Gå til innhold

Komprimeringsforhold i JPEG og synlige skader?

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg et Olympus C-220 Z. Jeg er meget fornøyd med kameraet. Kameraet har følgende komprimeringsforhold i høyeste oppløsning:

1600 x 1200: (2 megapixels)

SHQ ca. 5:1 ca. 1,2 MB

HQ ca. 14:1 ca. 425 kB

Jeg har tatt noen sammenlikningsbilder på SHQ og HQ, men jeg klarer ikke å se forskjell. Jeg har lest at "smertegrensen" på komprimering på JPEG går på ca 10:1

http://www.digit.no/Tester/olympus_c220z/o...z_bildekvalitet

Som dere ser er HQ på kameraet over denne grensen(14:1). Jeg skal hovedsakelig se på bildene på min pc, men har også tenkt til å sende noen til papirutskrift i 10*15 cm etterhvert.

Spørsmålet mitt blir da om jeg kan knipse i vei på HQ, uten å bekymre meg for om blinkskuddene mine får synlig lavere kvalitet ved papirutskrifter, eller om jeg skal satse på SHQ.

Synspunkter mottas med takk!

[ Denne Melding var redigert av: leffx på 2002-11-15 15:27 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar...

Kan ikke komme med noen tall på PSNR(vet ikke hvordan man finner det...).

Argumentene for å ta bilder på HQ er for min del:

1)De går raskere å lagre

2)Raskere å overføre via USB

3)De tar mindre plass på HD

4)Får plass til flere bilder på minnekortet(fint hvis man f.eks er på ferie, og uten tilgang på PC)For å nevne det så har jeg 128 MB minnekort.

Men jeg er enig i at det kanskje bare er lurt å ta alt på SHQ, så slipper jeg å bekymre meg!(Men jeg synes det er rart at Olympus har satt HQ på default på kameraet, men det er vel på grunn av det ynkelige 8 MB minnekortet som følger med kameraet!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...