Typhon Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Hei!! Har en gammel PC her hjemme som min mor og far bruker til surfing og mail. Tenkte jeg skulle legge inn linux på denne. Den er en P 100, 48MB minne og har en disk på 1gig og en annen på 800meg. Hvilken distro krever minst og er best til denne type PC? Håper på raske svar her :wink: Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Kikk godt gjennom forumet, så finner du masse informasjon om dette. Har sett flere aktuelle tråder de to siste ukene. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 OJ!!........ Det skulle vel egentlig gå med hvilkensomhelst distro, men jeg tror i så tilfelle du bør satse på en litt eldre en. Kanskje en gammel RedHat eller noe. Hvis du vil ha noe som er litt mer "up to date" så kan det vel lønne seg å ta en titt på PeanutLinux (har ikke URL, søk på Guggel). Et av de største problemene er vel kanskje å få kjørt KDE eller Gnome på en vettug måte, muligens også en moderne browser. Andre windowmanagers skulle gå fint. Tror du de finner seg i å sitte med f.eks W3M eller Lynx da (bare spør, ikke negativt ment)? Kanskje en gammel Netscape vil passe bra. Hva med FeeBSD? Passer finfint på gamle PCer :smile: [ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-11-15 17:22 ] Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 15. november 2002 Forfatter Del Skrevet 15. november 2002 Har jo FreeBSD og rh 6.2 ligganes..... Krever FreeBSD mindre en redhat, mandrake og de andre i "gjengen"?? Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 FreeBSD krever vel i utgangspunktet like mye, men det blir gjerne innstallert uten X og annet jall. De fleste Linux distroer blir jo som regel X innstallert automatisk i. Så alt avhenger av bruken egentlig. Skal den brukes til server ville jeg sagt FreeBSD uten X. Det klarer den burken uten problemer. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 15. november 2002 Forfatter Del Skrevet 15. november 2002 Tenkte jo på at denne PC'en skal brukes med x og hele pakka da. Siden det er to personer (Les. foreldre) som nesten ikke kan windows engang :razz: Da er vel det samma?? Eller? Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Hva om du prøver med RedHat'n da? Det følger vel med en eldre Netscape i den distroen tror jeg. Ikke noen vits i å prøve seg på KDE kanskje, men hva med fvwm2 eller noe, og kanskje Rox-Filer i tillegg? Burde funke greit det........ Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Hva med å bruke en gammel versjon av RH. F eks en versjon som kom ut samtidig med den CPUen eller noe. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Jeg dreiv å brukte redhat med fvwm2 på min p150 da den begynte å bli sliten. Og hvis folk mener X, med gnome elelr kde er trege nå.. så vet jeg ikek hva de var da =)) (var en grunn til jeg brukte fvwm2, og det kan neppe kalles foreldrevenlig) btw.. sett på Linux web browser station-HOWTO'en? Det skulle vell være ganske idi.. ups.. foreldresikkert? =) http://ldp.linux.no/HOWTO/mini/Public-Web-Browser.html -Dante Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 !!! SIKKERHET !!! Eldre distroer er gamle (overasket nå, tenker jeg), og en av grunnene til at de blir oppdatert er at det blir oppdaget sikkerhetshull. Det du trenger er ikke en eldre distro, men en lettvekter av en windowmanager. KDE og Gnome har blitt bloatware så det ryker etter, men kjører du ice-wm så skal det gå greit. Pass også på at du ikke starter opp web-server, ftp-server, dns-server, ssh-server, telnet server (ALDRI TELNET!), og kutt vekk alt det du ikke trenger. Jeg anbefaler Mandrake uten hverken Gnome eller KDE, men med støtte for Andre skriverbordsmiljø. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Gentoo med fluxbox - enkelt og greit! Edit: Og før noen setter kaffen i halsen, ja det er mulig. Det kommer til å ta et par dager iallefall å få systemet opp, evt kan det kompileres på en annen maskin. [ Denne Melding var redigert av: Linuxguru på 2002-11-17 03:33 ] Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 takker for inspill.. Har nettop satt opp RH 8.0 på en annen litt nyere maskin (P3 600MHz 256MB) og kjører Gnome så det suser :smile: (sitter og skriver fra den nå) Men så mye raskere enn Win98 virker den ikke. Men nå har jeg kun brukt den en times tid, så det er for tidlig å mene noe om det ennå. Skal teste litt og se hvordan stabiliteten er på 600 maskina før jeg prøver på 120'en. NB! Dette var første Linux installasjon fra min side, og må si at det gikk knirkefritt, bortsett fra 3 forsøk på å sette opp Telenor ADSL før det funket. Har installert "desktop" med tillegg av webserver, MySql, og div annet. Totalt 2.3 GB på en time. jeg ble positivt overrasket over dual-boot funksjonen. Jeg har nå to HD'er i maskina med Win98se på den ene og RH 8.0 på den andre :smile: [ Denne Melding var redigert av: 356speedster på 2002-11-17 07:15 ] Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Det skal gå fint med de fleste versjoner. Men jeg ville ha testet ut redhat 8.0. Du skal helt sikkert kjøre X på denne pcen. Siden din mor og far sikkert skal forsette å surfe. Lenke til kommentar
SciBirg Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Installerte Linux på min 700MHz i går og Telenor ADSL'en gikk på første forsøk! Det hadde jeg ikke ventet, nei... Slapp til og med å bruke det teite oppringningsprogrammet, bare åpner opp browseren og så er jeg på. Kult! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Hei! JEg instalerte RedHat 8 (Nyeste) på en P166 MMX med 256 mb ram. Den maskinen var altfor treg. Win Me var mye raskere. Jeg vet at det går ann å stenge ned deler av operativ systemet. Kalles Black Box. Da kreves det at du setter deg litt mer inn i Linux. Noe jeg ikke har gjort enda. Mange har anbelfalt meg Slackware Linux til den maskinen. Skal laste den ned snart og prøve. Mandrake (nyeste) var også for treig. Skolelinux er kanskje noe? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 De mest brukte skrivebordsmiljøene i Linux er GNOME og KDE. Disse ser veldig fancy ut, og krever derfor en god del ressurser. (Akkurat som WindowsXPs fancy utseende krever mye.) Dette har ingenting med hvilken distribusjon du velger å gjøre. De fleste velutstytre distribusjoner kommer med mange vindushåndterere som du kan velge mellom ved installasjon. Tok en titt på Mandrake 9.0 nylig, og der fulgte Blackbox og en rekke andre litt lettere alternativer med. Mer om ulike vindushåndterere kan man lese her. LeD Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Quote: Den 2002-11-20 11:34, skrev Luske_Ludvig:Hei! JEg instalerte RedHat 8 (Nyeste) på en P166 MMX med 256 mb ram. Den maskinen var altfor treg. Win Me var mye raskere. Jeg vet at det går ann å stenge ned deler av operativ systemet. Kalles Black Box. Da kreves det at du setter deg litt mer inn i Linux. Noe jeg ikke har gjort enda. Mange har anbelfalt meg Slackware Linux til den maskinen. Skal laste den ned snart og prøve. Mandrake (nyeste) var også for treig. Skolelinux er kanskje noe? Dette er vel for at X krever litt. Mandrake er jo bare bassert på x hehe. Men har du et greit skjermkort skal jo dette gå vil jeg tro. Blackbox ? er ikke det noe ala KDE. Et oppsett system.. Lenke til kommentar
SciBirg Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Men hvilken er den letteste GUI'en for Linux? Trenger ikke være mer enn Win 3.11 look-alike... Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 20. november 2002 Del Skrevet 20. november 2002 Quote: Den 2002-11-20 13:54, skrev SciBirg:Men hvilken er den letteste GUI'en for Linux?Trenger ikke være mer enn Win 3.11 look-alike... Gnome :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå