leffx Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Har nettopp kjøpt meg et Olympus C-220 Z. Jeg er meget fornøyd med kameraet. Kameraet har følgende komprimeringsforhold i høyeste oppløsning: 1600 x 1200: (2 megapixels) SHQ ca. 5:1 ca. 1,2 MB HQ ca. 14:1 ca. 425 kB Jeg har tatt noen sammenlikningsbilder på SHQ og HQ, men jeg klarer ikke å se forskjell. Jeg har lest at "smertegrensen" på komprimering på JPEG går på ca 10:1 http://www.digit.no/Tester/olympus_c220z/o...z_bildekvalitet Som dere ser er HQ på kameraet over denne grensen(14:1). Jeg skal hovedsakelig se på bildene på min pc, men har også tenkt til å sende noen til papirutskrift i 10*15 cm etterhvert. Spørsmålet mitt blir da om jeg kan knipse i vei på HQ, uten å bekymre meg for om blinkskuddene mine får synlig lavere kvalitet ved papirutskrifter, eller om jeg skal satse på SHQ. Synspunkter mottas med takk! [ Denne Melding var redigert av: leffx på 2002-11-15 15:27 ] Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Quote: Den 2002-11-15 15:24, skrev leffx: Jeg har lest at "smertegrensen" på komprimering på JPEG går på ca 10:1 Det er rett.. Har du noen tall på PSNR? Du vil begynne å se støy og forskjell ved 35dba, og ikke noe ved 40dba Lenke til kommentar
goggi Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Er det ikke like greit å ta alle bilder i SHQ så slipper du å bekymre deg over dette ?? Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Hvis du ikke klarer å se forskjell når du ser bildet i 1600x1200 størrelse på dataskjermen din, er det ingen grunn til å bruke SHQ. MLW Lenke til kommentar
leffx Skrevet 18. november 2002 Forfatter Del Skrevet 18. november 2002 Takk for svar... Kan ikke komme med noen tall på PSNR(vet ikke hvordan man finner det...). Argumentene for å ta bilder på HQ er for min del: 1)De går raskere å lagre 2)Raskere å overføre via USB 3)De tar mindre plass på HD 4)Får plass til flere bilder på minnekortet(fint hvis man f.eks er på ferie, og uten tilgang på PC)For å nevne det så har jeg 128 MB minnekort. Men jeg er enig i at det kanskje bare er lurt å ta alt på SHQ, så slipper jeg å bekymre meg!(Men jeg synes det er rart at Olympus har satt HQ på default på kameraet, men det er vel på grunn av det ynkelige 8 MB minnekortet som følger med kameraet!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå