knegg Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 eg e musikk"frelst" høre mykje på musikk ser film osv. syns god lyd er viktigt for å seie det slik. eg har lydkorte integrert i hovdkortet, summer høgtara ofte når man har det? blir det nåke stor forskjell på lydkvaliteten om eg kjøpe et medium dyrt lydkort? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 eg e musikk"frelst" høre mykje på musikk ser film osv. syns god lyd er viktigt for å seie det slik. eg har lydkorte integrert i hovdkortet, summer høgtara ofte når man har det? blir det nåke stor forskjell på lydkvaliteten om eg kjøpe et medium dyrt lydkort? 7352835[/snapback] Du vil nok få litt bedre lydgjengivelse med et separat lydkort. Men det som har mest å si er høyttalerne dine. Summingen kommer nok fra dårlig isolerte kabler, pluss at de kanskje ligger nærme strømførende kabler. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Summing/støy kommer veldig ofte av integrert lydkort. Summingen i mine høyttalere ble vesentlig redusert da jeg gikk fra et integrert til et veldig lydkort (Terratec Aureon 5.1). Lyden ble også mer nøyaktig og fyldig. Jeg synes det absolutt var verdt 200 kr. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Mitt integrerte lydkort plukket opp mye CPU-støy, støy ved lasting av nettsider og lesing av filer med mere, så jeg byttet. Og har aldri angret. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Lydkvaliteten på integrerte lydkort er generelt sett dårligere enn på dedikerte kort, mest på grunn av kretsløpet, hvor de fleste dedikerte lydkortene scorer på bedre komponenter og mindre interferens fra andre komponenter. Samtidig er det her ingeniørene bak hovedkortene prioriterer lavt. På mange hovedkort har jeg sett at codec-brikken (DACen/ADCen) sitter helt på den ene siden av hovedkortet, mens ut- og inngangene sitter på den andre siden. Dette betyr at codecet konverterer lyden til analogt, for så å sende den i tynne kretsløp langs flere digitale kretsløp og gjerne også kondensatorer og andre brikker, fram til utgangene. Antakelig plasseres codecet der fordi det ikke er plass til flere komponenter på den andre siden, hvor både CPU, kondensatorer, brikkesett og annet ligger. Dette kan være en grunn til at høyttalerne summer. Summingen kan også skyldes at signalkablene ligger nær strømførende kabler. Hvis du anslår medium dyrt til å være rundt 500-1000,- , så vil det lønne seg. Jeg ville helst ha gått for et Terratec Aureon 7.1 eller M-Audio Revolution i den prisklassen. Lenke til kommentar
knegg Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 med tanke på at eg har en vandeleg Boomblaster da? Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Jeg kjøpte et creative x-fi kort til 500 kroner, mye bedre lyd, angrer ikke Lenke til kommentar
knegg Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 sånn ser den ut for dei so lure litt Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) En Boomblaster Mini har ikke særlig god lyd uansett. Helt grei lyd, men ikke god. Du vil mest sannsynlig ikke høre forskjell mellom et dyrt og et billig lydkort. Men hvis du har mye during/susing/støy i høyttalerne kan det ofte ordne seg ved å gå fra integrert lydkort til et PCI-lydkort. Dessuten er det der en liten Boomblaster. Endret 29. november 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå