chrisege Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hei, Jeg har en gammel ringeklokke (brannalarmklokke) som brukes som ringeklokke til døra. Pr i dag er denne koblet til en batteripakke på totalt 8 batterier (1,5V) som er koblet samme slik at jeg med fullt batteri for omkring 12 volt spenning (?). Videre har jeg målt motstanden over spolen i klokka til å være ca 30 ohm. Jeg får da regnestykke til å bli slik I = U/R = 12/30 = 0,4 A (400mA) P = U*I = 12*0,4 = 4,8W Jeg vil skaffe meg en strømforsyning som kan ta seg av jobben med å forsyne denne klokka med strøm. (og en ringetrykknap med lys) Kan noen bekrefte at jeg har regnet rikitg, og at jeg kan bruke en strømforsyning (likestrøm) med følgende data. * 12 V DC * 400mA * 4,8W Er meget viktig at klokka ikke går istykker, da har jeg et problem med min far, da dette er en meget gammel brannalarmklokke (museumsgjenstand) og han er meget redd for denne. På forhånd takk for hjelpen ChrisEge (Håper jeg har postet denne på riktig plass) Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) er ikke p = u * i^2? syns foresten 400mA virker mye for en ringeklokke.. Selv om den er gammal Endret 24. november 2006 av r0zie Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) er ikke p = u * i^2? syns foresten 400mA virker mye for en ringeklokke.. Selv om den er gammal En brannklokke trekker nok kjapt 400mA. P = U x I P = I² x R En 10 ampére kurs i en bolig kan teoretiskt belastes: P = 230V x 10A = 2300W Endret 24. november 2006 av Pingla Lenke til kommentar
Azton Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Du må ha en strømforsyning på 12V som klarer en last over 4,8W. Vil jeg tro Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Dine målinger og utregninger stemmer nok ok det. Men du glemmer induktansen som vil oppstå i spolen når spenning koples til og fra (regner med det er en hammer som bryter kontakt ved tilslag). Dermed er nok strømmen gjennom en del mindre enn 400mA, du kan jo måle når du ringer med den (hvis du orker støynivået ). Men det du trenger er en 12v strømforsyning. Til en slik enkel applikasjon trenger du ikke spesielt god lastregulering, men spenningen bør ikke bli betydelig over 12V. En lavere spenning vil resultere i lavere ringefrekvenks, men ikke være skadelig. Jeg ville nok satset på at den bør dra oppimot 400mA, selv om strømmen er noe mindre. Skal du kjøpe eller bygge selv? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Jeg har målt meg frem til mellom 10 og 11,5 volt når jeg ringer. Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe ferdig, så vi noen kan komme med noen gode tips, er det bare å komme med de. For å være på den sikre siden, tror jeg jeg vil prøve med en spenning på mellom 10,5 og 11,5 v. Vil ikke øddelegge klokka, da har jeg som tidligere sakt en sur far Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) En enkel eliminator vil gjøre jobben, her finnes det tusenvis. Greit at den er stabilisert (som feks denne fra Clas: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=383385 ). Ønsker du en litt lavere spenning setter du inn en eller to dioder i serie. Dette finnes også på Clas, hvis ønskelig. Endret 28. november 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 En vanlig brannklokke fra eltek trekker 25 til 30mA ved 18-30V, spørs litt på størrelsen og sann. 12V klokker trekker da mer, men ikke så innmari my (opp til dobbelt) Eldre kan nokk trekke litt mere. Er no bare å måle under batteri drift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå