Gå til innhold

pentax K 10 D noe å satse på for fremtiden?

Anbefalte innlegg

Venter i spenning på testen som kommer av dette kameraet.

Får jo både stabilisator på brikken og et kamera som tåler litt vær og vind.

Men, er det noen som kjenner mer til pentax....

Er dette et merke det er verdt å kjøpe masse dyre objektiver til?

Kan en regne med at de overlever i kampen mot sony, nikon og canon?

Endret av klyts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du pentax er et ungt kameramerke? :!:

Dette er definitivt et system som er verdt å kjøpe seg inn i. Spesielt om du er glad i fastobjektiver, slik som jeg og mange andre. Jeg har en pentax *ist DL. Hvis jeg dreit penger ville jeg vel kjøpt en k10D, jeg sikler på litt større kamera, større søker og bidlestabilisator i huset, men jeg tar meg ikke råd til en slik investering.

Jeg har selv STORE forventninger til kamera. Hvis bildekvaliteten er så god som jeg regner med den blir (altså samme som konkurrentene) ser jeg rett og slett ingen grunn til å kjøpe noe annet i denne prisklassen dersom en ikke har glass/ekstrautstyr fra andre til mange, mange penger. Det har jo alt!

Pentax er et merke du kan stole på at overlever i en god stund til. Hvis du ikke har svært spesielle behov (proffhus er de dårlige på, gitt, og mangler litt på zoomer i "L"-klasse, men det angår vel stort sett kun de som lverer av sportsfotografering), ville jeg definitivt gitt dem en sjanse.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

Vet at pentax er et gammelt merke men føler meg usikker på hvordan de ligger an mot de andre i fremtiden?

Hvordan er forresten kvaliteten på optikken kontra de andre....

Tror du pentax er et ungt kameramerke? :!:

Dette er definitivt et system som er verdt å kjøpe seg inn i. Spesielt om du er glad i fastobjektiver, slik som jeg og mange andre. Jeg har en pentax *ist DL. Hvis jeg dreit penger ville jeg vel kjøpt en k10D, jeg sikler på litt større kamera, større søker og bidlestabilisator i huset, men jeg tar meg ikke råd til en slik investering.

Jeg har selv STORE forventninger til kamera. Hvis bildekvaliteten er så god som jeg regner med den blir (altså samme som konkurrentene) ser jeg rett og slett ingen grunn til å kjøpe noe annet i denne prisklassen dersom en ikke har glass/ekstrautstyr fra andre til mange, mange penger. Det har jo alt!

Pentax er et merke du kan stole på at overlever i en god stund til. Hvis du ikke har svært spesielle behov (proffhus er de dårlige på, gitt, og mangler litt på zoomer i "L"-klasse, men det angår vel stort sett kun de som lverer av sportsfotografering), ville jeg definitivt gitt dem en sjanse.

7352227[/snapback]

Lenke til kommentar

Pentax har super optikk, absolutt på høyde med alle de andre. Det eneste de mangler litt på er proff-zoomer, som sagt, men det tar de igjen på SUVERENE fastobjektiv.

Du skal nok ikke være redd for framtiden til Pentax. De har nå fått Samsung i ryggen, og stiller opp med det jeg (og mange andre) ser på som det mest spennende kamera på markedet i denne klassen. Jeg bare krysser fingrene for at de får til markedsføringen.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Om ikke Pentax overlever som kameraprodusent (de tjente ikke penger på kameradivisjonen sin i 2005, men selskapet som helhet gikk med overskudd), så kommer ganske sikkert fatningen til å leve videre hos Samsung, slik Minoltafatningen lever videre hos Sony.

Pentax tok imidlertid mesteparten av tapene sine i 2005 på kompaktkameraer, og sa da at de kom til å skifte fokus mot dslr, hvor fortjenesten pr. solgte enhet er større, og man ikke trenger å komme med en ny modell annenhver uke. Vi kan vel regne med at 2006 er et slags hvileskjær hos Pentax og at suksessen til K10D er prøvestenen på hvorvidt Pentax kommer til å fortsette, eller om kameradivisjonen ender opp hos Samsung. Uansett tror jeg vi kan si at Pentax er et nokså trygt valg.

Se for eksempel http://www.iht.com/articles/2005/07/19/blo...rg/sxpentax.php

Lenke til kommentar

Om Pentax overlever eller ikke i årene som kommer er vel litt vanskelig å spå - men med K10D har de i allefall kommet med et offensivt utspill som burde gi dem gode muligheter. Når de nye linsene er på plass med SSM og værforsegling så faller vel de siste brikkene på plass i det som har manglet - og som Herr Brun nevner, når det kommer til prime linsene så ligger de helt i front.

Det lille jeg har fått testet av K10D så langt så virker billedkvaliteten helt på høyde med det jeg forventet, og kansje enda litt til. ISO1600 er overraskende bra, selv om det nok ikke er noe jeg kommer til å bruke utenom nødstilfelle. Kameraet er dog overraskende stort i forhold til den gamle DSen - noe jeg ikke er så veldig glad for, spesielt når jeg (riktignok etter kort tids bruk) føler det som om ergonomien ikke sitter like godt som den gjorde på DSen - noen knapper og hjul ligger litt for langt vekke fra hverandre slik at det er litt knotete å nå frem uten å endre grepet. Hyperprogram er derimot veldig greit - og ikke minst at en kan sette P mode til MTF slik at den alltid velger f-stop som er optimalt for linsen. Hvitbalanse justeringen med preview er utrolig praktisk, slutt på å leite rundt etter noe å sette custom hvit balanse etter. Siden jeg har brukt DS før er dette mitt første møte med shake reduction, som i det hele tatt er et lite vidunder - at jeg kan ta bilder ned i 1/5 sekund på 90mm (testet nå nettopp) er intet mindre enn fantastisk - syns nå jeg : )

Kjetil

Lenke til kommentar

Sålangt i 2006 tjener Pentax penger. K100D har vært en kjempesuksess. Pantax sin markedsandel i Norge kan nok ikke videreføres til utlandet. Med K10D tror jeg nok Pentax gjør et lite hopp oppover på salgsstatistikkene.

Faktisk er Pentax helt i tetsjiktet på digitaltilpasset optikk. Og Pentax har veldig bra utvalg i vidvinkler. På telezoom er det desverre litt tynt, men dette bedrer seg i mars og resten av 2007. På websidene (www.pentax.co.jp/english) har de en eller annen plass lagt ut oversikt over objektiver som kommer i 2007. Det blir: 16-50/2,8, 50-135/2,8, 60-250/4, 17-70 og 70-300. I tillegg en del fastoptikk som 35mm og 55mm.

Selv får jeg nok min K10D i slutten av neste uke og gleder meg til å prøve stabilisering med min FA*400/5,6 og min FA*80-200/2,8 :-)

Lenke til kommentar

Er i ferd med å kjøpe meg mitt første speilrefleks etter å ha brukt kompaktkameraer i 25 år. Hadde nesten bestemt meg for Nikon D80, men så hørte jeg at K10D var på trappene, og stilte meg de samme spørsmål som trådstarter.

Jeg lurer blant annet på søkeren... D80 har visstnok en relativt stor søker, og jeg lurer på hvordan det er med K10D. Er det noen som vet noe om størrelsen på søkeren til K10D? Er interessert i dette da jeg bruker briller.

Er det noen der ute som har gode råd eller tips for bruk av briller ved fotografering med speilrefleks?

Lenke til kommentar
Jeg lurer blant annet på søkeren... D80 har visstnok en relativt stor søker, og jeg lurer på hvordan det er med K10D. Er det noen som vet noe om størrelsen på søkeren til K10D? Er interessert i dette da jeg bruker briller.

Er det noen der ute som har gode råd eller tips for bruk av briller ved fotografering med speilrefleks?

7364618[/snapback]

Både K10D og D80 har store (til dslr å være), fine pentaprismesøkere. Forskjellen mellom de to er marginal.

Jeg tror ikke det er noen spesielle råd eller tips for brillebrukere (er en selv), annet enn at nettopp stor søker er bra. Disse to modellene er de med klart størst og best søkere i segmentet.

Lenke til kommentar
Jeg lurer blant annet på søkeren... D80 har visstnok en relativt stor søker, og jeg lurer på hvordan det er med K10D. Er det noen som vet noe om størrelsen på søkeren til K10D? [---]

7364618[/snapback]

Hvis dataene på dpreview.com stemmer, skulle søkerne på D80 og K10D være jevngode. K10D har marginalt høyere forstørrelse, 0,95x mot 0,94x. (Til sammenligning har D70s 0,75x.) Dekningen er 95% på begge.

Lenke til kommentar

Tenkte på Pentax, de er vel særdeles små i Norge i forhold til utlandet, ser veldig ofte utenlandske turister med Pentax. Når jeg har snakket med engelske fotoamatører har jeg også fått inntrykk av at Pentax er temmelig populært der. Desuten tror jeg Pentax selger godt blant andre brukergrupper enn mange av de andre merkene, feks godt voksne amatører ser jeg ofte med Pentax, og i hvertfall tidligere var det jo også enkelte grupper proffer som sverget til Pentax. Problemet her i landet har vel hvert i hvertfall de senere årene at Pentax har hatt en importør som har overpriset produktene deres. Men dette ser ut til å ha endret seg nå, da hverken K100d eller k10d har noen skrekkelige priser med tanke på hva de leverer av kvalitet og funksjoner.

Desuten må vi huske på at Pentax også lager annet type fotoutstyr enn 35mm de har jo feks sitt eget MF system med Autofokus (innså hvor selvmotsigende dette hørtes ut, vi snakker selvsagt om MF som i mellomformat ikke Manuell Fokus) som de er i ferd med å lage en digital kropp til. Alt i alt er det vel heller tvilsomt om K-fatningen vil forsvinne. Pentax er desuten generøse med å dele fatningen sin, så nye gruperinger som ønsker å etablere seg på speilrefleks marked vil kanskje få lov til å bruke k-fatningen. Foreløpig har Pentax et sammarbeid med Samsung som lager kameraer med k-fatning foreløpig er det vel ikke snakk om så mye mer enn rebranda Pentax modeller, men Samsung er jo et en av verdens største elektro selskaper, og en av Sonys største konkurenter (er vel sikkert derfor de vil følge sony inn på DSLR markedet). Så hvis Pentax skulle gi opp foto vil det sikkert være andre som holder liv k-fatningen, da det vil være mye bedre å snappe k-fatningen som har utrolig mye kompatibel brukt opptikk som vil gjøre et hus atraktivt enn å utvikle en helt ny fatning.

Pentax har jo også andre ben å stå på, de er store innenfor brilleglass (Nikon også foresten), og diverse medisinsk opptikk, slike ting de stikker ned i halsen eller opp i endetarmen på folk.

Lenke til kommentar

Som dedikert nikonist kan jeg svare 100% nøytralt på dette. :innocent:

De 2 kjempestore (Nikon og Canon) er bedre enn alle andre på ett viktig punkt: Autofokusytelse.

D80 har 10 AF-punkter spredt rundt omkring i søkeren, slik at du slipper å rekomponere etter å ha fokusert. Autofokusen er også prediktiv, slik at den merker når målet ditt beveger seg, og hvor fort. Den kan automatisk bytte AF-punkt når subjektet beveger seg gjennom bilderuten, og den tar utløserforsinkelse etc. med i beregningen når den fokuserer, slik at subjektet er i fokus når bildet blir tatt og ikke rett før. Ytelsen i dårlig lys er også merkbart bedre enn Olympus/Pentax/Sony og deres partnere.

Pentax (og Olympus) har stusselig AF (mener å huske dette fra da jeg prøvde K10D førproduksjonsmodellen), med tre AF-punkter plassert på en horisontal linje nokså nær sentrum. Dette kan tvinge deg til å komponere med subjektet i sentrum dersom du fotograferer et bevegelig mål. (til daglig bruker nok de fleste fotografer kun sentrumspunktet uansett, men det hender definitivt at det er greit å ha flere) I dårlig lys vil også Pentax' AF få problemer før Nikon/Canon.

Også blitzstyring og lysmåling er Nikon mer avansert på.

Nikon gir deg mao. et kamera som hjelper deg i vanskelige situasjoner, hvor du kanskje vil oppleve at Pentaxen motarbeider deg. Til gjengjeld gir naturligvis K10D deg andre fordeler, som værtetninger, mange-bits A/D-konverter etc. Fotograferer du mest statiske motiver er det ikke sikkert at du vil oppleve noen begrensninger i et Pentax hus.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
De 2 kjempestore (Nikon og Canon) er bedre enn alle andre på ett viktig punkt: Autofokusytelse.

Stemmer dette, og vil jeg merke dette i praksis?

Siden jeg bor i norlige strøk av landet, hvor mørketid og lite lys er en del av hverdagen, vil det være viktig for meg at kameraet og objektiver fungerer bra under slike forhold. Det er en av grunnene til at jeg nå vil kjøpe speilrefleks.

Lenke til kommentar
Anew: Pentax K10D har 11 Autofokuspunkter, og de har kommet med nye objektiver som har innebygd motor. Pentax er fremtiden mener jeg. Skulle jeg kjøpt kamera nå hadde det  nok blitt Pentax.

7370537[/snapback]

Ouch! :) Var nesten sikker på at det bare var 3 i den jeg testet, men jeg blandet tydeligvis sammen med Panasonic L1. :blush: (De nye objektivene var jeg naturligvis klar over, men de hjelper lite om AF-modulen er svaksynt. ;))

Da blir det spennende å se om den yter like bra som Canikon.

K10D er forøvrig det første kameraet som har fått meg til å vurdere noe annet enn Nikon... Fuji S5 ser ut til å bli det andre, men da snakker vi ikke helt samme klasse.

Edit til pettstra: Treg AF i dårlig lys plager Pentax og Olympus. Det trekkes ofte frem i tester.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
D80 har 10 AF-punkter spredt rundt omkring i søkeren, [...]

[...]

Pentax (og Olympus) har stusselig AF (mener å huske dette fra da jeg prøvde K10D førproduksjonsmodellen), med tre AF-punkter plassert på en horisontal linje nokså nær sentrum. [...]

7369916[/snapback]

Som Litejk nevner, så har da K10D har vitterlig 11 autofokuspunkter, i likhet med D80. Til og med Pentax K100D og *ist DS har 11 punkter. Det ser ut til at du klandrer Pentax for mangler hos Olympus...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...