adiabatic Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Hei, Sliter noe veldig med å motta mail fra SMTP. Får sendt som bare det. Går ut ifra at dette er DNS-feil. Kan noe si meg hvordan jeg setter opp på mail (mx) på korrekt måte. Har fast IP og eget domene. A Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Det kommer an på hvilken DNS-server du bruker. På verdensbasis er BIND mest brukt. I sonefila skriver du noe sånt som dette: adiabatisk.com. IN MX 30 smtp.adiabatisk.com. smtp.adiabatisk.com. IN A 192.168.0.1 Den første linja forteller at mail til [email protected] skal leveres til smtp.adiabatisk.com. Den andre linja forteller at smtp.adiabatisk.com holder til på IP-adresse 192.168.0.1. Hvis du ikke styrer DNS selv, så må du få noen andre til å implementere dette. Lenke til kommentar
adiabatic Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Det kommer an på hvilken DNS-server du bruker. På verdensbasis er BIND mest brukt. I sonefila skriver du noe sånt som dette: adiabatisk.com. IN MX 30 smtp.adiabatisk.com. smtp.adiabatisk.com. IN A 192.168.0.1 Den første linja forteller at mail til [email protected] skal leveres til smtp.adiabatisk.com. Den andre linja forteller at smtp.adiabatisk.com holder til på IP-adresse 192.168.0.1. Hvis du ikke styrer DNS selv, så må du få noen andre til å implementere dette. 7352102[/snapback] HMM, har gjordt dette nå, men ikke talom... En ting, hvordan vet den eksterne ipen at den skal treffe den interne og rett til mx record? Jeg har ikke NAT`et, må jeg det? Jeg er ganske noob på exchange for å si det sånn. A Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Yes. IP-adressen over var et dårlig eksempel, vil bare fungere i ditt interne nettverk. Du må omvendt NATe i ruteren, det kalles portforwarding. Da vil den som kontakter dineksterneip på port 25 (SMTP) bli forwardet til dininterneip på port 25. Lenke til kommentar
adiabatic Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Yes. IP-adressen over var et dårlig eksempel, vil bare fungere i ditt interne nettverk. Du må omvendt NATe i ruteren, det kalles portforwarding. Da vil den som kontakter dineksterneip på port 25 (SMTP) bli forwardet til dininterneip på port 25. 7352867[/snapback] Heisann, Nå har jeg ikke router bare den innebygde brannmuren i SBS2003. Noen forslag til hvordan jeg gjør dette. By the way, jeg har leget en ny Zone i DNS er dette rett. Det vært fint med et eksempel på hvordan man setter opp internet mail via exchange på noob nivå. En link kanskje? Mange takk for hjelpen. A Endret 25. november 2006 av Adiabatisk Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Sorry, Windows kan jeg ikke. Lenke til kommentar
adiabatic Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Heisann, Har lest en del på nettet nå, men sliter litt med å få dette til. Har en statisk ip-adresse. Et domene som peker på www.mittdomene.org og mail.mittdomene.org. Bruker to nettverkskort på server. Bruker den innebygde "basic firewall" og NAT i SBS2003. Kan noen vise eller legge en peker til hvordan man gjør dette, trinn for trinn. Jeg har gjort følgende på min SBS2003 i DNS: - Ny "lookup Zone" mittdomene.org - Ny A Record "mail.mittdomene.org" - Local ip (er dette rett - ekstern ip kanskje?) - (A record) mail.mittdomene.org -----> 1 MX mittdomene.org Hos isp har jeg to pekere på IP adresse 1. www.mittdomene.org 2. mail.mittdomene.org MX record hos isp; Sub domene ----- mittdomene.org ------MX-host 1 mail.mittdomene.org Personlig tror jeg det henger sammen med NAT/portforwaring. Please HELP - blir gal av dette. Mvh A EDIT med MX lookup finner jeg MX for mittdomene.org 1 mail.mittdomene.org 81.xxx.xxx.xxx TTL3600 Når jeg prøver DIAGNOSTICS får jeg: Argument 'Length' must be greater or equal to zero. Hva betyr dette? Endret 27. november 2006 av Adiabatisk Lenke til kommentar
adiabatic Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 *LØST* Jeg skriver ned det jeg gjorde slik at andre etter meg kan dra nytte av min lærdom. NB (Dette er første gang jeg har satt opp egen server og mail, FTPS etc, og jeg har brukt svært mange timer på å finne ut av dette selv. Det positive er at læringkurven har gått gjennom taket:)) Reinstallert SBS2003 og disable NAT og FW som følger med SBS. Satt opp SW2.0 (som er en brannmur) og forwardet portene til SBS2003. SMTP = 25 =192.xxx.x.xxx A- og MX-records la jeg i forward .local (DNS) med reverse pointer. IP adressen til A records satt jeg til SBS2003 (192.xxx.x.xxx). En ting jeg tror kanskje jeg gjorde feil også var at MX host hos ISP`en var feil satt opp. Hvis dere skal gjøre dette selv er det viktig at den er satt opp rett. Dette fant jeg ut av ved å bruke MX toolbox som du finner (HER) Her fikk jeg ikke mye svar når MX hosten fra ISP`en var satt opp feil. Håper dette er til hjelp til dere som går med en liten "mail-tøs" i dere:) Mvh A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå