Gå til innhold

Zomme inn på bildet i Vegas 6.0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Tror jeg forstår problemet ditt, og jeg skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan.

Aller først; for å få bildet til å dekke hele skjermen, og ikke la det bli sorte områder må du høyreklikke på bildet som ligger i videolinjen og velge Properties. Her vil bildet stå haket av på "MAINTAIN ASPECT RATIO". Fjern bort det, det vil du ikke ha.

select01.jpg

Så kommer vi til ditt egentligte spørsmål.

Har du noen gang vært borti cropping verktøyet? Isåfall..

Klikk på ikonet som viser crop, det ser slik ut: crop01.jpg

Så kommer vi til selve zoomen. Du skal allerede ha fått opp dette vinduet: cropvindu1.jpg

Nederst vil du se en slags linje med noen trekantet lignende figurer på.. Har glemt hva figuren heter, men de ser sånn ut : fig.jpg

Altså, det vil ligge ett sånnet helt i begynnelsen av linjen. Dobbelklikk en eller annen plass på linjen, mest mot slutten (avhengig av hvor lenge zoomen skal pågå). Da kommer ett nytt punkt opp. Marker dette punket ved å klikke på det og forminsk vinduet med Fèn i.. Veldig innviklet forklart, men der du kan se bildet ditt, ser du en firkant rundt som du kan dra større eller mindre. Forminsk den inn mot der du skal zoome. Legger med ett ekstra bilde av nytt punkt hvor jeg har zoomet litt:

crop2.jpg

Ble du noe klokere? Vil si jeg har lang erfaring med Vegas, men det er litt vanskelig å forklare. Så hvis du lurer på noe så spørr du bare :thumbup:

EDIT: Altså, punket i begynnelsen er da det første. Det som kommer etterpå er det som er det siste. Så da kommer altså bildet til å gli fra første posisjon til siste posisjon.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Har glemt hva figuren heter, men de ser sånn ut : fig.jpg
Dei vert kalla keyframes, eller ein sjeldan gong nøkkelrammer, og vert brukt i dei fleste redigeringsprogram, om ein vil gjere ei endring over tid. Ved å leggje til nøkkelrammer for ein eigenskap (t.d. posisjon eller storleik), og setje verdien for den eigenskapen til forskjellige tal ved forskjellige nøkkelrammer, vil programmet lage ein glidande overgang mellom nøkkelrammene.

Til dømes: Det er ei nøkkelramme i byrjinga der storleiken står på 100%. Om du lager ei ny to sekund ut i klippet, og der endrer storleiken til 120%, vil du du sjå at videoen mellom dei to gradvis zoomer inn. (Veit ikkje om ein finn akkurat eigenskapen storleik i Vegas, det var berre for å illustrere poenget.)

Dette vart forresten forklart i videoen eg linka til...

Redigert:

Her vil bildet stå haket av på "MAINTAIN ASPECT RATIO". Fjern bort det, det vil du ikke ha.
Kvifor ikkje? Gjer ikkje den slik at forholdet mellom høgd og breidd på bilete alltid er det same? Og ein vil sjølvsagt at det forholdet skal vere likt, for elles kan jo bilete verte skvist saman. Kan vere eg misforstår, men eg ser ingen grunn til å fjerne den haka. Endret av incanus
Lenke til kommentar

Det er bra du hjelper meg ut her :p

Er ikke så flink å forklare.

Det som er problemet med den der Apect Ratioen er at bildet ikke blir over hele skjermen uansett hvis du ikke tar bort den. Iallefall ikke her.

Om bildet er 720x576 vil det uansett ALLTID være bittelitt svart rundt kantene.. Så for å få bort dette, fjerner jeg apect ratio merknaden. Da dekker det hele skjermen.

Funker selvfølgelig ikke så bra på bilder med 300 bredde og 800 høyde foreksempel, men om det passer nesten på skjermen, så fjerner jeg alltid aspect ratioen.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...