Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kommentarer til Kåseri? "Hva er rettferdighet?"

DE1

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skrev dette kåseriet på skolen i dag, hva synes dere?

- Respons mottas med takk!

Hva er rettferdighet?

Eli Engum Hagen har nå gått ut med selvbiografien sin ”Elskerinne, sekretær og hustru”. Her forteller hun om livet sitt på stortinget. Hun har følt at hun og Carl Ivar Hagen, sin ektemann, har blitt mobbet gjennom de 30 årene de har jobbet tett sammen i Fremskrittspartiet. Jaha, tenker du kanskje, men Eli Hagen har faktisk følt seg veldig hardt utskjelt. Hun gikk også ut i boken med at hun var missunderlig og sjalu på Siv Jensen som fikk jobbe så nærme Carl. Det var vel ikke da rart at hun trodde Carl var forelsket i denne blonde kollegaen. Hvordan kan Eli leve med alle de søte jentene flokker seg rundt Carl. Både Siv Jensen og Erna Solberg.

Nelson Mandela på sin side startet tidlig opp ANC (African National Congress) Youth Lague, en ungdomsorganisasjon som kjempet for at de hvite politikerne skulle innse at apartheid var galt. Nelson var selv svart. Alle i ANC kjempet først uten våpen, men innså at kampen mot myndighetene ble for vanskelig for dem uten våpen. Derfor begynte de med eksplosiver. Hittil så ser dette ut til å bli en temmelig blodig kamp, synes du ikke? Nelson Mandela ble arrestert og satt på en ekkel celle på Robben Island utenfor Cape Town på livstid. Dette var jo en temmelig streng straff synes nå jeg, men Mandela tok det bra. Han kunne til og med dø for saken sa han, så da var det jo greit.

Jeg siterer Eli: ”Jeg føler at vi, i alle år, har blitt utskjelt og dårlig behandlet av pressen! De står svært ofte i stortingsgangen bare for å få med alt det negative min ektemann sier som Frp-leder.” Jeg synes virkelig synd på Eli. Tenk, her har hun prøvd å støtte ektemannen gjennom tunge tider og plutselig er pressen der og fanger opp det lille negative som blir igjen! Er det noe rart at Eli Hagen mang en gang tok til tårene? For å ta et eksempel til. Eli Hagen skulle kjøre Carl til en gallamiddag på slottet en dag. Det gikk fint, men da hun skulle hjem var det så tåkete at hun ikke så noen ting. Plutselig så gikk det rett nedover, da var Eli på full fart nedover slottstrappa. Vel nede kjørte hun iskaldt hjem igjen som om ikke noe skulle skjedd, stakkar. Dette fanget pressen opp og nok en gang var Eli uthengt i media.

Nelson sitter 27 år i fengsel. 27 år på en celle som var 4 kvadrat meter. Ja, du hørte riktig, 2*2 meter. Det var akkurat nok til en Nelson den ene veien og en Nelson den andre. Han lå naturligvis på gulvet, men på et godt teppe. Toalettet hans var en liten bøtte som ble tømt en gang i uken, så han hadde det ikke så ille. I sin forsvarstale i retten sa han: ”Hele mitt liv har jeg viet til det afrikanske folks kamp, jeg har kjempet mot hvitt overherredømme. Jeg har vernet om idealet og et demokratisk og fritt samfunn. Hvor alle mennesker lever sammen i harmoni og med like muligheter.” Han står for sin sak og blir hedret for det. Så mange millioner som støtter han. Han får virkelig sympati for det han gjør. Eli derimot, hvilken sympati får hun? Jo, Carl sin. Men blir hun hedret av mange millioner? Nei.

Mens Nelson satte inne ble en konsert satt opp for hans sak. Den ble oppkalt etter fange nummeret hans som var 466/64. U2 stilte selvfølgelig opp og flere hundre millioner fulgte med på denne fantastiske konserten. De ropte ”How long?” (Hvor lenge) 5 ganger. Mange hundre millioner ropte ut hvor lenge Nelson skulle sitte i fengsel. Jeg vil tro at Mandela virkelig frydet seg da han fikk høre det. Tenk det da, en egen konsert til han. – Fett. Fikk Eli noen konsert? Nei. Hvem er det egentlig synd på her? Han som satt på celle og arbeidet fredlig i en steingruve i 27 år og fikk konserter oppkalt etter seg? Eller er det Eli som verken får noen sympati eller konserter? Selvfølgelig Eli.

I motsetning til svært mange andre synes jeg faktisk at frisyren til Eli er fin. Den er verken stygg eller heslig. Den er virkelig flott, den skiller seg virkelig ut og er rett og slett en fryd å se på. Men med så mye utskjelling hun har fått for håret så skjønner jeg at hun blir lei seg. Sorgen er virkelig til å ta og føle på. Dette er grusomt. Tenk å sitte en helt vanlig dag på jobben og tenke: ”Hm, jeg lurer på hva slags koselig stunder denne dagen skal bringe”. Plutselig ser hun avisa, VG ligger pent brettet på pulten til Eli. ”På tide å endre frisyre, Eli?” Det er virkelig ikke greit å være sekretær for formannen i Frp.

Er dette rettferdig? At Eli hagen skal få all den refsen her? Mens Nelson derimot får en fin celle å sitte på og ble hedret? Hvis du synes det så er jeg ikke enig. Men verre blir det.

Så kommer den store dagen. Nelson Mandela slipper ut fra fengsel etter 27 år. Nå kommer han virkelig til å ta igjen tenker du kanskje? Men nei da, han tar det med ro og sier at vi skal elske våre fiender. Tilbake i Norge kommer Eli ut av skapet, ikke lenger skal hun bli undertrykt av kolleger og medier, hun skal ta hevn! Hun skal skrive bok. Og det gjør hun. Hun skriver en lang selvbiografi om livet sitt. ”Elskerinne, sekretær og hustru” som jeg har nevnt tidligere. Også, hva blir utfallet av dette? Jo, like urettferdig så blir det slik:

Nelson Mandela slipper ut av fengsel februar 1990, han imponerte verden med å gå ut slik han gikk inn. Med fred i sinnet til tross for sin lange psykiske lidelse. Han er verken bitter eller hevnlysten. ”I stedet for hevn, må vi alle nå jobbe for et bedre fellesskap og fortsette kampen mot rasisme”. Etter så mange år fortsetter han der han sluttet. Og som om ikke dette var nok så får han Nobels Fredspris i 1993. Det er mer enn hva Eli har fått stakkar. Enda verre er det når han blir president i 1994. Innledningsvis i sine 4 år med presidentmakt sier han: ”Aldri, aldri, aldri mer skal dette vakre landet oppleve at den ene undertrykker den andre.” Og han blir møtt med stor beundring. – Han får sympati. Både Eli og Nelson har gjort det samme, kjempet mot det negative. Bare at Nelson får så mye sympati, til kontrast ifra Eli. Dette er ikke rettferdig, kjære leser. Dette er ikke rettferdig.

Eli Hagen skjeller i boken sin ut gamle venner og kolleger. Erna Solberg, Inge Lønning og Bondevik er de som virkelig får gjennomgå i boken. Ta for eksempel Kjell Magne, han får høre at han har vært svært egoistisk og gjør alt slik at det skal bli til det beste for han. Jeg siterer igjen Eli: ”Med denne boken har jeg skrevet av meg sinnet og raseriet. Det har blitt sagt så mye stygt om min kjære Carl at det må de faktisk tåle å få høre tilbake.” Det er jo rettferdig. Øye for øye og tann for tann. Slik skal det være, Eli!

For å gjøre en kort oppsummering: Nelson kjemper mot rasisme (apartheid), Eli kjemper for sin mann Carl og seg selv som blir mobbet. Nelson blir kastet i fengsel i 27 år, men får god sympati av sine landsmenn og resten av verden. Han får blant annet en konsert for å hedre han. Alle hater Eli, hun har stygg frisyre, kjører bil ned slottstrappa og alle jenten elsker Carl. Nelson kommer ut av fengsel, får fredspris og blir president og er ikke hevnlysten, i kontrast til Eli som skriver en hel bok i raseri mot gamle venner og politiske fiender. For å være litt seriøs og sette dette litt på spissen, Nelson opplevde ikke rettferdighet, tvert imot, han hadde det grusomt i 27 år. Når han kom ut tilga han alle fiendene sine. Eli får høre litt stygt, og hevner seg med stygt tilbake.

Og når dette er sagt så kan jeg love at jeg skal sette opp en støttekonsert til inntekt for stakkars Eli Hagen. Bono tar med seg U2 så kommer det masse folk og fans av Eli. Dette er rettferdighet. Skal Nelson få konsert, så skal Eli også!

Endret av DE1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så kommer den store dagen. Nelson Mandela slipper ut fra fengsel etter 27 år. Nå kommer han virkelig til å ta igjen tenker du kanskje?(...)

Nelson Mandela slipper ut av fengsel februar 1990(...)

7351838[/snapback]

Dette merket jeg meg, du kunne nok klart å formulert setningene her bedre, men ellers synes jeg det var et flott Kåseri som fulgte sjangelen godt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

HAHA. Det tror jeg seriøst er det dårligste kåseriet jeg noen gang har lest, hvor er humoren og ironien? jeg skjønner ikke helt logikken din i å sammenligne Eli H. med Nelson Mandela. kan heller ikke helt å se hva dette har med rettferdihet å gjøre, selv om du prøver å knytte kåseriet opp mot tittelen i avslutningen er det langt fra nok. Bra bruk av fakta, det skal du ha.

beklager virkelig at jeg er så kald, ufølsom og at jeg har en så voldsom mangel på empati, har kanskje hatt en dårlig dag.

Endret av nicolaihansen
Lenke til kommentar
HAHA. Det tror jeg seriøst er det dårligste kåseriet jeg noen gang har lest, hvor er humoren og ironien? jeg skjønner ikke helt logikken din i å sammenligne Eli H. med Nelson Mandela. kan heller ikke helt å se hva dette har med rettferdihet å gjøre, selv om du prøver å knytte kåseriet opp mot tittelen i avslutningen er det langt fra nok.  Bra bruk av fakta, det skal du ha.

beklager virkelig at jeg er så kald, ufølsom og at jeg har en så voldsom mangel på empati, har kanskje hatt en dårlig dag.

7483178[/snapback]

Ja, oki. Da ser jeg en lys fremtid i møte gitt. Får vel karakteren neste uke tror jeg. :ermm:
Lenke til kommentar
HAHA. Det tror jeg seriøst er det dårligste kåseriet jeg noen gang har lest, hvor er humoren og ironien? jeg skjønner ikke helt logikken din i å sammenligne Eli H. med Nelson Mandela. kan heller ikke helt å se hva dette har med rettferdihet å gjøre, selv om du prøver å knytte kåseriet opp mot tittelen i avslutningen er det langt fra nok.  Bra bruk av fakta, det skal du ha.

7483178[/snapback]

Ja, oki. Da ser jeg en lys fremtid i møte gitt. Får vel karakteren neste uke tror jeg. :ermm:

7485480[/snapback]

Du hetset ihvertfall både Eli og Carl I. Hagen, og da står den nok til en S hos din sosialistiske lærer uansett. (Eller er det 6 ?)

Lenke til kommentar
Bruker tall ja. For de som ikke skjønte ironien så var det da at det slettes ikke synd på Eli, i kontrast til Nelson.

7485639[/snapback]

Det var vel strengt talt ikke vanskelig å se, folk må bare følge litt med på nyhetene, og alle burde vite hva hun og han har gjort.

7485796[/snapback]

Sant nok. Men var en over her som ikke så poenget. :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...