Venin Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Jeg tenker å kjøpe en ny 20" LCDskjerm og kravende er følgende: 1680x1050 oppløsning Ingen etterslep i spill Svart ramme Helst høydejustering Noen av de som kan passe er: Samsung SyncMaster 205BW LG Flatron L204WT-BF Men jeg finner ikke de to med svart ramme. Denne Samsung SyncMaster 225BW ser ok ut men dessverre 22", og folk syns 22" med 1680x1050 blir litt for kornete. Så, andre forslag? Pris ca 3000,- Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Dell har tilbud på sin 2007FPW. Kjøpte den selv og ble meget positivt overrasket. Hvis du titter rundt her og på andre hardware forum vil du se at en stor andel av de som frekventerer der har nettopp Dell skjermer. Du får 2007FPW for 3995.- for øyeblikket (er vel 20% avslag) - mulig det er litt over ditt budsjett - men vært å sjekke ut. De har vel også lansert en ny 20" widescreen til rundt 3.5k tror jeg. Mener det var en test på hardware.no av den for noen dager siden. Denne bruker vel et annet panel (TN) og har ikke de samme justeringsmuligheter om jeg ikke husker feil. Sjekk anmeldelsen. 2007FPW har 1680x1050 svart ramme (tynn - og ingen irriterende lyse leds på rammen) høydejustering og pivot (snu på siden) ingen etterslep (så vidt jeg har lagt merke til hvertfall - dette vil jo i alle fall være en subjektiv sak for alle skjermer. Jeg spiller selv mye (Battlefield, Oblivion, NWN2, Splinter Cell Double Agent +++). Jeg gikk selv fra en Eizo F930 CRT skjerm (som sies å være meget bra CRT) til denne. Angrer ikke. CRT skjermen ser blass og grå ut i forhold til LCD'en. Hvis du leser om banding problemer på 2007FPW (at gradering av farger ikke er bra) så er dette kun et problem hvis en kjører skjermen i multimedia eller spill modus. Disse to modusene kjører en spesiell funksjon for å bedre bildet når man kjører skjermen utenfor "Native resolution". Det er ingen ytelses forbedring av å kjøre i disse modusene. I desktop mode har jeg ingen banding problemer. Jeg har 2007FPW Revision A03. Hvis mulig vil jeg anbefale deg også å sjekke ut de modellene du kan i butikk (går ikke med Dell dessverre), og gjøre deg opp en mening av bildet på den måten. Endret 24. november 2006 av ZombieBobie Lenke til kommentar
Venin Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Takker for et meget omfattende svar. Jeg har sett på både 2007WFP og den billigere dellen som nylig ble lansert. 2007WFP har jeg vært litt skeptisk på ang. etterslep, men denne ser meget bra ut. Riktignok litt over mitt budsjett. Den billigere versjonen mangler en del ting som du sier og har eklere design syns jeg. Problemet er ikke å bestemme seg (uten å se dem i butikk), men at det ikke finnes modeller som er som jeg vil ha dem. Jeg kommer fra en Fujitsu-Simenes W19-1 med 1440x900, så jeg tror det meste blir en forbedring. Endret 24. november 2006 av Venin Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Bare hyggelig - noe må man jo gjøre på jobb Hvis jeg ikke har misforstått fullstendig - så er responstiden på et S-IPS eller PVA panel ikke sammenlignbart med et TN panel. Dvs at 16ms på et PVA panel f.eks. vil føles kjappere enn 16ms på et TN panel. Etter hva jeg har skjønt lav responstid viktigere på et TN panel enn s-ips / pva. Hvorfor og hva som gjør det slik vet jeg ikke. Men ghosting er vel uansett ikke lenger et stort problem for dagens LCD teknologi, tror dette var noe man måtte være mer oppmerksom på for noen år siden. Ellers mener jeg det sies at S-ips er bedre på farge-gradering og pva bedre på sortnivå, og at begge panelene er bedre enn TN. Men her kan jeg fort være på villspor, så ta forbehold og sjekk om du finner en forklaring på de forskjellige panelene. Alt i denne posten bes å tas med forbehold da jeg langt i fra er en LCD guru. Lenke til kommentar
NilsJohan Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Har selv en Dell 2007WFP, jeg tror jeg merker etterslep relativt godt, men jeg har spilt Quake 3 og Battlefield 2 på denne uten problemer. Ellers er vel det meste dekket av Zombiebombi her. Som han sier er etterslep en subjektiv sak, men jeg merker intet på denne skjermen. Lenke til kommentar
atsjoo Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Har 2005FPW og er kjempefornøyd med denne, som er forgjengeren til 2007FWP. Meget god skjerm, og merker ingenting til etterslep i spill. Lenke til kommentar
wilai Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Ikkje kjøp syncmaster, anbefales ikkje dyr og dårlig kvalitet Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) det er forøvrig kanskje greit å melde at etter hva jeg har skjønt så har revisjonene A00-A02 s-ips panel og A03 PVA panel (Dell 2007FPW). Igjen må dette tas med forbehold om feil Er en 20 siders tråd om denne skjermen som det sikkert finnes mer info i. Den billigere versjonen (E207?) har TN panel. Endret 24. november 2006 av ZombieBobie Lenke til kommentar
Venin Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Hmm.. jeg er litt skeptisk til å bruke 4K på den skjermen nå. Alternativet er kanskje å vente til noe nytt kommer på markedet. Jeg har ikke så akutt behov for ny skjerm forsåvidt. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Her kan dere teste om dere har det såkalte bandingproblemet forresten: http://xtknight.atothosting.com/tools/gradlin-v0.2-fs.exe Trykk ESC så kommer dere ut av programmet igjen. Men ZombieBobie, er det ikke noe vits å skifte fra Desktopmodusen når man skal spille spill? Blir det ikke bedre? Og hvor dårlig er det å spille spill i oppløsning som ikke er 1680x1050? De nyeste spillene har jeg ikke hardware til å dra i den oppløsninga. Endret 24. november 2006 av Venin Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Her kan dere teste om dere har det såkalte bandingproblemet forresten: http://xtknight.atothosting.com/tools/gradlin-v0.2-fs.exe Trykk ESC så kommer dere ut av programmet igjen. Men ZombieBobie, er det ikke noe vits å skifte fra Desktopmodusen når man skal spille spill? Blir det ikke bedre? Og hvor dårlig er det å spille spill i oppløsning som ikke er 1680x1050? De nyeste spillene har jeg ikke hardware til å dra i den oppløsninga. 7352370[/snapback] testet det programmet nå - og det fungerer fint i desktop mode. Er godt synlig i multimedia og gaming mode. Så vidt jeg har skjønt er det ingen vits nei. Tanken bak var vel at det skulle hjelpe i andre oppløsninger enn 1680x1050, men i følge Dell forumene er det ikke noe å hente ytelsesmessig, så da er det jo ikke noe poeng å forverre bandingproblemet når man skal spille. har ikke fått spilt altfor mange spille som ikke er i 1680x1050, men Splinter Cell krevde vel at man måtte spille i 1280x1024, og det gikk helt fint. Bildet er fortsatt klart og fint spør du meg. Dette var også et stort spørsmål for meg, da jeg også ikke kan spille alt i 1680x1050 (har et overklokket 7800GT), men jeg synes så langt at det ikke har vært noe problem å spille i andre oppløsninger. Vanlig windows bruk blir dog ikke bra i annet enn 1680x1050, men så lenge det er spill / film ser det ut til å gå fint. Det er klart at hvis du spiller et spill med mye liten tekst i annet enn 1680x1050 så kan det kanskje bli uklart - det har jeg ikke testet. Splinter Cell så hvertfall fint ut - og var ikke "fuzzy" i det hele tatt. Når det er sagt - er det ikke *så* mange FPS som forsvinner fra f.eks. 1280x1024 -> 1680x1050, så hvis du kan kjøre spillet på 1280x1024, eller 1440x900 som du sikker gjør, så går det nok ikke *så* mye treger i 1680x1050. Men noe forskjell er det selvsagt. 7900GT kort har vel sunket godt i pris og Og 8800GT* kortene synker vel i pris etter jul - så da har du en god unnskyldning for å kjøpe litt mer utstyr - og det er alltid bra Lenke til kommentar
Venin Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 Ok, thanks, greit å vite. Jeg har et X1900GT (som er på lik linje med 7900GT) så det er ikke krise enda liksom. Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 LG 204WT er en knallgod skjerm til prisen, BF versjonen har sort ramme: https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo Da holder du deg innenfor maksprisen. (Mange expert butikker selger den også til 3000) Dell skjermen er i en annen klasse, bedre panel, glimrende ergonomi og masse tilkoblinsmuligheter. Da snakker jeg selvsagt om ultrasharp modellen, E207WFP er heller en konkurent til LG, med TN panel om mindre innstillinger. 2007WFP selges med S-IPS panel i Norge, S-PVA brukes i USA. De oppgir ikke dette noe sted, og du kan få S-PVA du også, men har ikke hørt om noen S-PVA skjermer av den modellen i norge. LG er helt klart best på etterslep, og er også glimrende på kontrast, mens Dell har mye bedre farger og er generelt en solid skjerm. Men Dell skjermen er strengt tatt ikke en spill skjerm, selv om etterslepet nok ikke er noe stort problem. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Hmm, er du sikker på BF er med svart ramme? Jeg har hørt andre si at det ikke er det det står for. Men husker ikke hva de mente det var, -Teit at ingen webshoper har BF-versjonen med bilde, hehe... Men jeg er litt usikker på om jeg vil bruke 1000,- ekstra på skjerm. Planen er å kvitte meg med min Fujitsu-Siemens W19-1 hovedsaklig fordi jeg syns 1440x900 er for lite. Aner noen forskjellen mellom W19-1 og LG-skjermen? Bildemessig tenkte jeg på. For øvrig merker jeg ikke noe etterslep på den jeg har nå heller (8ms), så jeg ville sikkert ikke merka det på Ultrasharpen. Jeg tipper dessuten at det vil komme flere budsjettmodeller i fremtiden med flere muligheter for fysiske innstillinger. Så jeg kan jo eventuelt bytte skjerm igjen senere, hehe. Men den LG-en ser mye bedre ut nå hvis man får den i svart, Endret 25. november 2006 av Venin Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Har hørt att BF skal være svart, og med tanke på att den finnes i sølv (silver) og sort (black), og modellene Bf og Sf, stemmer det nok. Ser dog att Mamoz som eneste butikk har oppgitt TCO99, som er beste TCo godkjenning som kan oppnås med sort ramme. Ser ut til att butikkene ikke gkør mye forskjell på dette, så ville annbefalt å spørre spesifikt om svart, BF versjon når du bestiller. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 Skal gjøre det, Takker for svar. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Hva med Samsung SyncMaster 205BW? Hvordan er den i forhold til LG-skjermen? Endret 25. november 2006 av Venin Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Denne Samsung SyncMaster 225BW ser ok ut men dessverre 22", og folk syns 22" med 1680x1050 blir litt for kornete. 7351815[/snapback] 19" med 1280x1024 er mer kornete (større pixelavstand), men veldig mange er tilsynelatende fornøyd med det. Men hva "folk" synes er egentlig irrelevant, det er vel du som skal bruke skjermen? Avstand spiller også veldig mye inn. Forskjellen mellom å se fra 50 eller 60 cm avstand har større betydning enn såpass små forskjeller i skjermstørrelse. Endret 25. november 2006 av EasyRaider Lenke til kommentar
Venin Skrevet 25. november 2006 Forfatter Del Skrevet 25. november 2006 Takker for svar, men den 22" har jeg egentlig lagt fra meg. Dellen er jo i så fall et mye smartere valg. Heller litt mot Dellen nå selv om den er en del dyrere enn budsjettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå