Gå til innhold

Transistorswitch, 5V kontroll, 300V utspenning

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta output fra en TTL/CMOS-krets med 5 - 10V spenning ut, og switche av og på en krets med en felteffekttransistor. Kretsen som skal switches av og på skal ha ca. 300V med felles jord. Problemet er at jeg da må ha 300V inn på gate på transistoren for å få 300V under transistoren, og disse transistorene tåler ikke mer enn 30V.

Jeg vil altså realisere følgende uten at transistoren må ha 300V inn på gate på Q2:

post-19072-1164397668_thumb.jpg

Utspenning er her teoretisk ca. 300V over R2, men Q2 dør relativt kjapt fordi den får 300V inn på gate.

Så spørsmålet er, hvordan kan jeg ellers ta 5V inn (invertert eller ikke, har ikke noe å si), og bruke 5V kontrollsignal til å slå av og på spenningen (300V) på en krets med felles jord.

Jeg må ha felles jord på utsignalet, ellers kunne jeg bare brukt en resistor mellom Uinn og drain, men da vil spenningen ut av kretsen bli 300V i forhold til jord, noe som ikke er særlig optimalt (dvs. det er farlig).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta bort Q2 og R1. Sett R2 der R1 var. 300V til gate er alt for mye. Lasten R2 bør være koblet til drain (er det drain det heter, tilsvarer collector?) og ikke til source i en krets med så mye spenning.

Men tåler disse (IRF 540) bare 30V? Transistoren som du er ute etter må tåle mere enn 300V.

Lenke til kommentar

Kan ikke gjøre det slik, i.o.m at lasten på denne er en switchmode-regulator som skal gi 12V ut. Kobler jeg den over drainmotstanden blir spenningen fra regulatoren til jord 300V, noe som ikke er særlig smart.

Når jeg tenker meg om, så blir ikke gate-source-spenningen på Q2 300V uansett, i.o.m at det meste av spenningen blir liggende over R2. Stemmer dette?

Forøvrig, kretsen jeg viser eksempel på er ikke den kretsen jeg skal bruke. Det er bare en eksempelkrets for å vise problemstillingen. Transistorene i den virkelige kretsen vil være switchetransistorene, og inngangen på disse går til oscillatoren og PWM-regulatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...