nei:

Lenke til kommentar

Hmm, likte det der. Gidder ikke å lese gjennom 11 sider med søppel og statistikker and shit, men posten din inneholdt noe som var verdt å lese. Tenk selv, det er moralen. Følger du andre, så får du faen meg følge konsekvensene selv, og ikke skylde på noe.

 

Takk for meg, selv om jeg utvilsomt kommer til å forsvare meg selv videre. :p

Lenke til kommentar

elf_man og Bamsemumsen - Den slags bastante holdninger til en kompleks problemstilling som dere presenterer her, gjør at dere faktisk ikke fremstår som spesielt mer troverdige eller gjennomtenkte enn Jack Thompson og hans forbundsfeller.

 

Smak på den ;)

 

(Selv om dere jo har helt rett i at man må tenke selv og ta ansvar for egne handlinger. Men verden er ikke nødvendigvis SÅ ukomplisert)

Endret av cetram
Lenke til kommentar
Pycnopodia, du vet ikke tilfeldigvis navnet på det Super Nintendo spillet du referer til hele tiden? Hadde vært interessant å vite hvilket spill det er snakk om.

7430605[/snapback]

 

Nei, det vet jeg ikke. Men dess mere realistisk treningen blir, dess mere effektivt blir det.

Politiet tok i bruk virtuell skytetrening (shoot no-shoot), et slags spill som var ment å gjøre politimennene i stand til å skyte i selvforsvar. Dette på grunn av at et økende antall politibetjenter mistet livet i denne tiden når de nølte med å skyte, jobben deres ble farligere. Treningen med dette "spillet", eller simulatoren var effektiv, samtidig som politibetjentene ble mere og mere istand til å skyte på virkelige mennesker trente også spillet opp til å bare skyte når det var nødvendig (derav delen no-shoot i navnet). Spillet muliggjorde samtidig som det begrenset skyting. Forskjeller mellom militær/politi-simulatorer og arkadespillene er stort sett at sistnevnte mangler kondisjonering for å ikke skyte, det lærer bare å skyte hele tiden.

 

Idag er simulatorene kommet et stykke videre, US Marshall Service bestilte for en knapp måned siden 300 simulatorer, dette er deres 5. bestilling siden 2001 (økt beredskap siden 11. september).

Ikke bare forskning viser at dette er effektivt, erfaringene fra politiet når de begynte å bruke det for lenge siden har vært svært positive og nå er slike simulatorer blitt ganske vanlige. I militæret i Norge finner vi også slike simulatorer.

At det er "stor forskjell mellom militær og sivilt" er en myte.

 

http://www.virtra.com/downloads/MT&SN-SAT-feb_mar_06.pdf

http://unisci.com/stories/20022/0507023.htm

http://www.knobias.com/story.htm?eid=3.1.d...6e9feedda135d19

 

Slike simulatorer får deg kanskje ikke til å plukke opp et våpen og sikte med det mot noen andre, men dersom du til eksempel av andre grunner skulle gjøre det så er det flere faktorer som spiller inn på om du trekker på avtrekkeren eller ikke, og om du sikter for å treffe eller ikke. En svært viktig del av dette er kondisjonering.

 

 

At verden bare skal vite bedre blir et dårlig argument. Det blir som å si "just say no to drugs", er det problemer så vil de eskalere og vokse, de stopper ikke av seg selv de stopper når mange nok gjør noe med det.

 

Camper_Killer, Jeg vil anta at neandertalerne var såpass voldelige på grunn av lite utviklet frontal-hjerne mens den mer primitive hjernedelen var mere utviklet og mere i bruk? Det får være min teori iallefall. Prøv å føre en dannet samtale med en veldig sint person, det er som å snakke med noen med tosifret promille. Når en blir sint "flyttes" mye av aktiviteten i hjernen bort fra de deler av hjernen som bevist styrer intellektet, medfølelse for andre, literære evner, problemløsing med mer mens det blir økt aktivitet i de mer primitive deler av hjernen (som vi deler med aper og andre dyr).

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Økning av vold i dagens samfunn? Er det en økning?

 

Eller er det en økning av rapportert og registrert vold, ikke selve økning i voldshandlinger? Nettopp pga. teknologien, midler og prosedyrer som gjør oss i stand til å registrere volden i større grad enn tidligere.

 

Spiller de dataspill i Irak?

 

Jeg tror du må revurdere hele oppgaven din. Du har en håpløs jobb foran deg. Spesielt ettersom du allerede konkluderer med diverse før du idet hele tatt har startet.

Lenke til kommentar
Økning av vold i dagens samfunn? Er det en økning?

 

Eller er det en økning av rapportert og registrert vold, ikke selve økning i voldshandlinger? Nettopp pga. teknologien, midler og prosedyrer som gjør oss i stand til å registrere volden i større grad enn tidligere.

 

Spiller de dataspill i Irak?

 

Jeg tror du må revurdere hele oppgaven din. Du har en håpløs jobb foran deg. Spesielt ettersom du allerede konkluderer med diverse før du idet hele tatt har startet.

7431363[/snapback]

 

Irak tar jeg ikke for meg, bare USA hvor det er en dokumentert økning av vold.

Ikke all vold blir rapporter, mange mindre forseelser og hendelser er for mange ikke vært bryderiet med å anmelde. Alvorlige personangrep blir som regel rapportert. Mord er den minst begåtte kriminelle handlingen men også den hyppigst rapportere, mye siden vi ikke bare lar døde kropper ligge rundt omkring uten videre.

Oppgaven er på ingen måte håpløs, jobben er allerede gjort jeg trenger bare å samle informasjon. I tillegg har jeg som mål å utarbeide en spørreundersøkelse sammen med en rapport og utføre denne på skolen, gjerne også andre skoler i distriktet. Målet med den vil være å se om det er noe samsvar også her med antall timer brukt på TV daglig og antall voldsepisoder og lignende.

Lenke til kommentar

 

Irak tar jeg ikke for meg, bare USA hvor det er en dokumentert økning av vold.

Ikke all vold blir rapporter, mange mindre forseelser og hendelser er for mange ikke vært bryderiet med å anmelde. Alvorlige personangrep blir som regel rapportert. Mord er den minst begåtte kriminelle handlingen men også den hyppigst rapportere, mye siden vi ikke bare lar døde kropper ligge rundt omkring uten videre.

Oppgaven er på ingen måte håpløs, jobben er allerede gjort jeg trenger bare å samle informasjon. I tillegg har jeg som mål å utarbeide en spørreundersøkelse sammen med en rapport og utføre denne på skolen, gjerne også andre skoler i distriktet. Målet med den vil være å se om det er noe samsvar også her med antall timer brukt på TV daglig og antall voldsepisoder og lignende.

7431397[/snapback]

 

 

Poenget var at vi nå har andre midler, prosedyrer og teknologi som gjør at volden blir registrert større grad enn tidligere. En naturlig utvikling med de multimediamulighetene vi har. Det er jo ikke sikkert at selve tallet på voldshandlinger har økt, man hadde garantert mye større mørketall før.

 

Personlig ville jeg gjort noe langt enklere, som å kartlegge klassen du går i ellernoe, uten å sammenligne med ymse statistikker fra USA.

Lenke til kommentar
Økning av vold i dagens samfunn? Er det en økning?

 

Eller er det en økning av rapportert og registrert vold, ikke selve økning i voldshandlinger? Nettopp pga. teknologien, midler og prosedyrer som gjør oss i stand til å registrere volden i større grad enn tidligere.

 

Spiller de dataspill i Irak?

 

Jeg tror du må revurdere hele oppgaven din. Du har en håpløs jobb foran deg. Spesielt ettersom du allerede konkluderer med diverse før du idet hele tatt har startet.

7431363[/snapback]

 

Irak tar jeg ikke for meg, bare USA hvor det er en dokumentert økning av vold.

Ikke all vold blir rapporter, mange mindre forseelser og hendelser er for mange ikke vært bryderiet med å anmelde. Alvorlige personangrep blir som regel rapportert. Mord er den minst begåtte kriminelle handlingen men også den hyppigst rapportere, mye siden vi ikke bare lar døde kropper ligge rundt omkring uten videre.

Oppgaven er på ingen måte håpløs, jobben er allerede gjort jeg trenger bare å samle informasjon. I tillegg har jeg som mål å utarbeide en spørreundersøkelse sammen med en rapport og utføre denne på skolen, gjerne også andre skoler i distriktet. Målet med den vil være å se om det er noe samsvar også her med antall timer brukt på TV daglig og antall voldsepisoder og lignende.

7431397[/snapback]

 

Det beste og værste stedet du kan foreta en undersøkelse på er i Oslo Øst.

I dette området er det mest urapportert vold, men samtidig vil de fleste gi blanke F i undersøkelsen og bare skrive det de føler for. Har selv skrivd at jeg røyka harsj og var med på NOKAS ranet på sånn derre Oslo test.

 

Mens du er der, så kan du også spørre A og B gjengen om de hadde playstation i landa de kom fra :p

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

For 2000 år siden var menneskedreping og dyreplaging underholdning for mange mennesker. Det var også vanlig med steining, og dødsdommen var aldri langt unna for en kriminell, tigger eller en med lepra e.l. Dere må alle forstå at det var slik kulturen var den gangen, men det betyr ikke at folk var fornøyde med det fordet.

 

Og hvis dere ikke ser at det er STOR forskjell på Amerika og resten av verden, burde dere virkelig åpne øynene. Amerika er en nasjon som er bygd på andres lidelse og døde, de _må_ nødvendigvis skille seg ut med en slik historie.

 

Å sammenligne Amerikanske holdninger/meninger/vold med resten av verden blir bare tull. Alle som har sett Bowling for Colombine har sett tallene; de er totalt disproporsjonale.

 

 

Som sagt tidligere; ja, folk blir påvirket, men hvor ofte får vi høre om dette utenfor Amerika? Ett av hvert hundrede tilfelle? Hvert tusene kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke FBI sine statistikker er misvisende, heller nøyaktige. InterPol sine tall fra andre vestlige land støtter også opp om tallene.

 

elf_man, Det er flere måter enn bare TV å overkomme psykisk motstand mot å drepe. I vestlige samfunn idag viser forskning at media en nokså viktig faktor for dette.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Kanskje, men InterPol sine statistikker over andre vestlige, europeiske, nordiske land viser tilsvarende økninger. Dersom USA er ekstremt som finner det opp, er vi ikke så langt ifra vi heller når vi tar det i bruk også.

7433366[/snapback]

 

Du er en slik en som tror alt du leser. Litt som radikale kristne som tar bibelen bokstavelig talt, eller radikale muslimer som tar koranen bokstavelig talt. Jeg ser mange statistikker daglig, sjelden jeg føler jeg er enig fra mitt ståsted. Det er så svære mørketall at statistikk i bestefall blir en slags vag veiviser.

 

Det er nettopp tankegang som du har som jeg ikke liker. Tar alt du ser for god fisk, og evner ikke å ta egne slutninger. Føler du selv at disse statistikkene og tallene du leser stemmer? Gjør dine venner/familie dette? Hvis du skal ta alt du leser for god fisk, kan vi like gjerne kalle oss selv for roboter, og jeg er ingen robot, og heller ingen sau.

 

Nei, fornuft overfor hysteri.

Lenke til kommentar

elf_man, Sammenheng mellom vold i media og samfunnsvold er like veldokumentert (om ikke mer, faktisk) enn sammenhengen mellom sigaretter og skadelige virkninger knyttet til det.

Å si for seg selv at andre som er uenige bare har latt seg villede og umulig kan være noe annet enn lettlurt tror jeg vi er for voksne til.

Statistikkene og tallene korresponderer med de vitenskapelige funn som er gjort, derfor trekker jeg de frem. Dersom du tviler på at statistikken som viser hvordan antall timer TV-titting hos barn viser sammenheng med antall voldsgjerninger, hærverk o.l. som barna gjør kan du ta en titt på forskningen. Forskningen støtter opp rundt disse tallene - det motsier det ikke.

 

Sålenge statistikkene ikke motbevises av vitenskapelig forskning, selv ikke etter 40 år, ser jeg ingen grunn til å ikke bruke dette i min oppgave. Noen ønsker mer bevismateriale, men hva mer av bevismateriale kan en ønske? Vitenskapen har skiftet fokus fra om medievold kan være skadelig eller ikke, til hvorfor denne skaden oppstår og hva som kan gjøres for å forhindre den.

 

Jeg er enig i at fornuft er å foretrekke fremfor hysteri.

Lenke til kommentar

Jaha, vi lever for øyeblikket i det mest fredelige halvårhundret i menneskets historie noen gang, og så er det fremdeles klager på at folk er MER voldelige nå -_-

 

I år 200 etter Kristus så var det neimen ikke TV og playstation, men folk elska å drepe hverandre alikevel.

 

Den største og eneste faktoren som virkelig påvirker ett menneskets atferd, det er kulturen. Flere folk fra urolige områder rundt Albania, Somalia, Pakistan, Zimbabwe, Sudan osv. har større toleranse for vold enn oss oppe i det kalde nord. Flere av disse folka har ikke engang radio....

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...